Jump to content

Ford sin nye Elbil


Complexity

Recommended Posts

VW har jo selv hauset opp stemningen siden dieseljukset I 2015 med at elbil er like rundt hjørnet så da ble det vel sprik mellom teori og praksis på den helt nye MEDplattformen med ID.3?

Hjelper jo heller ikke på at EU har satt sine egne fremtidige utslippgrenser som kun gjelder Europa! 😄🙄
Amerika, Asia og Afrika gjør ikke som EU. Derfor selges ikke Ranger med 3.2L lengre her i Europa, men den er fortsatt i salg i Australia, Afrika og resten av verden. Men hit til flinkest i klassen Europa kommer bare 2L. Selv "gamle" 2.2L leveres fortsatt i Ranger der EU utslippkrav ikke gjelder.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det varte ikke lenge. 3 november 2019 var dagen May avslørte nye bilen https://www.fordclubnorway.no/forum/topic/81263-ford-sin-nye-elbil/?do=findComment&comment=802432
 

Når du er ferdig med snutten så er kommentarfeltet gull. :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kommentar felt er generelt gull for man får ofte mange gode latter når man leser og genseren hans blir nevnt bare "litt"... Man kan vel kalle den genseren en legende :lol:

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, sant det:lol: 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Greit å vite før du begynner å glo:

Denne snutten ble lagt ut i dag. Skal ikke spoile så mye her, men Polestar har Nokian nordiske vinterdekk som gir den handikap på banetesten. Som svensk skal du være bra gira på elbil. Testbilen med store batteriet 351 hk AWD 734.900kr!

En rask titt i prislisten til Ford Sverige:
450hk GT 5.0 6M 472.000kr.  GT 5.0 10A 496.000kr.
460hk 5.0 Mach 1 6M  602.000kr. Mach 1 5.0 10A 626.000kr.

Norge er bakvendtlandet når det gjelder nybilpriser så denne testen er verdt en kikk om du vil ha noe mer enn hva du får servert av gjennomsnittet i norsk (el)biljournalistikk.

Link to comment
Share on other sites

Morsom sammenligning mellom de to. Forden er jo en elbil bygget fra grunnen av og Polestar 2 e jo en ombygget fossilbil med motorer kjøpt av Siemens og batteriet stappet under baksetet. 

Men er ganske utrolig hvor tykk batteripakken på Mach-e er. Gir jo bilen en latterlig lav bakkeklaring til å være "Suv".

 

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

14 cm bakkeklaring til du slår opp i eller ned i med denne "SUV".
1.15min for en kikk under.

 

Link to comment
Share on other sites

On 3/19/2021 at 10:30 PM, Complexity said:

Morsom sammenligning mellom de to. Forden er jo en elbil bygget fra grunnen av og Polestar 2 e jo en ombygget fossilbil med motorer kjøpt av Siemens og batteriet stappet under baksetet. 

Men er ganske utrolig hvor tykk batteripakken på Mach-e er. Gir jo bilen en latterlig lav bakkeklaring til å være "Suv".

Ja den er morsom da de gjør biljournalistikk, og ikke "forbruker"journalistikk. Både Fornuften og Følelsen har eid nyere V8 full size pickup. I tillegg har Følelsen eid Camaro, Mustang, og italienske sportsbiler som Lambo/Ferrari så når salgsargumentet her er "Mustang" så testes den som en Mustang.
Nå er det flust av elbiltester fra både norge og utland som jeg ikke har sett på, men jeg tror ingen har denne vinklingen eller utgangspunkt.

10.20min begynner testen, og salgsargumentet begynner på 10.52min. Gjør deg klar til å elske bilkjøring igjen. Og da kontrer Følelsen med når sluttet de å lage biler som ikke ga kjøreglede? Rett ut LOL!😄 Blir ikke mindre lol når pressefilm fra min favorittgenerasjon ruller i bakgrunnen der.

Morsomt blir det også når Utemmetknappen gir deg syntetlyd av en V8 med misfire, og GROUND SPEED står skrevet under hastighetviseren som har en toppfart på 180km/t. Polestar 2 har 205km/t. "Mustangen" er mer Volvo enn Polestar! Synes å huske jeg leste i sommer at alle nye Volvo skal hastighetsbegrenses til 180km/t?

Ford Sverige tar inn biler gjennom et annet selskap så svensk solgte biler får ikke Ionityavtalen som resten av Europa. Ladekostnaden blir ca 20 svenske kroner pr mil om du ikke har egen lademulighet hjemme eller på jobb.

Vet ikke hva elbilnormalen er men testen er utført i +4 grader, og 23% av forbruket går til klimastyringen? Se  17.24min.

En mexikaner og en kineser får begge 5,0 poeng.
Mustang Bullitt fikk 6.25 samme som I.D 4.
Tesla 3 Awd Long Range 6.0 samme som I.D 3.

Jeg som bare har gateparkering ville hatt lett valg her. Det ville bli en Mach 1 6M Made in USA til 602K, og en bruksbil for resten av differansen på 132 900 svenske kr!

Ford Sverige har satt seg mål om å selge 3000stykk elbiler i år.

Men er det så dumt å ha en gulvtunnel som Volvo XC40/Polestar 2 til å legge batteri i enn en flat tjukkasmadrass i gulvet? Eks bakkeklaring 17.5 cm XC40 vs. 15.1cm Polestar vs 14cm Mach E.

Link to comment
Share on other sites

Her er Polestar 2 en tur på ringen. Denne har Performancepakken med 20" smidde felger, Brembobremser og Öhlinsdempere til 50K ekstra. Norsk startpris på Polestar 2 Performance blir da 519K.

SPOILER:

Når nesten 200km/t ut fra start, og ved 5:45min makser den ut på 214km/t? Er det hastighetviseren som er feil eller kan den dras over 205km/t? Uansett makser ut er makser ut.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, and said:

Ja den er morsom da de gjør biljournalistikk, og ikke "forbruker"journalistikk. Både Fornuften og Følelsen har eid nyere V8 full size pickup. I tillegg har Følelsen eid Camaro, Mustang, og italienske sportsbiler som Lambo/Ferrari så når salgsargumentet her er "Mustang" så testes den som en Mustang.
Nå er det flust av elbiltester fra både norge og utland som jeg ikke har sett på, men jeg tror ingen har denne vinklingen eller utgangspunkt.

10.20min begynner testen, og salgsargumentet begynner på 10.52min. Gjør deg klar til å elske bilkjøring igjen. Og da kontrer Følelsen med når sluttet de å lage biler som ikke ga kjøreglede? Rett ut LOL!😄 Blir ikke mindre lol når pressefilm fra min favorittgenerasjon ruller i bakgrunnen der.

Morsomt blir det også når Utemmetknappen gir deg syntetlyd av en V8 med misfire, og GROUND SPEED står skrevet under hastighetviseren som har en toppfart på 180km/t. Polestar 2 har 205km/t. "Mustangen" er mer Volvo enn Polestar! Synes å huske jeg leste i sommer at alle nye Volvo skal hastighetsbegrenses til 180km/t?

Ford Sverige tar inn biler gjennom et annet selskap så svensk solgte biler får ikke Ionityavtalen som resten av Europa. Ladekostnaden blir ca 20 svenske kroner pr mil om du ikke har egen lademulighet hjemme eller på jobb.

Vet ikke hva elbilnormalen er men testen er utført i +4 grader, og 23% av forbruket går til klimastyringen? Se  17.24min.

En mexikaner og en kineser får begge 5,0 poeng.
Mustang Bullitt fikk 6.25 samme som I.D 4.
Tesla 3 Awd Long Range 6.0 samme som I.D 3.

Jeg som bare har gateparkering ville hatt lett valg her. Det ville bli en Mach 1 6M Made in USA til 602K, og en bruksbil for resten av differansen på 132 900 svenske kr!

Ford Sverige har satt seg mål om å selge 3000stykk elbiler i år.

Men er det så dumt å ha en gulvtunnel som Volvo XC40/Polestar 2 til å legge batteri i enn en flat tjukkasmadrass i gulvet? Eks bakkeklaring 17.5 cm XC40 vs. 15.1cm Polestar vs 14cm Mach E.

Mye styr altså :P

ang. gateparkering så har jeg snart hatt min elbil i 2 år uen mulighet til å lade hjemme. En stikkontakt på jobb og hos familie ved besøk over lang distanse har berget meg helt fint. Jeg har egen firmabil til å kjøre på jobb med så eneste ulempen er jo mine "utgifter" til å ta min egen bil istede innimellom når den trenger lading. Definitivt ikke noe å klage på med dieselpriser oppi 17 kroner nå og enda værre for bensin.

Når det kommer til Ionity så har det null å nix å si for oss her i nord. De stoppet vel sin utbygging med Trondheim eller noe og ser ikke ut til å ha noe plan om å bygge lenger. Tesla er de eneste som bygger ut her.

Ja det er dumt å legge batteriet under baksetet kontra "skateboard" under bilen. Vektfordeling, stivhet under kræsj og tyngdepunkt er jo noen av fordelene ved å gjøre det ordentlig.

Mach-e har dog ett latterlig tykt batteri. De må ha stablet posecellene sine veldig spesielt.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Complexity said:

Mye styr altså :P

Ja det er jo det for svenske kjøpere. 734K for toppmodellen, og 20kr mila når du ikke kan lade hjemme, jobben eller venner/familie.

Har aldri sett en ledig ladestolpe i nabolaget når jeg kommer hjem på kvelden så det blir å lade på bensinstasjoner, og da går det bort ca 45 min fra 0 til 80% på batteriet. Legg til tiden med kjøring til og fra ladestasjonen. Med 8-10 mil om dagen så utgår det enn så lenge. Mye styr altså. Helt riktig.

Men det blir jo annerledes med nordmenn som har tilgang på egen ladeplass.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Complexity said:

Når det kommer til Ionity så har det null å nix å si for oss her i nord. De stoppet vel sin utbygging med Trondheim eller noe og ser ikke ut til å ha noe plan om å bygge lenger. Tesla er de eneste som bygger ut her.

Så det er noe av grunnen til at Ford Norge kun kjørte til Trondheim? Rett skal være rett. Greia deres var vel å vise hvor langt man kom på en ladning, men vet du hva milprisen uten Ionityavtalen blir om jeg skulle ta meg en norgesferie nord for Trondheim i en ikke-Tesla? #Enda en grunn som kan legges i mye styrsekken. :D

Link to comment
Share on other sites

Denne uken har jeg sett Audi sin nye e-tron GTID.4 og Enyaq iV
 Audi e-tron GT er snasen bil for de med en million til overs, og ID.4 bør selge bra så aggressivt priset den er fra 349K!

Det har skjedd litt siden demobilene til Ford EC12469 fikk skilter 8 desember 2020.
Her er Detroit Free Press som har laget en artikkel på norske kjøpere.

https://eu.freep.com/story/money/cars/ford/2021/03/16/ford-mustang-mach-e-buyers-norway-delivery-delay/4697194001/

Mach E har en norsk facegruppe med 4000 medlemmer.

Petter Olsen venter fortsatt på sin First Edition. Aner ikke hva de kostet i norge, men avisa skriver han betalte 69580USD som blir 594K med dagens kurs. (Det er omtrent en fullspekka F-150 Raptor med baksete i USA) Har kanskje en grunn til å bli litt snurt når First Edition ser ut til å komme sammen med resten av "billigutgavene"? Estimert norsk levering 12 juni i år. Da er demobilene til Ford 6 måneder gamle.

Mach E hadde sin første salgsmånede i februar for USA.

Link to comment
Share on other sites

On 4/5/2021 at 8:57 AM, and said:

Så det er noe av grunnen til at Ford Norge kun kjørte til Trondheim? Rett skal være rett. Greia deres var vel å vise hvor langt man kom på en ladning, men vet du hva milprisen uten Ionityavtalen blir om jeg skulle ta meg en norgesferie nord for Trondheim i en ikke-Tesla? #Enda en grunn som kan legges i mye styrsekken. :D

Milprisen blir nok ikke så ille uten Ionity, men ladestoppene blir vesentlig lenger siden man må bruke Grønn kontakt og Fortum sine stolper som bare leverer 50kW. Kan fort måtte lade i en time da kontra 20 minutt med en skikkelig lader.

 

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg skjønner så blir det her en fortjeneste på ca 50K da de fullspekka utgavene kostet ca 600K?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214418796

Bilen kommer til Norge i slutten av april, så her er det stor mulighet til å få den levert før 17 mai!

Får håpe bilen til Petter Olsen kommer sammen med denne. Han reagerte på første mulige dag i alle ledd av bilkjøpet så det å vente på estimert levering 12 juni gjør jo Petters First Edition til en Late Edition.

Link to comment
Share on other sites

On 4/12/2021 at 10:41 PM, and said:

Etter hva jeg skjønner så blir det her en fortjeneste på ca 50K da de fullspekka utgavene kostet ca 600K?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=214418796

Bilen kommer til Norge i slutten av april, så her er det stor mulighet til å få den levert før 17 mai!

Får håpe bilen til Petter Olsen kommer sammen med denne. Han reagerte på første mulige dag i alle ledd av bilkjøpet så det å vente på estimert levering 12 juni gjør jo Petters First Edition til en Late Edition.

Linken virker ikke? Kansje den er solgt..

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev Complexity:

Linken virker ikke? Kansje den er solgt..

Da er nok den solgt eller at annonsen har blitt deaktivert for linken funket tidligere ;)

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Complexity said:

Linken virker ikke? Kansje den er solgt..

Ja ble kjapt borte denne salgsannonsen akkurat som den jeg linket til tidligere i februar. . Begge skulle ha 650K for First Edition som hadde utsalgspris på 600K? Du gikk ikke glipp av noe. Det var kun 1 illustrasjonbilde hentet fra nettet med en lang remse på utstyr.

Det som var interessant var at den skulle leveres i slutten av april. Skal eller skulle er spørsmålet mitt får det er jo bare to uker til mai, og da burde vel Ford Norge lage litt støy i sakens anledning?  Det er lenge siden demobilene fikk skilter 8 desember 2020.

I mellomtiden så ser jeg nesten en ID.4 hver dag jeg er ute å kjører i Oslo, og den hadde sin første salgsmånede i mars med 856 stykk registrerte biler. ID.4 var tredje mest solgte bil i mars. Ser også at ID.3 ikke er å finne på listen over de 25 mest solgte bilmodeller i mars, og den skal vel aldri til topps igjen? ID.3 er jo "bare" en LEAF med VW emblem fra 283K som kun er persontransport. 349K gir deg en ID.4 med 1000kg henger, og 75 kg takstativ med 543 liter bagasje. Det er 66K i forskjell på noe som kun fungerer som en bomsnik eller en bil med bruksmuligheter.

Her er listen over meste solgte biler i mars https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54967

Link to comment
Share on other sites

ID.4 er mye mere bil for pengene enn ID.3 ja.

Men med VW så burde man ikke se på "fra" prisen. Med mindre man klarer seg uten ryggekamera og med stereoanlegg med lyd som fra en mobiltelefon :P

(riktig så ille er de vel ikke, men Lyd å Bilde klassifiserte vel ID.3 sitt stereoanlegg som noe av det dårligste de noensinne hadde vært borti)

Model 3 har vel forøvrig blitt billigere nå med SR+ utgaven. For 350 tusen får man iallefall bra lyd og 9 kamera som standard der.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Ja det skjedde mye spennende dagen etter forrige innlegget mitt. Tesla gikk ned 50K på sr+ RWD, og Polestar 2 gikk ned 40K på toppmodellen samt lanserte FWD til 80K mindre. Ny pris er nå 429K for AWD og 389K for FWD. Men spørs om det ikke bare er en lokkeversjon for folk med stramt budsjett? Er de først kommet innom døren så vil jeg tro de siste 40K sitter løst. Det er ingen upris for en ekstra motor, og drift på alle fire hjul. https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=54993&tid=16

En artig sak er at jeg kjørte forbi en VWforhandler i dag med gammel vindusfolie fra sommeren 2020. Bestill nye ID.3 FRA 351K stod det i vinduet. ID.3 startet kundeleveringene i september, men ble allikevel 3 mest solgte bil i 2020 med 7.754 stykk.

I mars begynte ID.4 på samme frapris som ID.3 i september. Utstyr eller lite utstyr i VW. Det er her på 349K at du nå får 1000kg henger, 75kg på taket og 540L bagasje. Det er ingen tvil om at det er ID.4 som setter referansen på hva man nå kan få for 350K. Tesla og Polestar 2 har justert etter ID.4

En kikk i prislisten til Ford viser 422K for lille RWD, 473K for store RWD, 492K for lille AWD og 554K for store AWD.

Holder ID.4 salgstakten fra mars med 850 stykk i måneden så er det 3000 stykk ID.4 i trafikkbildet 12 juni. Da har Fordkunder i Oslo sett en ID.4 hver eneste dag i trafikken i minst 2,5 måneder før den kommer til landet.

November 2019 da den ble avduket var det kun Tesla Y som var den eneste konkurrent. Tesla Y er ikke her i Europa enda, men det er Volvo, Polestar, VW og Skoda.

Det er faktisk mulig å selge elbil i som ikke har aksen eller toppfarten til Tesla så lenge du kan by på plass, og bruksmuligheter til en lav pris.

Polestar toppmodell eller lille RWD? Eller røverkjøpet personbilen Tesla SR+ om du vil ha performance på sparebudsjett?

Uansett i 2023 så kommer ID.4 som Ford.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gode poenger.

Kommer ikke VW Ford'en før i 2023? Blir vel kansje avduket før den tid.

Ser at Audien de slapp nå på samme plattform også får trommelbremser bak. 

Forstår hvorfor de gjør det, men jeg synes det ser så feil ut.. Spesielt på en "Sportslig Audi med åpne felger"..

Ford'en får vel og trommel da.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Blir nok å se før 2023. Før ble modellåret nytt på høsten, men nå så skjer jo dette ofte allerede i august.

Er det trommel på VW så blir det nok på Ford også, men trenger "ID.4" noe mer enn trommel? ID.4 har tette felger, og jeg har ikke sett de annet enn på trygg avstand i Transit. Så det er nytt for meg. Spennende å se hva de som lever Audilivet har å si om det? Har ikke sett noe fra VWmiljøet.

ID.4 Rwd kommer til USA i sommer så VW USA drar på litt. Ørkenracing med rwd VW har lange tradisjoner så dette er helt riktig av PRavdelingen. De har fått Rhys Millen Racing til å lage bil for Tanner Faust til National Off-Road Racing Association (NORRA) Mexican 1000 april 25-29.
Standard 201hk RWD 1st Edition med trommel bak, modifisert fjæring, og byttet ut 19" med 255/70-18" som hever biler 5 cm.
Se pressemeldingen for bilder og tekst https://media.vw.com/en-us/releases/1518

 

Link to comment
Share on other sites

En halvtime med ID.4 er i overkant av hva jeg kan ta inn over meg, men dette er 100% fritt for dølle teknohypere med kamerastang aka dingbomstestere som har hoppet på elbil fordi elektrisk er så fremtiden. Det er Tanner Foust med en VWnerd som går i dybden på ID.4 som ørkenracer og elbil i USA. Og det er helt fritt for den enspora norgesvinklingen elbil på norsk ofte har. Tanner er kul fyr. Husker han fra tidlig 10 på Høljes i Fiesta som nå er 10 år siden. Jeg kjøpte til og med skjorta. Kul tid.

ID.4 er ikke en Ford enda, men det er supportbilen F-550. Hadde blitt sigen i bladfjæra om ladegeneratoren skulle fraktes på en Amarok. Se 11:20min

Får tankene tilbake til The Beast fra filmen Need for Speed.

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2021 at 12:09 AM, and said:

Holder ID.4 salgstakten fra mars med 850 stykk i måneden så er det 3000 stykk ID.4 i trafikkbildet 12 juni.

Apriloversikten er ute, og salgstakten i april er nesten 1000 stykk mer. 1824 stykk registrerte ID.4 i april gjør at det er 2684 totalt i trafikken. Stemmer bra det antallet for denne møter jeg på flere ganger i løpet av dagen. Kan legge til at ID.3 klarte 201 registreringer etter å la ligget på ca 100 stykk i måneden siden nyttår, og Skoda har begynt å levere biler i april. Skoda hadde ingen inne på 25 mest solgtelisten i mars. Octaviakundene har ventet på elbilen?

https://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=55109

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...