Jump to content

Nye Mondeo mk5 vs facelift Focus mk3


RstS2

Recommended Posts

Hei

 

Driver og kikker på noen nyere Forder og da Mondeo 2015 eller nyere eller Focus 2015 eller nyere

 

Mondeo 1.6 115hk diesel

Mondeo 1.5 120hk diesel

Mondeo 2.0 150-180hk diesel, ser at en del av disse med rundt 100 til 150 tusen km har fått nye motorer, er det en svakhet på disse med høy km?

Får nye Mondeo med awd og 180hk til under 200 laken nå med ett par 100tusen km på meteret, selvfølgelig høy km kommer påkost men tenker da utenom vanlige slitedeler?

Automat eller manuel? er automat med 200tusen km på meteret ikke noe og satse på? er mest fan av manuel men er flest med automat.

Ser ingen med di små diesel motorene som har måttet bytte motor?

 

Erfaring med chip av den 1.5 og 1.6 motorene?

 

Focus 1.0 125hk bensin, 

Focus 2.0 150hk diesel

 

Erfaring med chip på den 125hk bensin? ser at overoppheting er ett problem, er det på seinere modeller også?

Automat eller manuel på Focus? erfaringer

 

Skjønner at 2.0 på begge Mondeo og Focus er grommere og ikke kan sammenlignes men hvis det er mere feil med dem klarer jeg fint dem små motorene.

 

Alle innspill settes pris på.

Link to comment
Share on other sites

Mondeo AWD er svaret på alt, men ser ikke ut som du trenger det når 1L 125hk Focus også er listet?

Jeg har Econoline så det hadde holdt med 1L Focus til tomkjøring alene i bil. En 2015- 1L har jeg tenkt flere ganger, men så ser jeg at det også er Fiesta STpenger. Men da blir det eldre, høyere kmstand, og da havner jeg på moddekjøret også.

 

2L er mer og bedre i teorien. I praksis så ble det for mye med Focus 2013 2L 140hk TDCI automat. Det skyver bra for en som liker seg under 90kmt i stor varebil. Kan anbefales som altmuligbil, men matpakken trengte ikke en sterk racerdiesel fra A til B. Er ikke penger en begrensning så gå for 2L.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner ikke noe til det. Men er jo slik at moderne dieselmotor blir bare mer og mer komplisert med stadig mindre toleranser

Er ikke uten grunn at både Ford og GM har nylig lansert helt nye big block bensinmotorer uten turbo til bruk i større pickup pga driftkostnader og levetid.

 

Du har gått grundig tilverks i forkant bilkjøpet. Hvem tør å kjøpe denne dritten med den kunnskapen? :D 

2L gjør Focus mer moro med trøkk. Var bare at det ble verken sparebil eller ST. Men det er en artig mellomting om det er viktig for bilvalget.

Link to comment
Share on other sites

Du har gått grundig tilverks i forkant bilkjøpet. Hvem tør å kjøpe denne dritten med den kunnskapen? :D

2L gjør Focus mer moro med trøkk. Var bare at det ble verken sparebil eller ST. Men det er en artig mellomting om det er viktig for bilvalget.

Det du skriver her skjønte jeg ikke?

Lurte bare på om noen kjente til hvorfor noen Mondeo 2L har måttet bytte motor.

Link to comment
Share on other sites

Du har gått grundig til verks. Slik man bør gjøre før kjøp. Jeg finner ingenting om motorbytte Mondeo Mk5 på en kjapp nettsurf.

Så er det en begrenset tidsperiode mnd/år på de som har byttet motor? Og hvorfor ingen Focus som har byttet?

At moderne diesel har hatt en jobb ser jeg på flere bilmerker. Etter garantitiden så blir det ta sjansen for de fleste er jo ikke langkjørte som diesel bør kjøres. Eller så ender man opp som Scotty Kilmer. Celica 94 er bilen. Alt annet er bare trøbbel.  https://www.youtube.com/user/scottykilmer/videos

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...