Jump to content

Ford Sierra falmet lakk


Recommended Posts

I fjor arvet jeg en '91 Sierra 4x4 i Radiant Red fra broren min som gikk bort, som har relativt falmet lakk. ("oksidert, hvit, matt")2020227597_SierraLakk.thumb.jpg.a01da84453969b958b1abcbcc6d834cc.jpg
Nå som det (kanskje) slutter å snø hær oppe i nord tenkte jeg at jeg skulle få utbedret og evt. beskytte den.

Har forstått det sånn at det er en del variasjon i hva som er anbefalt/funker best på forskjellige biler og lakktyper.
Og om jeg husker rett er det vell ingen klarlakk på sierra'er?

Så jeg lurte på om det er noen som har erfaringer å dele.
Hva bør jeg gjøre og evt. hva bør jeg absolutt IKKE gjøre. ;)
Og ja grundig og skånsom vask kommer først av alt 🙃

(vanskelig å se hvor ille det faktisk er på bilde) :)

  • Like 1

Ford Sierra 2.0 DOHC CLX 4x4 '91

Link to comment
Share on other sites

Hei, 

Det med klarlakk eller ikke varierer fra hvilken farge bilen ble bestilt med. 

Slik jeg kan se ut fra bildet, må nok du begynne fra bunnen av med rubbing, polering og tilslutt voks eller eventuelt lakkforsegling. Hvilke produkter man skal bruke er delte meninger om. Jeg har brukt mye av Autoglym sine produkter og meget fornøyd med det da det er er ett lett produkt å jobbe med :)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til klubben. Alltid hyggelig med nye medlemmer og når man har en Sierra 4x4 så er det jo veldig spennende. Disse vanlige Sierraene begynner å bli sjeldne biler lang med veien så hyggelig at du vil fortsette å holde denne på veien fremover.

Polering kan vel gjøres på flere måter og selv er jeg kanskje en slubbert på dette med polering av bil men det som er viktig er å få sjekket hvor mye lakk det er igjen på bilen. Er lakken hyppig rubbet så kan den være tynn på enkelte steder, særlig på skjermkanter etc. Man kan prøve en lett rubbing før videre produkter og avslutning med forsegler. Når det gjelder produkter så må nok noen andre svare på hvem som er bedre enn andre.

Tettlakk (ikke metalic-lakk) har normalt ikke klarlakk fra fabrikk.

Har denne bilen vært her på forumet før? Mener å huske en rød 4x4 sedan fra noen år tilbake og det er noe kjent med navnet.

Link to comment
Share on other sites

On 3/26/2020 at 9:21 AM, xr4ti said:

Hei og velkommen til klubben. Alltid hyggelig med nye medlemmer og når man har en Sierra 4x4 så er det jo veldig spennende. Disse vanlige Sierraene begynner å bli sjeldne biler lang med veien så hyggelig at du vil fortsette å holde denne på veien fremover.

Polering kan vel gjøres på flere måter og selv er jeg kanskje en slubbert på dette med polering av bil men det som er viktig er å få sjekket hvor mye lakk det er igjen på bilen. Er lakken hyppig rubbet så kan den være tynn på enkelte steder, særlig på skjermkanter etc. Man kan prøve en lett rubbing før videre produkter og avslutning med forsegler. Når det gjelder produkter så må nok noen andre svare på hvem som er bedre enn andre.

Tettlakk (ikke metalic-lakk) har normalt ikke klarlakk fra fabrikk.

Har denne bilen vært her på forumet før? Mener å huske en rød 4x4 sedan fra noen år tilbake og det er noe kjent med navnet.

Ja det har den faktisk, var å gravde litt i arkivet og fant denne tråden etter min bror! :)
Brukernavnet er relativt likt min brors. Det er enkelt og greit etternavnet i familien, så siden Andorsen var opptatt ble det TAndorsen på meg.

 

Ford Sierra 2.0 DOHC CLX 4x4 '91

Link to comment
Share on other sites

La akkurat merke til at det ligger en poleringsmaskin på bildet i tråden jeg linket til, den er kanskje hyppig polert og lakken er sikkert relativt tynn.
Så tror jeg skal høre med en kompis som har verksted om han har lakkdybdemåler 😁

Ford Sierra 2.0 DOHC CLX 4x4 '91

Link to comment
Share on other sites

Aha, ja da datt det på plass for meg. Da husket jeg rett da jo for det har ikke vært så mange røde 4x4 Sierra sedaner her opp i mellom åra. Fint at du tar vare på bilen.

At bilen har vært polert før har du rett i 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...