Jump to content

Porting z tech 1.6


Siggy1

Recommended Posts

Er det folk her inne som har porta topp til 1.6,eventuelt satt inn større ventiler? Vurderer å gjør det, men må sjekke om det er ventiler som passer. Burtonpower har standard til 1.6. 1.8 ventiler er rimelig større enn 1.6.

Tanker og forslag?

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikkje.

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Ser ventiler til både 1.6 og 1.8 har samme lengde og diameter på stengene, problemet er vel å få til nye større seter på 1.6? I utgangspunktet, tenker eg, så bør det gå uten problemer då størrelse på toppane er ca samme, forskjellen er vel at 1.8 har større brennkammer?

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Ser ventiler til både 1.6 og 1.8 har samme lengde og diameter på stengene, problemet er vel å få til nye større seter på 1.6? I utgangspunktet, tenker eg, så bør det gå uten problemer då størrelse på toppane er ca samme, forskjellen er vel at 1.8 har større brennkammer?

Ser man det ja. Jeg tenker om det lar seg gjøre å sveise inn materiale i 1.8-toppen så kan du porte forbrenningsrommet til den form og volum din motor trenger? Litt skill til fresing og slikt må til og en planing men trolig langt mer billigere og mindre tidkrevende enn å porte opp en 1.6 topp? Plansliping må også utføres men det må vel uansett utføres for å øke kompen på 1.6 toppen om du velger å gå for den? 

Link to comment
Share on other sites

Må plukke av litt her og der og så sjekke om det går å sette over. Burde jo i utgangspunktet gå an. Planting av toppen fører til meir komp, meir effekt og krever vel høgre oktan som 98.

Alt handler om kostnad, nye kammer med alt tilbehør kommer på ca 10.000. Kjøper då rett fra Kent cams, og ikkje fra Burtonpower, då blir det fort £ 100+ meir.

90 hk er for lite i bilen, å sette inn større motor er eit alternativ, men litt av poenget er å holde den så original som mulig.

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Det beste du kan gjøre for pengene er å skrote hele 1.6 literen og sette inn en 1.8 eller en 2.0 130hk fra mondeo

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du har startsperre på din bil? Om ikke så er det jo en mulighet å sette inn motorstyring fra en Mondeo 1 i kombinasjon med en 2 liter sølvtopp, eller en 1.8 med 2-liter kammer og spjelhus, da får du ca 130hk slik som i din andre Escort!

Men har du PADS (startsperre) så har du litt å pusle med mtp å parre inn ECU fra Mondeo.

Litt mer kamløft, mer komp, større ventiler og oppjustert bensintrykk/dyser vil nok vekke liv i 1,6 også. Fordelen med dette er at det kan tas stegvis og da kan du høste stegvis erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en escort mk5 med ferdig tilpasset 2.0 zetec, elektrisk, grenrør, effektanlegg og lettere svinghjul stående som jeg vil kvitte meg med billig. Ta kontakt ved interesse

-------------------------------------------------------------------

Escort MK5a, 91mod, 2.0 zetec

Link to comment
Share on other sites

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

https://www.kentcams.com/part/FZ2002?manufacturer=9&model=9&engine=81

Den passer inn uten å måtte plages med det eine eller andre, bare å bytte.

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Litt av poenget er å beholde bilen original med motoren då eg ser priser på dei er på vei opp. Minuset er jo at 1.6 går som ei ræv.

Grunnen til det er lavt dreiemoment på drivhjulene. Det er egentlig kun 2 måter man kan öke dette på. 

 

1. Större praktisk motorvolum. Her er det turbo eller rett og slett större slagvolum som gjelder.

2. Lettere diff.utveksling. Jo värre kammer du monterer, jo lettere diff.utveksling kan / bör / må du kjöre og jo bedre går bilen. 

Dette prinsippet brukes alltid i motorsport. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men bilen har gått bedre enn den gjør no, så det er nåkke galt. No ville den ikkje dra over 4000 omdr igjen. Ser det sitter føler inn på innsuget, og det er fleire sensorer her og der, men blir kostbart å bytte ut alle, uten å vite om det man bytter er gåen.

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Du sier den ikke drar over 4000rpm. Hva skjer over det turtallet? Sitter vel samme luftmassemåler her som på de fleste andre Forder. Prøvd å vaske de to små varmetrådene som i den? Bruk forgasserrens f.eks og vask til du ser trådene er reine og blanke. Ikke blås rent med trykkluft f.eks

Ford Sierra bilcrossbil ´89

Ford Escort MK2 Zakspeed ´76

Peugeot 406 2.0TD Stv ´02

Link to comment
Share on other sites

Den stopper opp, rykker liksom i motoren og den stagnerer. Kan skje under og, men den drar av og til som den skal, for så å dabbe av.

Prøvde måler fra 1.8, men det funka ikkje.

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
På 18.7.2019 den 16.02, packs skrev:

Jeg har en escort mk5 med ferdig tilpasset 2.0 zetec, elektrisk, grenrør, effektanlegg og lettere svinghjul stående som jeg vil kvitte meg med billig. Ta kontakt ved interesse

 

Edited by Thoka
Link to comment
Share on other sites

På 18.7.2019 den 16.02, packs skrev:

Jeg har en escort mk5 med ferdig tilpasset 2.0 zetec, elektrisk, grenrør, effektanlegg og lettere svinghjul stående som jeg vil kvitte meg med billig. Ta kontakt ved interesse

Har du fortsatt bilen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...