Jump to content

AMCAR inviterer til informasjonsmøte i Hønefoss 5 mars 2020.


and

Recommended Posts

Og der stiller FCN Region Øst-Norge opp fra kl 19-22.00 torsdag 5 mars 2020.
Trenger du genser, skiltholder eller skiltplate så kan det medbringes for det er porto å spare på slikt i 2020.

Møteprogram:
• AMCAR for Norsk bilhobby
• Fremtidsutfordringer
• Trafikksikkerhet
• Forsikring
• Teknisk
• Lokale og nasjonale arrangementer
• Medlemstilbud
• Rekruttering
• Spørsmål fra salen
Åpen kiosk
Salg av kaffe og nystekte vafler, brus, kaker med mer.

Foredragsholder: Henning Kjensli fra AMCAR
Arrangør: Amcar Hønefoss
Adresse: Hensveien 104, 3516 Hønefoss


Trenger ikke være AMCARmedlem for å delta på dette møtet.

Mulig det fylles på i dette innlegget, men da er vi i allefall tidlig ut med tid og sted.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • and pinned this topic

Jada det er helt riktig. Du kan få prøve genseren før du kjøper.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • and featured this topic
Link to comment
Share on other sites

Kommer her i morgen. Ble en lang dag med buss torsdag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Denne posten skulle vært skrevet før mens det fortsatt var hett, men sånn går det når reisen Oslo-Hønefoss-Oslo skjer uten bruk av egen bil.
Med snø en uke i forkant så kom torsdag morgen med fryst regn og sludd i tykt lag på asfalt. Selv om All Terrain er helårsdekk så har det ingenting å gjøre på islagt veibane. Uten ferdigpakket Econoline så ble hele dagen tidsjag uten like for å rekke bussen til Hønefoss. Bedre ble det ikke av at ruter.no oppgir avganger som ikke stemmer med når bussen kjører så rakk det nesten tidsnok til å være siste mann inn døra på lokalet til Amcar Hønefoss kl 19.05. Der var Henning Kjensli fra AMCAR allerede i gang. Her kommer en oppsummering med mine ord av det viktige, men ikke alt:

-Norsk bilhobby er AMCAR. Så enkelt er det uansett om du kjører us, euro eller japsebil da det som AMCAR får gjennomført i sitt bilpolitiske arbeid også kommer tilgode alle som ikke kjører amerikansk bil. 40 år med bilpolitisk arbeid fra AMCAR kan oppsummeres her https://amcar.no/bilpolitisk

-Av fremtidutfordringer er bensinkvalitet uten etanol den viktigste for uten den blir det vanskelig å kjøre seg en varm sommertur utenfor utslippsoner og stengte veier med gammel forgassermotor. Begrensninger på bruk av veinettet for både gammel og ny bil er det flere aktører som jobber for.

-Trafikksikkerhet er også noe som kan legge bånd på gammel bil om vi ikke er i forkant.
Norges Bilbransjeforbund jobber hardt med å skjerpe verkstedforskriften , men der er AMCAR på saken. Det hjelper også at Statens Vegvesen ikke er i et forhold med NBF. Fremtiden kommer mye kjappere på nå enn før så endringer på det vi i dag tar for gitt kan fort komme fra flere pressgrupper med stor innflytelse.

Her ligger det et ansvar på oss med gammel bil å sørge for at den tekniske standarden på kjøretøy blir fulgt opp så ulykker ikke skjer av den grunn.
At folk har tatt i en verktøykasse i dag er ikke en selvfølge. I fremtiden vil det komme folk fra ny(el)billeasing med dekkhotell og kun spylevæskepåfylling på mekkCVen så AMCAR jobber med å lansere informasjon om vedlikehold av gammelbil.

-Rekruttering.
Forsikringspartner til AMCAR er IF. IF kjøpte i høst 100% av Viking , og veihjelp vil nå gjelde ved AMCARmedlemskap uavhengig av om du har bilforsikring gjennom IF. Veihjelpen vil være personlig. Så da ligger det et ansvar på oss brukere om å fortsatt ha med litt verktøy eller se over bilen i forkant av en lengre kjøretur så dette tilbudet ikke blir misbrukt.

-Av spørsmål fra salen så ble det spurt om satsingen på Refuel. Det er AMCAR sitt tilbud til medlemmer uten amerikanskbil først og fremst.
Her har AMCAR ansatt folk til videoproduksjon så det er ønsket at det filmes en ca 2-3minutters snutt fra store treff AMCAR deltar på som feks Hot August Night for de av oss med amerikansk bil som ikke er tilstede.

Nå ble det ikke slutt på spørsmål selv om foredraget var over.
Av spørsmål fra bardisken så ble det spurt hvorfor emblemene på firmabilen ikke er byttet. Det er andre gang siden mai 2019 jeg spør så kanskje blir de hentet opp fra skuffen de ligger i før sessongen 2020 begynner? Nesten så en skulle tro noen lever ut mexetruckfantasien sin i AMCAR, men det er ikke tilfellet var svaret.

Bergheim var også noe samtalen svingte innom, og på spørsmål om det skal skrives noe om Berheim mens det enda er folk å få tak på så var svaret at det hadde de også tenkt på. Bergheim var en instutisjon i moderne amcarhistorie, og selv om jeg ikke er GMeier så vet jeg at Bergheim var en viktig faktor for det som ble bilinteressen min. Det er noe jeg ser frem til å lese om. Og jeg vil vite ALT fra begynnelsen av.
Og hvorfor er det ikke noe dekning av vare og yrkesbiler i AMCARbladet som det var før på 90tallet?

Så dere som var bekymret for at Henning Kjensli skulle sitte alene i baren etter foredraget så ble ikke det tilfellet. Jeg hadde mye, men måtte sortere det viktige.

Ellers så retter jeg en stor takk til AMCAR Hønefoss som stilte klubblokalet sitt til rådighet for AMCAR sin informasjonturne.
Lokalet og baren er imponerende. Husets vafler og kaker kan anbefales. 3,5 timer gikk fort i hyggelig lag.
30 stykker møtte opp til dette informasjonsmøte. Av disse 30 så stilte 4 klubbmedlemmer fra Ford Club Norway opp. Det er godkjent.

AMCARmedlem blir du HER

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for et godt resyme. Dette med verkstedforskriften er noe av det som er viktig for oss med "hjemmemekaniker-bakgrunn". NBF er bare ute etter å mele sin egen kake og for å oppnå det trekker de opp "sikkerhetskortet" så det er godt at Amcar har dette på agendaen. Hele bilhobbyen vil merke det kraftig om det ikke engang skal bli lovlig å mekke på egen bil, av flere grunner. Latterlige utsagn fra NBF om at det kun er faglærte som kan utføre arbeider som fks bremser og at slike amatørreparasjoner er en stor sikkerhetsrisiko og jeg mistenker at de bruker Rjukan-ulykken som brekkstang. La oss håpe at Amcar får gjennomslag for at reparasjoner fortsatt kan utføres privat og så får heller myndighetene jobber mer for å bekjempe arbeidskriminaliteten.

Link to comment
Share on other sites

Ja NBF flesker til med både trafikkfarlig og arbeidskriminalitet i samme slengen. Det finnes ingen statistikk på at teknisk stand er årsak til ulykker, og arbeidskriminalitet er noe helt annet. Statens Vegvesen har ingen planer om å endre forskriften til det som NBF ønsker, men det er noe som må følges med på for å sikre at det forblir slik vi vil ha det i fremtiden.

Rjukanulykken var den ene i millionen. Den var så gammel 1959 at den var untatt PKK, men bremsekomponentene var utslitt, og giret stod i Drive i følge Havarikommisjonens rapport.
Ingen av oss ville kjørt denne tunge trommelbrems Cadillacen da vi som er over snittet bilinteressert hadde merket hvor dårlig bremskraft den hadde lenge før alt var utslitt. Gammelbil krever vedlikehold akkurat som nye biler, og hvis man ikke kan skru selv så er ikke veteranbil gratis å eie med kun 500kr i årlig forsikringskostnad. Det blir viktig å kommunisere at veteranbil trenger vedlikehold enten selv eller på verksted om evnene ikke er der til nye folk som kommer inn i bilhobbyen uten en stor mekkCV eller erfaring med gamle biler.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her er en 2 dager gammel artikkel om lovfesting av bensinkvaliteten i UK https://www.hemmings.com/blog/2020/03/06/u-k-government-proposes-to-keep-low-ethanol-fuels-for-classic-cars-through-2026/
Kan det være på grunn av at gammelbil er en så stor industri i UK eller er det ekte engasjement for eiere av halvgamle biler med begrensede midler til å kjøpe seg nyere bil? Hva det enn er så er det gode nyheter enn så lenge for bruken av gamle forgassere.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • and unpinned and unfeatured this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...