Jump to content

Focus. Felg med lavt ET ønskes


KennethJohnsen

Recommended Posts

Hei. 

Har  slitt lenge med å finne felger til bruksbilen(e) i mange år nå.

Med mindre man spesial bestiller, så virker det umulig å finne felger til Ford med et lavt ET.

Laveste jeg finner er ET40. Noen som vet hvorfor det er slik?

På nåværende bil, 2016 Focus 1,0 er det ca.3cm hvor felgen  går inn forbi hjulbuen, dette med org felg med ET 55. 

Skulle noen sitte på ett sett med 19" med lavt ET 20-35, send gjerne pm.

Eller om det er noen som har erfaring med å bytte bolt mønster på felg, typisk om det går å få endret det fra 5x112 til 5x108?

 

Edited by KennethJohnsen
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor det er slik er vel fordi det holder med ET45?
https://fifteen52.com skreddersyr felgutvalget sitt til Ford 5x108, og med 19x8,5" ET45 så er det kant i kant.
ET20 må jo enten være reservehjulsmalt eller kreve jobb på hjulbuen, og det markedet er vel like smalt som reservehjulet?

Finnes en innpresstråd med kalkulatorer som du kan se målene på her:

 

Link to comment
Share on other sites

Bruk av adapter er vel ikke helt stuerent men et alternativ. fks slike på 25mm og med overgang til 112/5. Da har du et langt større utvalg i felger. https://www.tradera.com/item/343615/295934458/adapter-spacer-25mm-5x108-5x112-volvo-audi-mercedes-mfl-spacers-bultcirkel Mener å ha sett TUV-godkjente adaptere også men om disse blir godkjent av SVV vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde sånne tuv godkjente adaptere på mustangen da den var 4x108. Verste dritten jeg har vert borti! Mutteren som holder adaptere i skiva løsnet, hjulmutterene lønet og studsene i adaptere løsnet! Prøvde locktight, masse moment og til slutt sveise apparat for å få ting til å sitte fast, men det ble aldri brukbart. 

Det er en god grunn til at skrudde spacere ikke er lov

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, k3nn37 skrev:

Prøvde sånne tuv godkjente adaptere på mustangen da den var 4x108. Verste dritten jeg har vert borti! Mutteren som holder adaptere i skiva løsnet, hjulmutterene lønet og studsene i adaptere løsnet! Prøvde locktight, masse moment og til slutt sveise apparat for å få ting til å sitte fast, men det ble aldri brukbart. 

Det er en god grunn til at skrudde spacere ikke er lov

Sånt er veldig bra å vite. Har aldri brukt slike og da er slike erfaringer veldig bra få med seg 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
På 3.4.2020 den 23.18, and skrev:

Hvorfor det er slik er vel fordi det holder med ET45?
https://fifteen52.com skreddersyr felgutvalget sitt til Ford 5x108, og med 19x8,5" ET45 så er det kant i kant.
ET20 må jo enten være reservehjulsmalt eller kreve jobb på hjulbuen, og det markedet er vel like smalt som reservehjulet?

Finnes en innpresstråd med kalkulatorer som du kan se målene på her:

 

Nei det er for mye.  Skal ha felgene flush med hjulbuen. Ifølge kalkulatoren så må jeg ha ET 30 på 8,5x18 for å få det til. 

På 4.4.2020 den 9.02, xr4ti skrev:

Bruk av adapter er vel ikke helt stuerent men et alternativ. fks slike på 25mm og med overgang til 112/5. Da har du et langt større utvalg i felger. https://www.tradera.com/item/343615/295934458/adapter-spacer-25mm-5x108-5x112-volvo-audi-mercedes-mfl-spacers-bultcirkel Mener å ha sett TUV-godkjente adaptere også men om disse blir godkjent av SVV vet jeg ikke.

Er ikke noe for spacere.  Som k3nn37 skriver her, det er for mye tull med de. 

På 4.4.2020 den 20.29, k3nn37 skrev:

Prøvde sånne tuv godkjente adaptere på mustangen da den var 4x108. Verste dritten jeg har vert borti! Mutteren som holder adaptere i skiva løsnet, hjulmutterene lønet og studsene i adaptere løsnet! Prøvde locktight, masse moment og til slutt sveise apparat for å få ting til å sitte fast, men det ble aldri brukbart. 

Det er en god grunn til at skrudde spacere ikke er lov

På 1.4.2020 den 23.00, KennethJohnsen skrev:

Hei. 

Har  slitt lenge med å finne felger til bruksbilen(e) i mange år nå.

Med mindre man spesial bestiller, så virker det umulig å finne felger til Ford med et lavt ET.

Laveste jeg finner er ET40. Noen som vet hvorfor det er slik?

På nåværende bil, 2016 Focus 1,0 er det ca.3cm hvor felgen  går inn forbi hjulbuen, dette med org felg med ET 55. 

Skulle noen sitte på ett sett med 19" med lavt ET 20-35, send gjerne pm.

Eller om det er noen som har erfaring med å bytte bolt mønster på felg, typisk om det går å få endret det fra 5x112 til 5x108?

 

 

På 5.4.2020 den 11.42, Dreeeze skrev:

Her er min gamle 2016 med 19x8,5 ET45 

Fremme så gikk felgene så å si kant i kant foran, bak var de litt innom hjulbuen :)

20160902_165644.jpg

20160902_165709.jpg

20160902_165744.jpg

Flott bil det der 😍 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...