Jump to content

Transit 140-300 problemer


Stix

Recommended Posts

Hei! Nettopp kjøpt meg et lett rep objekt, som det viser seg er litt mer styr med.. Mistenker egr trøbbel, da den "kveles" ved rusing på tomgang, samt at motorlampe lyser. Erfaring med å blinde denne å kode den vekk? Eller rense denne og la være? Andre problemet jeg sliter med er null varme. Motortemp viser vanlig driftstemperatur, fikk et tips om å skifte registeret. Dette har jeg nå mottatt, men lurer på hvor det sitter, og om dette er en jobb jeg kan klare selv🙈 Er middels kvalifisert, men har lite erfaring med varmeanlegg i biler😊

Svar/tips mottas med takk😁

mvh Stian

Link to comment
Share on other sites

Hei, Første jeg ville gjort er å få lest av feilkoder, for å sikre at man er på rett spor. Hvilken modell er den? Varmeapp register, sitter under dashbord mot midten av bilen. Ta ut hanskerom, så kommer du bedre til

Link to comment
Share on other sites

Hei grcossie,

det har jeg gjort. Ligger registeret inne i den svarte "boksen", kan se det kommer to rør ut av den..forresten ****** trangt å komme til der, er det meningen å splitte denne? Ser vanskelig å få ut denne pga stålkonstruksjonen som fester midtkonsollen..

feilkode avlest, er egr som er problemet ja. Bør man rense/skifte denne, eller kan man blinde den?🤔

mvh stian

Link to comment
Share on other sites

Ang egr, så hjelper det ikke å blende, visst den allerede har feilkode, da må du få renset og se om du får slettet koden, før evt blending. De to røra på registeret, er kjølevanns tilkopling. Husker ikke helt i farten, om man åpner boksen, eller du må demontere den og dra ut registeret fra framsiden

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, grcossie skrev:

Ang egr, så hjelper det ikke å blende, visst den allerede har feilkode, da må du få renset og se om du får slettet koden, før evt blending. De to røra på registeret, er kjølevanns tilkopling. Husker ikke helt i farten, om man åpner boksen, eller du må demontere den og dra ut registeret fra framsiden

Ok. Men hvis jeg får slettet feilkoden, for å unngå fremtidige problemer, har det da noe for seg å blinde den? Er det beste å la den stå og gjøre det den er ment for?

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, grcossie skrev:

Du kan prøve å ta av slangene i motorrom og spyl gjennom registeret. Er ikke så ofte de er tette

Takk for tips, skal prøve dette også. Bare for å spørre, kan det bære andre årsaker til at det ikke er varme? Som sagt, tempmåler indikerer normal driftstemperatur...da jeg hentet bilen, var det en anelse lunk. Men alt forsvant gradvis etter en times tid...kjørte fra Ås til Brønnøysund, på natt gjennom Østerdalen🥶🥶

Link to comment
Share on other sites

Det er en 2008 modell, gått 174000...hadde en lignende modell for et par år siden. Fikk havari, ble et høyt smell...verkstedet byttet turbo og dyser, så visste seg at egr var gaiken. Synes å merke samme symptomene nå, med kvelning av motor...

Link to comment
Share on other sites

Er nokså vanlig at de setter seg fast, har byttet mangen slike. Aldri sett at de lager havari, enten så starter ikke motor, når ventil står fast i åpen stilling, eller så fjusker og nøler de og kan stoppe ved pådrag

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...