Jump to content

04 Mondeo TCDi stoppet etter 100 m


Kjell-Håvard

Recommended Posts

Vår 2004 Mondeo TSCi 2,0 MK1 startet som normalt, før den kjørte 100 m og bare døde ut under fart. Etterpå vil den ikke starte. 

Har koplet fra batteriet og ventet i 30 min - intet resultat

Koplet fra batteriet for å utelukke kortslutning og prøvde å starte med startkabler - intet resultat

Sjekket alle sikringer i motorrom - alle OK! 

Prøvde å hente ut feilkoder - ingen registrert

Det klikker 1 gang i innslaget. Det er alt. 

Om det er startmotor/innslag som er gåen, hvorfor stoppet motoren? 

Og hvis det ikke er startmotor, hvorfor drar den ikke rundt? 

Anyone??? 

Edited by Kjell-Håvard
Link to comment
Share on other sites

Lenge siden registerbytte? Har opplevd registerkjedehavari selv på en Nissan og jeg hørte heller ikke en lyd inne i bilen, den bare stoppet. Var et kamhjul som hadde løsnet 😖 Har dessverre også opplevd registerreimhavari og det gir heller ingen lyd, motor bare dør ut. Mulig man kan høre det utenifra men inne i bilen vil man neppe høre slikt, jeg gjorde det i hvert fall ikke. Ville prøvd det som ble nevnt her så kan du utelukke registerhavari om du ser at kammen også roterer samtidig som du tørner motoren rundt. AC-komp som skjærer seg har jeg aldri opplevd så det kan jeg ikke uttale meg om men det høres jo sannsynlig ut. Det beste med feilsøking er å vite, ikke å anta.

Om du vet at det ikke er motorhavari så tenker jeg elfeil. Finnes det tilstrekkelig strøm/jord på motornettet? Noe er det siden det "klikker" i innslagsrelet men en dårlig kobling/jording kan også være en mulig feilkilde.

Link to comment
Share on other sites

Trolig så er det kjede for jeg tror at PSA (kamreimmotor) kom i 2005. Grunnen til at jeg spør er at det er ikke så ofte at et dobbelt registerkjede ryker men det er jo tre kjedeskinner som kan ha blitt slitt og gitt havari (i grunn burde jeg ikke skrive noe som helst for jeg har ikke greie på disse motorene, kun PSA 1.6). Ikke meninga å stresse deg, sjekk først om det er liv i kammen når du tørner motoren. Får håpe det er noe enkelt fiks 👍

Link to comment
Share on other sites

Hadde registerhavari på min Sierra Doch, og det var en helt lydløs affære. Motoren bare stoppet.
Så ville ikke utelukket det iallefall.

 

Men kjedet på TDCI motoren skal være temmelig holdbart og man hører sjelden om havari til tross for 300 tusen pluss km. Har du kjørt langt med den?

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...