Jump to content

Bergheim Auto Salg Oslo konkurs på Bolt.


and

Recommended Posts

Av alle ting så var det elbilsalg som gjorde slutt på det som var landemerket i Oslo når det gjaldt amerikansk bil, og med det GM modeller.
Helt siden 2005 så har Bergheim  måtte finne opp hjulet gang på gang da det ble slutt på lastebil. Ikke lett å drive butikk med den vinglingen av en strategi til Chevrolet Europa med Koreamodeller eller kun Cadillac, Corvette og Camaro i Norge hvor alt skal skattes i hjel.
Joda det var gjevt å entre døra og kikke på Tahoe fra 1995-2005. Men gullårene for meg var brytningen 80/90 med nye 88- C/K som fortsatt er den fineste nyere pickupen til GM. For ikke snakke om K5 tofarget svart og grå i lakken, rød i stoffet ,og krom på utsiden i en tid hvor Pajero Mk1 sto i nybilhallen. K5 var noe alle kule karer på VHSkopien kjørte rundt i før SUV ble et begrep i inngangen til 90 med Explorer og resten av disse 4 dørs versjoner laget for praktiske mor og far. Men den gang var det ikke bare lastebil, og van i lokalet det var også personbiler. Beretta, Camaro, Caprice, Pontiac, og Buick. GM japsen Isuzu med Piazza var helt riktig 80talls sportsbil for oss på tråsykkel.
Det var alltid stort når bilforhandlerrunden skulle tråles på lørdagen å kjøre opp bakken til Bergheim Autosalg Oslo på Ensjø. Ensjø som en gang var bilbyen i Oslo. Skal visst bli boliger på denne tomta også nå. Nye tider.

Heartbeat of America i neon det fanget meg som fluepapir. Sånn var det i USA. Ikke som i Norge hvor butikkene hadde åpningstid 8-16. 80tallet var ikke så ille på bilfronten som mange skal ha det til. Selv om en  atomkrig lå der i bakhodet så var det fremtidshåp, og bil var kult ferdig snakka. I dag så nytter det ikke å bruke bil som samtaleåpner til verken kjente eller ukjente om du ikke vil være han derre rare.

Tia Carrere og 2 dører. Trenger du hjelp med å male? I dag så ville det stått parkert en CUV med 3 dører for mye.

https://www.youtube.com/watch?v=l67lVpHWImc

Bolt var den store overprisa hypen 2017 med 30mil. I 2020 får du ikke gitt den bort, og Renault Zoe står i nybilhallen med 40mil for 249K. Men hva skulle de selge? F-150 har tatt kvælegrep på USmarkedet siden høsten 2015. Jeep Wrangler er 750K for 2 seter og en gittervegg. Tahoe selges det under 10 stykk av i året, og nye Silverado skal du være Chevroletfanatiker for å like designet.

En epoke er over, men minnene fra da Bergheim var det store vil alltid være der.

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7840

http://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=7841

https://www.bergheim.no/

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja det blir det å hente GMbiler gjennom uoffiselle kanaler. VS-Auto og Nerland Autosalg AS er vel de største på US GM.
Bergheim gjorde også dette på slutten da GM ikke lengre laget Europamodeller for eksport.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...