Jump to content

2-takt generelt


SierraCL

Recommended Posts

Hadde aldri moped i ungdommen så jeg fant på å rive i filler motorsaga mi sånn for moro skyld. Hva kan man gjøre her for å få litt mer fres i gamle Dolmar'n? Gjør ikke noe om den blir ødelagt, er bare for gøy 😛

 

Kanskje jeg må på mopedportalen eller noe istedet? Hehe 

Link to comment
Share on other sites

Trimming av totakt er enkelt men veldig komplisert. Om du bare skal ha litt mer futt så er det porting av eksosporten som gjelder samt å dyse opp gasser. Det finnes mange forum for trimming av motorsager. Er faktisk mer populært enn hva en skulle tru. Skal du ta det litt mer ut så er det porting av eksos og spyleporter for å øke durasjonene, bygge ekspansjonskammer til eksosen, justere tenning etc etc.  

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, SierraCL skrev:

Forum for motorsagtrimming sier du... Artig! Lettvint å pusle med på arbeidsbenken da. Ikke må det sammen samme kveld for å komme på jobb heller hehe. Får lese og se litt. 

https://www.arboristsite.com/community/threads/porting-101.108900/

http://opeforum.com/threads/chainsaw-porting-theory.1301/

Sjekk kanalen til denne karen. Masse bra videoer 

Bare å Google chainsaw, porting  osv osv så dukker det opp masse tråder og video. Husk at det ikke nytter å file i vei og tru at større porter er best. Motorsager har lave durasjoner så kan ikke sammenlignes med crossere/mopeder da arbeidsrommet er helt annerledes. Det finnes noen porttiming programmer på nettet om du leiter litt. Om du ikke finner noe så send meg en melding.

Link to comment
Share on other sites

Litt av en ringrev det der gitt. Artig å se på. 

Ser at sylindertrykk på rundt 120psi er ansett som lavt, akkurat hvor saga mi ligger. Med squish-klaring på 1mm er det ikke mye å gå på der. Prøve uten pakninga og se kanskje.. Eventuelt øke trykket med mer fortenning. 

 

Prøvde forresten tenningslampa også, men den ville ikke virke. Må klipset til lampa ligge tight på pluggledningen tru? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7,5 i effektiv komp (sylindervolum etter eksosporten) på luftavkjølt er ok og regnet som "sikkert". På sylindere med fast forbrenningsrom er det ikke så enkelt å måle eller endre squish slik det er på de med løst topplokk, man må senke sylinderfoten og løfte portene på de med fast topp.

"totaktstrimming" er litt gøy det og det finnes mye avansert totakt info på nett om en gidder å lese litt.

Tenningslampen koler jeg til med eksternt bil/MC-batteri og bruker den som vanlig. Skal funke samma om det er CDI/batteritenning eller CDI/spoletenning.

Link to comment
Share on other sites

Trimming av totakt krever som firtakt en god del lesning for å forstå grunnprinsippene. Mye av hemmeligheten med høy effekt ligger i ekspansjonskammeret. Det må tilpasses så nær 100% som mulig for å få til en returtrykkbølge fra eksosen som trykker uforbrent bensingass inn i sylinderen under høyt trykk. Denne trykkbølgen skal treffe inn i sylinderportene i løpet av et millisekund så det er ikke bare bare å file i vei på portene med de stempelhastighetene det er snakk om. Men veldig spennende å holde på med, fin vinterhobby da det ikke krever så mye plass. Man blir litt hekta når man får gode resultater.

Link to comment
Share on other sites

53 minutter siden, Afr skrev:

Hvis du trenger litt inspirasjon så er detta en luring i østfold som lager sin egen 2takts 50kubikker for å sette verdesnrekord på bonneville...

https://www.youtube.com/user/TheAdegnes

Har fulgt han i flere år. Han har blitt veldig dyktig, både som trimmer og motorbygger. Du har litt peil når du støper dine egne sylindere inklusiv det å legge nikasil, bygger bremsebenk,  lager egne porteverktøy selv etc. Han har noen tusen timer i den garasjen sin :)

Link to comment
Share on other sites

Er vel en isolator kan jeg tenke meg. Husk at det ikke hjelper med all verdens største innsugsport om ikke gasseren fløder nok luft og at du får tak i dyser som er større. Husk også på at om du porter innsuget større så endrer du portdurasjonen. Om du vil ha samme durasjon som originalt må du utvide porten sideveis og heller fylle epoxy i kantene oppe og nede. Pass på å ikke utvide porter for mye i bredden uten å sjekke hvor stempelringene har låsetappen. 3mm bør en stempelring ha som suport inn på sylinderveggen for å unngå ringhekt i porten. Vil anta at du må erstatte den proppen med en tykk pakning for å unngå forgasserdamping. Blir veldig varme disse luftavkjølte totakterne.

Link to comment
Share on other sites

Varmeisolator ja? Kan høres logisk ut det ja, selv om hele innsuget er plastikk da? Men det har vært plunder med varmstart i skikkelig sommervær, må la saga gå hvis man vil ha en kaffikopp 😛

Gjorde allikevel noen modifikasjoner, kappa av det "nebbet" på overgangen og glatta ut kanten i innsugsporten. Heisa taket i eksosporten en ørliten tanke også. 

IMG_20200124_183036.jpg

IMG_20200124_182942.jpg

IMG_20200124_182847.jpg

M
åtte justere en del etterpå, men fikk a til å gå sånn noenlunde. Føles litt rappere, men hvilken praktisk betydning det har får vi se på :)

 

Edited by SierraCL
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sjå den du 😉 Virker jo ganske så rapp og holder toppturtallet jamt og fint. Er jo ganske så lave durasjoner på disse motorene så fullt mulig å få lagt mer turtall men ho blir jo ikke brukanes på lavt turtall vil jeg tro. Artig tråd.

Link to comment
Share on other sites

On 1/22/2020 at 6:46 PM, xr4ti said:

Trimming av totakt krever som firtakt en god del lesning for å forstå grunnprinsippene. Mye av hemmeligheten med høy effekt ligger i ekspansjonskammeret. Det må tilpasses så nær 100% som mulig for å få til en returtrykkbølge fra eksosen som trykker uforbrent bensingass inn i sylinderen under høyt trykk. Denne trykkbølgen skal treffe inn i sylinderportene i løpet av et millisekund så det er ikke bare bare å file i vei på portene med de stempelhastighetene det er snakk om. Men veldig spennende å holde på med, fin vinterhobby da det ikke krever så mye plass. Man blir litt hekta når man får gode resultater.

On 1/19/2020 at 8:57 PM, xr4ti said:

 

Fant et program på nett som kalkulerer ekspansjonskammer. "aumechanic" på youtube som har laga det. Han har mange videoer om emnet, verdt å sjekke ut for interesserte. Veldig enkelt program å bruke, får til og med ferdige tall på utfolda koner! Hvor realistisk det er aner ikke jeg, men måtte jo lage et kammer da hehe. Ikke veldig praktisk på ei motorsag men... 

IMG_20200126_213711.jpg

IMG_20200128_191454.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du er klar over at du må lage en dyno til denna? så du kan finjustere...

en litt stor elektromotor og ett multimeter så skjer det litt ting! (two stroke stuffing har laga en, ligger på youtube)

 

Deilig galskap!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei så rått. Blir fin å gå med i krattskauen den nå 🤣 : Det programmet er greit nok for en hjemmemekker som er ute etter å lære litt. Det finnes programmer fra ca 1500kr og opp til ca 5000kr om er svært avanserte, typ MotoGP, hvor du kalkulerer hele motoren i ett.

Om du hadde dynotestet den så skulle det ikke forundre meg om du ville sett en grei effektøkning med det kammeret. Har du valse selv eller?

Link to comment
Share on other sites

Kjøpe deg en moped. Er da en virkelig får gleden med to-takts trimming! Er morro da gps'n passerer 110km.. Da du er fornøyd med 70-85cc, så kan du bygge 110cc av Am6 motoren eller gå over på lett Mc. Ikke lappen? samma F,  like ulovlig alt sammen....

 

 

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

On 1/29/2020 at 12:46 AM, Afr said:

Du er klar over at du må lage en dyno til denna? så du kan finjustere...

en litt stor elektromotor og ett multimeter så skjer det litt ting! (two stroke stuffing har laga en, ligger på youtube)

 

Deilig galskap!

Hehe ja du sier noe. Hadde vært gøy å se faktisk forskjell, men trur det blir tidtaking gjennom en stokk eller no :)

On 1/29/2020 at 8:10 AM, xr4ti said:

Hehe, nei så rått. Blir fin å gå med i krattskauen den nå 🤣 : Det programmet er greit nok for en hjemmemekker som er ute etter å lære litt. Det finnes programmer fra ca 1500kr og opp til ca 5000kr om er svært avanserte, typ MotoGP, hvor du kalkulerer hele motoren i ett.

Om du hadde dynotestet den så skulle det ikke forundre meg om du ville sett en grei effektøkning med det kammeret. Har du valse selv eller?

Ja må si jeg blei overraska over hvor mye info som finnes om ekspansjonskammer. Rart med det når en begynner å leite. 

On 1/30/2020 at 6:59 PM, Slåstad RS said:

Kjøpe deg en moped. Er da en virkelig får gleden med to-takts trimming! Er morro da gps'n passerer 110km.. Da du er fornøyd med 70-85cc, så kan du bygge 110cc av Am6 motoren eller gå over på lett Mc. Ikke lappen? samma F,  like ulovlig alt sammen....

 

 

Mja sikkert kult det, men håper dette er forbigående og at ikke hele kjellern blir full av mopeder 😛

 

Fikk nå fart på børsa med den flotte eksosen da haha

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Morsom lesing og gøy prosjekt :) Jeg regner med at du legger ut en video når du har testet motorsagen? 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Kom på at det lå en kløyvestubbe i bunn av vedhaugen i kjellern her. 13" sverdet som hører til saga blei veldig kort, særlig siden eksosdingsen tar 10cm av sverdet. Så fikk tak i et 20" sverd for å teste på den stubben. Skal prøve å legge ut en video hvis den lille saga klarer dra så "langt" sverd :)

 

IMG_20200226_205426.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...