Jump to content

Norges Bilbransjeforbund ønsker 8K i vrakpant, og ingen omregisteringsavgift i 2020.


and

Recommended Posts

Som alt annet går det trått med kostbare gjenstander om dagen. Salg av både ny og brukt er halvert siden 12 mars. Bruktbil som opptar både kapital og plass samt synker i verdi er bare utgift for bilforhandlere så da er det miljøalibiet vraking som er ute av skuffen nok en gang.

https://www.nbf.no/artikler/2020/organisasjon/sviktende-bilsalg-er-en-samfunnsutfordring.-det-trengs-statlige-tiltak-for-a-oke-aktiviteten/

Her er noe av teksten fra forbundet. Kinderegg? Så 80tallets reklamekampanje i Donaldblekka, og TV3 er i dag noe som skrives i brev til Finansdepartementet. 😄

Tiltakene for å fornye bilparken er i realiteten en kinderegg-løsninger:
-Stimulerer markedet og bidrar til å beholde arbeidsplasser
-Reduserer forurensning fra bilparken og risikoen for alvorlige ulykker
-Bidrar til å sikre folks privatøkonomi
Som en bonus opprettholdes tempoet i den grønne omstillingen.

Dette skal da gjelde kun 12 år eller eldre, men eiere av bil til 8K kjøper ikke ny bruktbil til mange ti tusen. Er jo en grunn til at man kjører rundt i 12 år gammel bil eller eldre? Så disse 5K ekstra skal tas fra felleskassen. Det trengte ingen å bry seg om før nordsjøoljen nylig raste ned i 20 dollar fatet. Blir ikke kroner i felleskassen av slik oljepris. Erfaringen fra cash for clunkers i USA 2009 var at bruktbilene ble dyrere så folk med begrensede ressurser fikk ingen del av den kaken.

Er det fattigfolks problem at verdien på nyere bruktbil får seg en knekk i privatøkonomien til folk som eier bil sammen med banken? Spørs hvem du spør, men noen skal blø uansett.

Da har jeg større sans for forslaget om fritak av omregistreringsavgiften ut 2020.
Dette er biler som det allerede er betalt avgifter for. Så det statlige opplegget med å kreve 3K eller mer i omreg for bil med rustne hjulbuer eller hull i skjermen (som ikke utgjør en fare på veien 😛) er bare en EKSTRAUTGIFT som står i veien for å bytte bil ettersom behovet endrer seg mellom liten eller større bil. Ingen omregavgift er miljøtiltak slik jeg ser det.

Her er brevet til Finansdepartementet https://www.nbf.no/siteassets/organisasjon/korona/innspill-rnb-2020_-002.pdf

Legg merke til utskiftingstigen i brevet der på miljøgevinsten. Elbil er først med som NYBIL, og hybrid fra 5 år!

Kinderegget er også umulig å anslå i effekt:
"Vi anslår at med tiltaket vil vrakingen økes til noe under et normalår på 120 000 vrakede biler, noe mindre hvis man velger å målrette tiltaket til biler over 12 år. I tillegg vil det bidra til at nybilsalget økes noe (det vil gi staten økte inntekter gjennom mva og engangsavgift). Å anslå denne økningen er nærmest umulig, blant annet fordi produksjonsvolumet av nye biler er usikkert."

Hvilke mva og engangsavgifter får staten på en ny elbil? Den mest solgte bilen i 2019 var Tesla 3 med 15.683 stykk, og hittil i år så er Audi E-tron den som har solgt mest. e-tron starter på 500K, men ribba Audi med minste batteriet er vel ikke hva det går mest av ut fra nybilavdelingen så dette er elbil til 600-750K. https://www.audi.no/no/web/no/bilmodeller/audi-tron/audi-e-tron-sportback.html
En subsidering av Audi Tyskland, og den norske øvre middelklassen. 8K i vraking er ikke rette tiltaket her.

 

  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...