Jump to content

Rust i hjulbuer bak - Mondeo 2009


sdhweb

Recommended Posts

Hei,

Da er dessverre den tiden kommet for å poste om rust 😞 Jeg vet ikke om det er noe liv i dette forumet, men jeg forsøker meg.

Jeg har en 2009 Mondeo som jeg kjøpte ny. Jeg har tatt godt vare på bilen og den er i god stand bortsett fra at den dessverre har begynt å ruste i hjulbuene bak. Det går ikke noe særlig
ut på selve bakskjermene, men mest i 'falsen' eller hva det kalles.

 

Den har vært inne på Bay Auto (Ford i Kristiansand) og fått fikset dette 'etter alle kunstens regler' (i følge dem selv) men det gikk ca 1,5 år før det begynte å komme tilbake. Begge bakskjermene ble lakket og sluttresultatet ble pent. Bilen var vel ca 8 år den gangen problemet oppstod. Juni 2020 blir bilen 11 år.

Nå er det 2. året på rad at jeg har forsøkt å gjøre noe med dette selv. Målet er selvsagt bare å holde rusten unna og flekke litt på det. I år er det dessverre slik at jeg måtte pusse litt ut på selve bakskjermene pga bobler. Resultatet etter mitt arbeid er heller begredelig. Jeg har ikke noe greie på dette, og uansett er det vel vanskelig å få det fint med en bitteliten touch-up lakk. Det ser ikke ut i måneskinn det jeg har gjort dessverre. Det inni 'falsen' er helt ok, men det som jeg har flekket på selve bakskjermen er tragisk.

Jeg er klar over at dette ikke er en veldig spesiell bil og at verdien er ganske lav, men det er så synd med disse hjulbuene når resten av bilen er såpass fin. Den er gått 130.000 km og er en 2.0 TDCI 140HK automat Titanium X stasjonsvogn.

Er kampen tapt? Hva kan gjøres?

2020-04-06 14.38.49.jpg

2020-04-06_14_39_24.jpg

2020-04-06_14_40_05.jpg

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, and said:

Hva er det du bruker som grunning?

Jeg vet ikke hva Ford i Kristiansand benyttet, men i fjor gjorde jeg følgende:

Pusset ned til stålet
Penslet på Corroless Rustomvandler og Primer
Penslet med reparasjonslakk.

I år har jeg gjort følgende:

Pusset ned til stålet
Penslet på Biltemas rustfjerner/rusteter 2 strøk
Penslet på Corroless Rustomvandler og Primer 2 strøk
Penslet på Corroless rustkiller hammer finish som ytterste lag i selve falsen.

 

Edited by sdhweb
Link to comment
Share on other sites

Kjedelig sak dette med rust i hjulbuene men det er dessverre slik med mange biler. Det lar seg fikse men ingen kan garantere at det ikke kommer tilbake. Slik reparasjon er ikke noe kvickfix dessverre. For best resultat må du få vekk all lakk ved rusten og minst en cm utenfor rustangrepet sandblåses til rent stål. Så må det brukes en tett epoxygrunning før lakksystemet. Slikt tar tid. Slik gjør jeg det:

Ta vekk plastinnerskjermen (lokariskjermen) og vask vekk all skitt. Slip vekk den synlige rusten, bruk en slik sort sliperull (negerkuse) så du ikke sliper selve stålet, det er tynt nok som det er. Slip så du er sikker på at du er ca 1 cm utenfor rustområdet, bruk maskeringsteip for å beskytte videre lakk. Få lånt deg en slik punktsandblåser eller liten sandblåserpistol og blås stålet helt rent*. Vær klar over at rusten kan ha spredd seg til baksiden så det kan være at du må gjøre dette på baksiden av dobbeltfalsen (der innerskjermen møter selve skjermen/skjermkanten og danner hjulbuen), bruk en speile og sjekk baksiden. Når stålet er 100% rent så vask med tynner og påfør minst 2-3 strøk med epoxygrunning, også på baksiden slik at selve skjøtekantene også blir tettet med grunningen. NB, ikke ta på bart metall med fingrer da fettet fra fingrene skaper rust igjen, bruk hansker.Når dette er herdet så sliper du lett med 400 papir men ikke slip hardt (du skal ikke slipe hull i grunningen for da må bygge opp med grunning igjen der du har gjennomslipt, dette er viktig) og legger en ny runde med grunning. La herde og påfør lakksystemet. Husk minst 3-4 lag med klarlakk etter 2 strøk med baselakk. Det er viktig at klarlakken er jamt tykk over alt da det er denne som holder fukten ute. Pass på kantene så det blir nok lakk der også. Et tett lakksystem slipper ikke inn fukt, da ruster det heller ikke (se resten av bilen). Har du ikke tilgang til en lakksprøyte så kan du bruke spraylakkboks fra en billakkerer eller ei sjappe med kvalitetslakk, ikke billiglakk. Du kan bruke pensel på alt om du ikke er sikker på å sprøyte, enten med sprøyte eller boks. *Man kan etter sandblåsing syrevaske stålet med FerroBet rustfjerner som sprayes på og børst med en liten stålbørste, spray på rustvask, børste, spray på, børst osv. La virke 10 minutter mellom hver ny spraying/børsting. La den så stå noen timer før du vasker den av med mildt såpevann og tørker stålet med en hårføner eller i solen. Stålet må være rent og tørt før grunning og lakk.

Grunning bør være 2-komponent og må være en epoxygrunning.

Ja det er litt jobb så ikke rart verkstedene fort tar en del tusen for en slik jobb men da burde det holde i flere år. Dette er er hva jeg gjør så ingen fasit men dette er hva jeg gjør.

Link to comment
Share on other sites

Hei xr4ti ! Takk for svar. Det er veldig nyttig og lese dette for å få et innblikk. Dette virker dog for omfattende for min del da jeg ikke er spesielt handy og jeg synes heller ikke det noe gøy å holde på med.

Det holdt dessverre ikke lenger enn ca 1,5 år da det ble gjort på verksted forrige gang, og som nevnt fortalte de meg at jobben ble gjort etter alle kunstens regler. Jeg har Googlet en del i dag og mange verksteder skriver at de ikke kan gi garanti på sånne jobber fordi det er så uforutsigbart og at rusten sannsynligvis kommer tilbake.

Jeg registrerer også at noen sier at den eneste utveien er å bytte hjulbuer. Er det i det hele tatt mulig å bytte hjulbuer bak?

Dersom man ikke skal bytte hjulbuer bak, 'kun' rustfjerning og lakkering av begge bakskjermene, hvilket prisområde snakker vi? 10 - 20.000 ? Bilen er neppe verd mer enn 60.

 

Link to comment
Share on other sites

On 4/13/2020 at 10:34 PM, sdhweb said:

Dersom man ikke skal bytte hjulbuer bak, 'kun' rustfjerning og lakkering av begge bakskjermene, hvilket prisområde snakker vi? 10 - 20.000 ? Bilen er neppe verd mer enn 60.

Ville tatt en tur innom de lokale lakk og bilskadeverkstedene. På de siste 4 uker så er det blitt 40% mindre bilskader i trafikken så de fleste er nok villige til se på hjulbuene dine.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, sdhweb skrev:

Hei xr4ti ! Takk for svar. Det er veldig nyttig og lese dette for å få et innblikk. Dette virker dog for omfattende for min del da jeg ikke er spesielt handy og jeg synes heller ikke det noe gøy å holde på med.

Det holdt dessverre ikke lenger enn ca 1,5 år da det ble gjort på verksted forrige gang, og som nevnt fortalte de meg at jobben ble gjort etter alle kunstens regler. Jeg har Googlet en del i dag og mange verksteder skriver at de ikke kan gi garanti på sånne jobber fordi det er så uforutsigbart og at rusten sannsynligvis kommer tilbake.

Jeg registrerer også at noen sier at den eneste utveien er å bytte hjulbuer. Er det i det hele tatt mulig å bytte hjulbuer bak?

Dersom man ikke skal bytte hjulbuer bak, 'kun' rustfjerning og lakkering av begge bakskjermene, hvilket prisområde snakker vi? 10 - 20.000 ? Bilen er neppe verd mer enn 60.

 

Ingenting er vanskelig om man kan det (eller som meg, tror jeg kan det) 🤭 men om man ikke føler at man mestrer så blir terskelen for å få det til desto større, en ærlig sak det 👍

Ut i fra bildene så kan jeg ikke se at hjulbuene trenger å byttes, ennå. Bytte av hjulbuer medfører også noen ulemper pga sveising og brudd på galvaniseringsbelegget. Gjør som @and foreslår, be om pris fra flere lakkeringsverksteder evt Mitt anbud så kan du vurdere priser. Bilen er etter mitt syn verdt å ta vare på, slik jeg forstår at du også føler det.

En annen sak er at om Ford mener de har fulgt sine egne reparasjonsprosedyrer så er min mening at da er jobben slett utført om rusten er tilbake etter 1,5 år. Disse prosedyrene er laget for at reparasjonen skal vare i garantitiden så om skaden oppstår fks etter 2 år etter nybilkjøp så skal reparasjonen vare i minst 3 år (om garantitiden er 5 år). Nå er ikke jeg biloppretter men jobber bla med oppfølging av FROSIO (kontroll av industrioverflatebehandling) og der er det ofte større krav til reparasjon enn ved produksjon.

Det blir ikke rust på rent metall som er riktig behandlet fra bunn av, om så hadde alle biler vært rustet vekk etter 5 år. Utett lakksystem er som oftes kilden til rust så steinsprut og andre skader i lakksystemet eller for tynt med lakk i hjulbuer er som regel den største grunnen til rust. Det finnes en slik fleksibel plastfilm som folieres etter lakkbehandling og beskytter hjulbuen ekstra. 

Men igjen, dette er mine meninger og synspunkter så ikke noen fasit, sikkert noen Fordansatte/billakkerer her inne som er uenig med meg 😉

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...