Jump to content

Powershift Ford Galaxy


IGD

Recommended Posts

Jeg kjøpte bilen når den var 3 mnd gml. Den var da kjørt 9000 km. Den var importert til Norge fra Danmark via ett bilfirma her og hadde da 2 års Ford garanti og 1 års garanti fra bilbutikken. Girkassen begynte å jukse veldig høsten 2017. Innen januar 2018 hadde Ford skiftet girkassen. Forsikringen dekket dette med en egenandel på 3700 kr. Tilsammens med deler de mente de måtte skifte var samlet sum 60.000kr. 

Allerede etter få dager med ny girkasse begynte den å jukse. Jeg ringte dette inn til Ford lokalt men det var rett før stengetid slik at jeg ikke nådde innom dem. Dagene etter virket den fint. Det har vært mye att og fram. Bilen har periodisk hatt problem med girkassen. Turtallet hopper plutselig til 4000-5000 omdreininger og den blir umulig å kjøre i Drive posisjon. Den har da kun virket i manuell stilling og i gir 1, 3 og 5. Dette skjedde også i sommer da flyttet jeg meg mellom Oslo og Lyngdal. Neste morgen funket bilen og når jeg var innom verkstedet der nede så var bilen i orden og de kunne ikke lese noen feil av den . Dette har skjedd flere ganger men alltid etter verstedene er stengt. Ganske frustrerende. Nå i vinterferien kjørte vi nordover til familenog de siste 4 timene av 9 så jukset den mye. Jeg var innom bilverksted der nord, de tok den inn gratis og kom frem til at siden feilen ikke viste kunne de ikke finne ut noe. De anslo at ett girkasse bytte var i nær fremtid. Jeg kjørte hjem igjen etter noen dager og da tullet bilen i 7 av timene. Når jeg stopper motoren så funker bilen etterpå. Det ble kortere og kortere mellom hver gang den måtte stoppes. 

Nå har Ford her hjemme funnet ut at girkassen må skiftes nok en gang. Den er kjørt 42000 km. 

Er det noen som vet hvor lenge disse skal holde?

Bilen har 163 hk. Alle servicer og oljeskift er fulgt. Nå er det jo ikke skiftet olje enda etter den nye girkassen kom på plass. Jeg har hatt kontakt med advokat og sendt krav om å få reklamasjon på bilen men verkstedet er veldig opptatt av at de og andre ikke har dokumenter dette da feilene oppstod.

Noen forslag til hva jeg bør gjøre videre?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...