Jump to content

7.3L Godzilla.


and

Recommended Posts

7.3L i ny tapping ble vist frem på denne tiden i fjor. Nå er den i salg i Super Duty, Econoline, og mindre lastebiler.
Det hjelper det ikke oss da lastebil ble det slutt på i 2005. Var bare 2 partier som ville fortsette den muligheten så 15 år gammelt rustrask er fortsatt verdt sin vekt i gull.
7.3L/446cui med kun en kam i blokken i 2020 var det ikke mange som spådde noen år tilbake. Men nå er diesel så komplisert, dyrt i vedlikehold, og ved pumpen da den ikke subsideres som i EU at alle flåteeiere som ikke trenger høy hengervekt nå får en motor som passer budsjettet bedre.
460 var stort den gang jeg så dette under panseret 80/90, men her kommer en moderne 446 som tar det hele til neste nivå. Selv om det er 7.3L så er det en small block! Den passer i Mustang ble det sagt i fjor, men Coyote er så bra at er det noe behov for 7.3L? Nei er svaret i dag. Men som en ukomplisert slegge på streeten så ja da er det behov. Kanskje ikke noe jeg ville valgt i en Mustang, men tenk F-150, Bronco og eldre større modeller. 4 gen Econoline blir 30 år om 2 år. Plug and play?
6.2L tok ikke av som swap, og spørs om 7.3L gjør det med det første. Om noen år så bør det vel bli noen avskrivninger og utskifting av flåtebiler til at prisen er riktig for de fleste. Uansett det blir spennende å se på høstens SEMA hva ettermarkedet gjør med 7.3L.

Det er mye 2020 Super Duty 7.3L ute på nettet nå som presseembargoen er over, men finner ingen grunn til å linke noen eksoslyd da orginalanlegget demper så bra at ingen trenger å protestere mot støyforurensing i 2020.
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Super Duty
7.3L 430hk/5500rpm 644nm/4000rpm

Mustang
5.0L 460hk/7000rpm 569nm/4600rpm

F-150
5.0L 395hk/5750rpm 542nm/4500rpm

Link to comment
Share on other sites

Lyden når det slippes opp blir man ikke lei med det første.
7.3 med 733nm/4800rpm før ettermarkedet har begynt. 7.3 blir nok en stor greie på SEMA 2020.
60kg tyngre enn Coyote.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Försteinntrykket er at Ford som vanlig har gjort en god jobb. :)  I noen tilfeller er rett og slett 2V er det rette valget. :) At dette en en riktig god Truck motor er jeg ganske sikker på, men noen konkurrent til LS motoren blir den helt sikkert ikke slik jeg ser det. Den er alt for fysisk stor og alt for tung, så det er nok ettermarkedsblokker som fundament for 331/347/ 363 CID motorer som fremdeles gjelder for Ford gutta, alternativt 408W og 408C for dem som har plass og vektfordeling til det.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror også denne blir en hit blant truckfolket som ikke lever av å trekke langt på store hengerlaster. 6.7L Power Stroke er 8K Usd mer på utstyrslisten.
Motoren er jo bare noen uker gammel i tyngre Ford så fordel kostnaden vil LS ha i lang tid fremover. 7K som crate om du ikke vil ha med en bil på kjøpet i dag. https://parts.ford.com/shop/en/us/engine/new-gas-engines/engine-assy-12370567-1
Er når du vil holde det i familien. Drømmen forteller om 500hk milde med deler over Forddisken som varer evig, og trøkk nok til å røske løs når folk flest har lagt seg etter dagsrevyen en passe varm sommerkveld i feks en Econoline.
Får håpe noen pengesterke Fordeiere har lyst til å bygge motor som ingen andre har så ettermarkedet løsner fortest mulig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
On 2/6/2020 at 10:45 PM, and said:

Lyden når det slippes opp blir man ikke lei med det første.
7.3 med 733nm/4800rpm før ettermarkedet har begynt. 7.3 blir nok en stor greie på SEMA 2020.
60kg tyngre enn Coyote.

Sist vi fikk en kikk på motoren var i februar. Det blir ingen stor greie på SEMA 2020 som nå er avlyst, men denne høsten kommer ettermarkedet i gang for de som har en grei seddelbunke å bruke.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg åpnet første luke i julekalenderen. 550 ft ib/745nm! Trenger en slik opptur når dagene bare er eviglange mas.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Link to comment
Share on other sites

Og Brian Wolfe har fått seg nettside! https://www.willisengines.com

Sjekk den ut på eget ansvar! For der er det julaften for alt 7.3 Godzilla.
Begynte selvsagt med trenger den, og trenger den ,og ja er jo ikke så ille summer. Skylapper. Wow 7.3 treffer meg på rette steder.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...