Jump to content

R.I.P manuell girkasse, du vil bli dypt savnet!


Tommelom93

Recommended Posts

Triste greier å lese på en onsdag kveld :( :shutup: Halve gleden med å kjøre bil er å kunne gire selv og bruke den tredje pedalen. Jeg personlig synes automatgir er dritt kjedelig å kjøre med da man bare er et kjøttstykke som sitter bak rattet og styrer!

Jeg synes også at hvis man skal ha seg en sportsbil som for eksempel en Porsche 911, skal det være manuell gir! 

https://www.nettavisen.no/livsstil/salget-har-stupt-med-over-80-prosent--snart-er-det-helt-slutt-for-biler-med-manuelt-gir/3423919390.html

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Der er Porsche i en egen divisjon. De hører på kundene sine, og har hentet frem igjen manuellkasser på 911 og de andre sportsbilene.
Typisk kjedelig blekkeskribent. Ungdommen som tar automatkort gjør et dårlig valg om gamle biler blir en fremtidig interesse. Men disse er kanskje uansett tapt på den fronten? Har du ikke en medisinsk grunn så er vel bil bare som en vaskemaskin som bare skal virke til den byttes ut.

Fikk klemt inn noen setninger om automatkasse fra amerika også, men flunka nye Jeep Wrangler og Gladiator er fortsatt å få som manuell i USA. Blir for dyre de i Norge så da blir det kun norgesmodellen 4syl TD og automat å få fra 750K som varebil.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ford Ranger har ødelagt manuell girkasse for min del. Utrolig tung og klumsete girspak i Rangern.

Bilen tilpasser jo turtall automatisk så det blir perfekt match for å gire opp når man skal skal det, men skal man ikke gire opp, eller man skal gire opp 2 gir så høres det jo ut som man ikke kan kjøre bil.

Funker dårlig å matche moderne elektronikk og manuell girkasse.

Det har sin sjarm i visse biler, men skjønner godt at det forsvinner.

Bruker kun en pedal i bilen jeg har nå, og slik blir nok fremtiden også.

Edited by Complexity
  • Confused 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Blant oss bilentusiaster har jeg inntrykk av at den manuelle girkassen lever trygt🙂

De fleste som vurderer å kjøpe eldre BMWer som E36,E39, E46, E92 og så videre, vurderer ikke engang biler med automat.Er kun manuell som er tingen for dem. Unge folk som kjøper BMW vil helst ha manuell girkasse, endel venter med å kjøpe "ny" bil til en med manuell kommer for salg. E30 som har blitt et meget populært objekt er sjeldent å se med automat. Nissan Skyline, 200sx,Toyota Supra, Gt86, Subaru Impreza for å nevne  noen andre. 

Det med at manuell girkasse er på vei ut på helt nye biler er jo ikke noe nytt, skjønner ikke at de gidder å skrive om det engang😆 Bilprodusentene legger jo mer og mer opp til at folk skal velge automat og selv biler som BMW M3, M5 og Nissan GTR leveres jo ikke lengre med manuell. De som skaper denne trenden er folk som bare skal fra A til B, bilprodusentene og elbilene. 

Hadde man sett på bruktbilsalget hadde nok tallene vært litt annerledes. 

Tenker det er greit at folk som bare skal fra A til B og bare har bilen som et fremkomstmiddel tar lappen på automat.Nå som bilmarkedet legges opptil at de fleste nye biler bare leveres med automat. Unge i dag er jo så opptatte med de skjermene og den miljøpolitikken at interessen og forståelsen av eldre biler  i fremtiden vil sikkert ikke være så stor. 

Jeg syns det er ganske greit å kjøre automat i hverdagen bare man har en bil med sterk motor og bra med bunndrag, men selvfølgelig det blir aldri det samme som manuell. 

Er helt enig i at hvis man skal ha en skikkelig sportsbil så er manuell girkasse et must😁Det gir mer kjøreopplevelse😆😁

Ja enkelte bilprodusenter som BMW  og Nissan har noe å lære av Porsche når det gjelder å ha manuell girkasse som alternativ. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Automatkassene har hatt en veldig utvikling siste 10 årene og dagens girkasser er fantastiske å kjøre med, fra A til B og i tettbebygd strøk/by og jeg for min del vil aldri valgt manuell om jeg skulle kjøpt ny hverdagsbil. Har en Audi med forholdvis stor motor og triptonic-kasse. Uansett hvor mye jeg anstrenger meg så klarer jeg ikke å kjøre den så økonomisk i manuell modus som i automatmodus. Bilene i dag blir bare smartere og smartere og jeg tror automatkassene vil bli enda bedre enn de er i dag. Se bare på traktorene i dag, de har jo girkasser så avanserte at man kunne bare drømme om for 15 år siden. Men det ser ut dette elbilhysteriet fortsetter så skal bli spennende å se hva som skjer på girkassefronten.

Men på en hobbybil som man vil kjenne den ekte følelsen ved å KJØRE bil så må det være manuell etter min mening. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Complexity said:

Ford Ranger har ødelagt manuell girkasse for min del. Utrolig tung og klumsete girspak i Rangern.

Manuell i Ranger 2012- skal du lete lenge for å finne lovprisninger av. Folk lærte fort etter et par år av det man kan se av Ranger på finn.no, og verdensnettet. Noen ganger blir det ikke som man tenkte, men det er et marked for manuell i arbeidspickup i land med røffe levevilkår så håper det blir bedre når Taro gen 2 skal på produksjonslinjen om noen år. Håper VW sier i fra om det ikke blir helt 100.
 

Link to comment
Share on other sites

Alt dette kan du gjøre manuelt om du vil. Manuell er standard. Automat ekstrautstyr.
Jeep holder det ekte. Den er dårlig på vei fordi den er bra utenfor. For bare håpe Ford vet hva de forvalter når Bronco avdukes i juni.
Dette var Super Bowlreklamen til Jeep. En gavepakke til alle som fikk lov å sitte oppe etter barnetv på 90tallet. Hvor mye koster en Gladiator? https://www.jeep.com/gladiator.html
 

 

Legg merke til at Tahoe i bakgrunnen viskes ut, og det er ikke pga nummerskiltet. Er det Jeep så er det Jeep i fokus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, and said:

Manuell i Ranger 2012- skal du lete lenge for å finne lovprisninger av. Folk lærte fort etter et par år av det man kan se av Ranger på finn.no, og verdensnettet. Noen ganger blir det ikke som man tenkte, men det er et marked for manuell i arbeidspickup i land med røffe levevilkår så håper det blir bedre når Taro gen 2 skal på produksjonslinjen om noen år. Håper VW sier i fra om det ikke blir helt 100.
 

Flott bil på alle måter. Masse power og kan dra mye vekt, men all gleden blir jo ødelagt når man bruker 20 sekunder på å få bilen i gir..

Skulle gått for automat der gitt.. 6e gir passer bra når man kommer opp i 70km\ så drevingen er jo helt på trynet også.. Hva skal man med lavserien?

(Om man får den i 6e gir for kan være at man må ta par hundre kilo i benkpress for å klare å bryte den dit)

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...