Jump to content

Econoline E 350 og campingvogn


stein erik

Recommended Posts

Link to comment
Share on other sites

Aldri hørt den problemstillingen, men så har jeg ikke campingvogn heller. Har kjørt både vare og biltransport, og ingen av de ble ristet i filler.
Ja den er stiv fordi den har 4300 i totalvekt, og hengervekt på ca 4,5tonn i Nord-Amerika som ikke har denne 3500kg vektklassen på førerkort B som i Europa. Campingvogna har jo egen fjæring, og tar ikke i mot alt gjennom draget? Er det bare en røverhistorie? Samme bør jo da gjelde alt av pickup med bladfjær?

Link to comment
Share on other sites

Han jeg leide det tidligere verkstedet av hadde en slik i mange år og brukte den til å dra campingvogn. Hørte aldri han nevnte noe på det. Han er jo yrkessjåfør så ville vel ha nevnt det om det var tilfelle. Men klart om bilen er stiv bak og flytter mye av de stumpe bevegelsene bakover til campingvognen så kan det gi mer bevegelseslitasje på vogna kanskje? 

Link to comment
Share on other sites

Om det er  røverhistorie vet jeg ikke. Men han sa at person hadde kjørt  med kabe 780 vogn fra norge til sverige. Når dæm kom fram og så inni vogna var skap og hyller  delvis løsnet fra sin plass og diverse sprikker i vogn vegger. Han sa man måtte bytt slepekrok til en med en slags reduksjon som minket virbrasjon og vridninger som forplantet seg i vogn.

Om dette er sant eller ikke vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kabe 780 er 9,5meter med drag og veier 1800kg. Ser flere av den størrelsen hektet på E350, Super Duty, RAM og diverse Chevrolet.
Aldri hørt om noe slikt. Så kjør etter forholdene så kommer du nok hjem igjen med hel vogn.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Du trenger ikke hengerspeil på campingvogn ved kjøring, men skal du rygge trangt og slikt så hjelper jo alt på. Billigste er bare å jage ut passasjeren når det trengs hjelp.
Er å få kjøpt tow mirror som det kalles, men pass på at du får riktige speil. Det er 2 forskjellige utgaver som jeg ikke husker hvilket år det ble endret, men de kommer med 3 eller 4 bolter i festet til døren/A-stolpen. Riktig antall bolter er best så slipper du å mikke det til selv.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vogna (hengeren) er bredere enn bilen skal du ha caravanspeil festet på bilen, og det er ikke bare pga. rygging. Det er krav (?) til at du skal se begge sidene på vogna i speilene ved kjøring rett fram. Og for andre trafikanter, er det jo veldig kjekt at du ser den køen som begynner å danne seg bak deg, slik at du kan kjøre til siden, og slippe den forbi. 
Du får alt fra billige caravanspeil på Biltema til speil som er spesialtilpasset din bil. Selv synes jeg speilene til Milenco er de beste universalspeilene  uten at jeg har prøvd mange, men jeg vet flere med mer erfaring er enig..

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, audun-eg skrev:

Hvis vogna (hengeren) er bredere enn bilen skal du ha caravanspeil festet på bilen, og det er ikke bare pga. rygging. Det er krav (?) til at du skal se begge sidene på vogna i speilene ved kjøring rett fram. Og for andre trafikanter, er det jo veldig kjekt at du ser den køen som begynner å danne seg bak deg, slik at du kan kjøre til siden, og slippe den forbi. 
Du får alt fra billige caravanspeil på Biltema til speil som er spesialtilpasset din bil. Selv synes jeg speilene til Milenco er de beste universalspeilene  uten at jeg har prøvd mange, men jeg vet flere med mer erfaring er enig..

Vogna er 250 bredde og 8,50 lang

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, stein erik said:

Vogna er 250 bredde og 8,50 lang

Og bilen din er neppe 2.50 bred. Jeg fant lovforskrift tidligere i dag, men nå finner jeg det ikke igjen, men du kan søke på lovdata.no. Det er i hvert fall slik at det er påbudt med ekstra speil der henger er bredere enn trekkvogn, og speil skal være slik montert at du kan se sidene på hengeren (vogna). Enkelt og greit, kjøper du caravanspeil der du ser sidene på vogna når bil og vogn står i rett linje. Ut av erfaring kan jeg si at det er veldig greit å ha det. Det kan være ubehagelig å ikke vite hva som foregår bak ”vogntoget”. Du må huske at med bilen du har og vogna, så er du like lang, eller lengre, enn en standard turistbuss.

Link to comment
Share on other sites

På 14.2.2020 den 0.57, audun-eg skrev:

Og bilen din er neppe 2.50 bred. Jeg fant lovforskrift tidligere i dag, men nå finner jeg det ikke igjen, men du kan søke på lovdata.no. Det er i hvert fall slik at det er påbudt med ekstra speil der henger er bredere enn trekkvogn, og speil skal være slik montert at du kan se sidene på hengeren (vogna). Enkelt og greit, kjøper du caravanspeil der du ser sidene på vogna når bil og vogn står i rett linje. Ut av erfaring kan jeg si at det er veldig greit å ha det. Det kan være ubehagelig å ikke vite hva som foregår bak ”vogntoget”. Du må huske at med bilen du har og vogna, så er du like lang, eller lengre, enn en standard turistbuss.

 

 

Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap uten at minst ett speil gir slik synsfelt at tilhengeren eller tilhengerredskapen kan sees. Er tilhengeren eller tilhengerredskapen like bred eller bredere enn den trekkende motorvognen, skal minst begge sider av tilhengeren eller tilhengerredskapen kunne sees i de utvendige speil og speilene skal gi slikt synsfelt at føreren kan se vegbanen
- på venstre side i en bredde av minst 2,5 m på en avstand av 10 m bakenfor speil og videre så langt bakover som øyet rekker.
- på høyre side i en bredde av minst 2 m på en avstand av 10 m bakenfor speilet og videre så langt bakover som øyet rekker.
b) Når bredden på tilhenger/tilhengerredskap er over 2,30 m og breddeforskjellen mellom motorvogn og tilhenger/tilhengerredskap er mer enn 50 cm, skal speilene på fremsiden være utstyrt med hvit refleks som oppfyller kravene i kjøretøyforskriften § 28-3 nr. 5.1. Kravene om plassering i nr. 5.2 skal ikke gjelde speil ved trekking av tilhenger.
På 14.2.2020 den 0.57, audun-eg skrev:

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har du enda ikke kjøpt deg trekkspeil så ligger det et sett på finn til en bra pris. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168239177
Fordel å sjekke hvor mange bolter du har så ta av dekselet i Astolpen på døren først.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 8.3.2020 den 16.33, and skrev:

Har du enda ikke kjøpt deg trekkspeil så ligger det et sett på finn til en bra pris. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=168239177
Fordel å sjekke hvor mange bolter du har så ta av dekselet i Astolpen på døren først.

Nei. ikke kjøpt speil enda.  Men har ett annet problem. Cruise control fungerer ikke. Horn/fløyte fungere og alle 3 bremselys.

 jeg har aldri  brukt cruise på denne biln heller. vet ikke om det skal komme noe lys når man trykker på On knappen?

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke for jeg har aldri brukt cruisecontrolen jeg heller. Bruker gasspedalen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...