Jump to content

Ford Econoline 1993


stein erik

Recommended Posts

Heia. Er ny hær inne og ny på ford van.

 

Har en Ford E350 7.3d uten turbo fra 1993.

Viftereim/multireim har røket av,men ser at løpehjulet på vakumpume ser noe rart ut....

Hjulet har en slags banan form, dær reima går. Om dere skjønner.

Er dette normalt. hjulet er av stål,så kan ikke trur det er blitt slitt slikt.

Link to comment
Share on other sites

Reima er jo "flat" så hjulet er jo også flatt/rett der rimen løper.

Link to comment
Share on other sites

De er litt tørste i forhold til moderne common rail-motorer og kommer litt an på tilstand på motor og høyrefoten 😊 Tror nok du må regne med 1,5 på blandet og noe lavere på langkjøring.

Kopiert fra AmCar forumet Har blitt fortalt at denne skal ligge på 1,2-1,4 på blandet.og ca 1,1 på langkjøring. https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=8&t=9542&start=15

Link to comment
Share on other sites

Kombinert by og landevei ligger det på 1.4L med 7.3 Power Stroke helt orginal. Dette er normal kjøring. Verken sparing eller lyskryssrace, og aldri over fartsgrensen. Hørt at folk har fått det ned i 1.2L på landevei. Har aldri prøvd å måle det siden jeg ikke kjører kun på flate prærien gjennom flere delstater, og jeg ikke er så opphengt i forbruk.

Econoline 7.3L er ingen sparebil. Det du "tjener" på dieselforbruket forsvinner bort på oljeskiftet som er hver 7500km. Der går det med 14liter.  E-350 er Heavy Duty på alle måter. Men så avhengig du blir når du først er på 7.3kjøret.

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, and skrev:

Kombinert by og landevei ligger det på 1.4L med 7.3 Power Stroke helt orginal. Dette er normal kjøring. Verken sparing eller lyskryssrace, og aldri over fartsgrensen. Hørt at folk har fått det ned i 1.2L på landevei. Har aldri prøvd å måle det siden jeg ikke kjører kun på flate prærien gjennom flere delstater, og jeg ikke er så opphengt i forbruk.

Econoline 7.3L er ingen sparebil. Det du "tjener" på dieselforbruket forsvinner bort på oljeskiftet som er hver 7500km. Der går det med 14liter.  E-350 er Heavy Duty på alle måter. Men så avhengig du blir når du først er på 7.3kjøret.

Olja får jeg ganske billig,så det går bra. biln blir brukt max 5000km i året.

Vilken motorolje  kan jeg bruke? 

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, stein erik skrev:

Åja. Så du trur æ kan klare 1,5 med vogn? Biln og motor er i bra stand. gått 203000 km

Kommer an på vogn det. Stor campingvogn øker sikker forbruket noe men husk at dette er en sterk dreiemoment motor. Litt ekstra drivstoff de 5000 km kan vel aksepteres om det er ferietid og familieidyll 😎

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, xr4ti skrev:

Kommer an på vogn det. Stor campingvogn øker sikker forbruket noe men husk at dette er en sterk dreiemoment motor. Litt ekstra drivstoff de 5000 km kan vel aksepteres om det er ferietid og familieidyll 😎

Ja denne blir mest brukt i ferietid med familie. vogna veier 1700kg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, stein erik said:

Olja får jeg ganske billig,så det går bra. biln blir brukt max 5000km i året.

Vilken motorolje  kan jeg bruke? 

Dynocat FleetPower XD 15W-40 er hva jeg bruker. Da er du innafor spekken. http://www.dynocat.no/SubProducts/subpage_USA_Diesel.html
Dynocatoljer det fler med USbil som bruker.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, xr4ti skrev:

Ja da har du litt å dra på 😋 Ikke godt å tippe forbruket da men du kommer nok uansett ikke til å ligge forrest i køen 👍

Ja,Men må nu være mere kraft i denne enn den Nissan terranoen æ hadde på 100hk,som dro den vogna på 1.85 liter pr.mil.....Å ingen plass til noe i den biln  :) 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei igjen. Har kjørt litt med biln nu. Fikk målt landevei tom bil. 1,24 liter pr mil.

Er det noen som har modifisert  disse bilan? Ka som kan gjøres for lavere forbruk o.s.v KN filter.... har det noe funksjon?

Noen som har senkett disse bilan?

Link to comment
Share on other sites

Mange som har modifisert disse bilene. Jeg har holdt det orginalt på både IDI og Power Stroke for driftsikkerheten da det er gammelt og langkjørt.
Uten turbo så er det ikke så mye å gjøre billig i Norge med en årlig kjørelengde på 5K km. http://www.nickpisca.com/diesel/turbo/the-great-big-list-of-eco-mods-for-6-9-and-7-3-idi-vehicles/

Jeg hadde levd greit med forbruket i fellesferien. Det er 3 tonn bil laget for 25 år siden så den vil aldri vinne noen forbrukskonkurranse i 2020. Pay to play.
Senkesett er det lite av, og det blir mye å få riktig når det er Twin Beam i front. E-150 er lavere på fjæringen, men så er den også for de som ikke laster tungt.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Er jo en låvedør på 2 x 2 meter som skal gjennom vinden. Legger den på maks 80- 90 alt etter trafikken/vei selv.
Jo mer over 100km/t jo mer mas opplever jeg disse er å kjøre. Kanskje mer en personlig preferanse? Er ikke noe racere dette selv med Power Stroke så skrur ned hjerterytmen i kapteinstolen i steden. Econoline er eneste bil jeg har blitt stoppet i lav hastighet fordi de trodde jeg X pga jeg rullet ut lengre enn normalt før en rundkjøring. Er plass til mye krim i en Econoline så hender de ligger etter i slipstreamen. Rulle ut hastigheten er også en fin sparegreie. 3.2 tonn bil ruller lengre enn man skulle tro uten trykk på gasspedalen.

Prøv deg frem så finner du selv ditt eget skjæringspunktet hastighet/forbruk/behagelig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...