Jump to content

OHC turbo


Janerik

Recommended Posts

Hei, er det enda liv på dette nettstedet ?

har en Ford sierra jeg har hatt ønske om å bygge turbo på, men har lite peiling på dette. Hvor mye/stort ladetrykk vil motoren tåle på orginal innmat ?

hvor mange hestekrefter kan en regne med å få ut med turbo KIT ? 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Blir litt svar som "hvor langt er ett halvlangt tau" , men kan gi lett pekepinn. 

1. Datasprut er nøkkelen til suksess ved turbobygg.

2. Størelsen på turbon' bestemmer mye av "hvor mye hk".

3. Hva slags drivstoff skal den kjøres på.

Datakontrollert motorstyring, Cosworth turbo, 2,5" eksos og original motor på 98 okt bensin, kan kanskje nå 220hk.

Med Cosworth råder og stempler blir saken en helt annen, og en kan øke både turbostørelse og ladetrykk. 460 holdbare hk er bevist av en her på forumet. Da med 3-3,5" eksos, portet topp med større ventiller , egnet kamaksling, Garrett 3071r , stor intercooler og ca 2 bar trykk.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

nei er til en sierra som hadde blitt gøy-bil med turbo på. Budsjettet ville jeg holdt så lavt som mulig.

Fant en som solgte turbo-KIT for 4000, inkludert alt omtrent, garret tb25 turbo, intercooler, downpipe/eksos, manifold. Dette virket veldig perfekt. Men om dette hørtes alt for billig ut (?) grei pris (?) skulle være fungerende utstyr ..

Jeg tenker noe som klarer å holde seg på orginal innmat, trenger ikke bikke over 200hk, men noe som gir ett litt mere drag enn det er nå (Ohc 105hk, har IS motor liggende)

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Janerik said:

Eller med andre ord også: er det fint mulig å bygge om til turbo uten å bytte ut resten av motordeler ? Går orginal ohc motor fint med turbo på uten noe ekstra miksing og triksing ?

Ja. Men en må ha kontroll på tenning og bensin.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Med den pakka du nevner og en ECU fra Merkur XR4Ti på den IS-motoren så er du nok nær 200 for en billig penge. Bør nok slenge på en tilleggsdyse for å komme helt opp på 200 og være sikker på at du kjører fett nok. Et sett med dyser som matcher den ECU,en må du også ha. Regner med da med at du har IS bil eller har tank og pumpe liggende.

Problemet med den originale ECU,en til IS er feil tenningskurve. Kan og gå for gasser. God gammel Stromberg 175 gasser med Volvo sin Turbonål og dyse så kan du klare godt over 150-160hk. Men igjen, du må få kontroll på tenninga.

 

Link to comment
Share on other sites

Eller står en is motor i sierran min, kun satt på forgasser igjen. Men tenkte da få tak i pumpe og tank, for så sette på insprøytningssystemet med turbo-kit. 

Vanskelig å få tak i ECU til Merkur XR4ti som du nevner her ?? 

Men så med ny ecu, og at jeg stiller inn bensin/tenning skal det igrunn gå greit ? 

Link to comment
Share on other sites

Dette med ECU fra en xr4ti er ikke noe plug and play. Men et IS injectionsystem er helt likt, dog må det endres noe på stikkene til ECU. Xr4ti er en 2,3 liter som yter 175hk på originalt lade trykk som jeg mener er 0,5 bar. Men en vanlig IS med to-stegs tilleggsdyser gir fort ærlige 170-180hk. Et piggyback datasprut(dette manipulerer bilens signaler inn til ECU) gir deg nok bedre ytelse men problemet er som nevnt å få kontroll på tenningen. Det finnes så mye å lese om dette og det er mange måter å komme i mål på men med et godt datasprut og en godt turbo har vist seg å gi overraskende gode resultater på en original OHC. Råder deg å google eller søke her inne på diverse IS-turbo prosjekter.

ECU til xr4ti finner du på ebay.com. Se etter en til manuell bil. De er like på alle årmodellene. Men som nevnt så er dette ikke noe du slenger sammen på en ettermiddag og å få dette godkjent er en annen historie, men ikke umulig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For veldig mange å siden så var det en kar rundt her som arvet en Ford Granada 2,0L Automatikk. Han kjöpte da ett turbokit fra GIK, monterte det på motoren og kjörte bilen problemfritt i alle år. :) Han ladet vel 0,3 . 0,4 BAR og bilen gikk omtrendt som en Granada med 2,8 L V6 motoren. 

Så hadde vi en kar med en Ford Sierra 2,0 L. Det han gjorde var å demontere motoren og sette i stempler fra en Ford Transitt og montere toppen på igjen med en blå Felpro pakning. Han brukte samme GIK eksosmanifold som har andre karen, men pga at han tilpasset större, brukt turbo, intercooler, kjörte vesentlig höyere ladetrykk, hadde oppgradert clutch, 3" eksosanlegg  og ikke minst lavere vekt, så gikk denne bilen ufordragelig bra. 

Så vidt jeg husker brukte han en fordeler fra Ford Transitt som så var oppgradert med stor vakumklokke fra en gammel Audi, Saab eller Volvo turbomotor.  

Så har vi en annen kar som eide en vanlig Ford Escort Mk3, men dette var ikke godt nok når en kompis av han kjöpte seg RST. Det som da ble gjort var at motoren gikk ut, stemplene ble dreid og kraftigere clutch ble montert. Så ble det sveist en eksosanifold for montering av en Sierra Cosworth turbo. Så ble det sveist en overgang så man kunne sette på en Volvo turboforgasser med betydelig slipt nål på den originale innsugsmanifolden. En intercooler er ett must og så var det selvsagt elektrisk bensinpumpe, Malpassi BTR, 3" eksosanlegg osv. 

Bilen gikk skikkelig godt, men aldri så langt fordi det sprutet gearkassedeler. 

Injection er bedre, men kun hvis man har budsjett til å drive med det. Har man minimalt budsjett, da er det nok forgasser som gjelder.

Det meste om prinsippene rundt forgasserturbo står her: http://forum.vccn.no/showthread.php?37224-forgasserturbo-tr%C3%A5den
 

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra vurderinger, så, på generelt grunnlag, anbefaler jeg ikke noe til noen. Grunnen er at erfaring har vist at når dette går galt, så tar ingen selvkritikk, noensinne, men skylder vanligvis på alle andre. :) 

Det jeg har sett opp gjennom årene, det er at innspröyting alltid blir dyrere enn forgasser. 

Jeg mener derfor at hvis budsjettet er mellom minimalt og lavt, så er det lavt kompresjonsforhold og forgasser som har potensiale til å gi eieren kjöreglede og eierglede over tid.  

Hvis man skal bygge lavbudsjett turbo på en höykomprimert innsprutsmotor, så har man egentlig kun en eneste mulighet. En seriös bensinpumpe som takler "höyt" bensintrykk. Da snakker vi om genuin BOSCH pumpe som original K-jet til Audi, BMW, Ford, Mercedes, Porche eller 040 eller 044. Grunnen er at man må bruke en heftig bensintrykksregulator designet for formålet. BEGI er ett eksempel: 

http://lightningmotorsports.com/begicartech/fuel-pressure-regluators/fmu2025/i-269789.aspx

http://belltuning.com/media/pdf/1.8_Miata_Turbo_FuelSystem.wpd.pdf

Når disse to er kjöpt er allerede ett minimalt - lavt budsjett sprengt og da har man ikke begynt på ett tenningsanlegg som gir tenningsretard ved ladetrykk.

Dette er ett absolutt must om motorens levetid skal måles i noe mer enn "antall kjörte meter med ladetrykk."   

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...