Jump to content

Kjørecomputer og utgaver?


Sagsan

Recommended Posts

Hei,

Ser etter en bruktbil, 2.0 131hk ca 07-09 mod. Legger merke til at i annonsene på finn er kjørecomputer forskjellig. På noen er det en større blå skjerm mellom turtall og speedometer, mens på andre er det en mindre skjerm som er rød, mellom speedometer og en større turtall skjerm.

Den lille røde skjermen er ofte å se på titanium men også andre tidligere modeller, jeg ser også Trend utgaver med den blå skjermen og titanium både med og uten. Jeg ville tro at den blå skjermen var mer oversiktlig og mer populær og dermed en standard på titanium, men hva vet jeg...

Er det noen som har oversikt over hvilke utgaver som har denne blå skjermen, og hva hver utstyrspakke inneholder?

Samtidig, er 115hk i en 2.0l motor tilstrekkelig for raske forbikjøringer og rask respons i kryss og rundkjøringer?

Link to comment
Share on other sites

Systemet med blå skjerm kalles Convers+. Der har du mulighet til å kontrollere mediaenheten samt en del andre funksjoner. Jeg lurer på om biler med BT-streaming, usb-tilkobling og stemmestyring har Convers+, men er ikke sikker. Det er jo det mest moderne systemet av de to, selv om det er forholdsvis utdatert nå, men det funker greit nok.

115 hk i en så stor bil ville ikke jeg anbefalt. Jeg vet om folk som har hatt 115 hesteren i både S-Max og Mondeo, som mener den er litt for lat. Spesielt med tanke på forbikjøringer.

Edited by audun-eg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om utsyrsnivå... Så vidt jeg vet er Titanium utstyrt med det aller meste, inkl cruise control. Men på Finn finner jeg litt av hvert og blant annet Denne , som er en Titanium uten cruise control, noe jeg mente var standard på dette nivået?

 

Så finner man denne , som selger har opplyst å være en Trend utgave... Trend er normalt levert uten park og regn sensor, mens denne bilen ser ut til å ha absolutt alt av utstyr, til og med mere enn titanium...

 

Er dette biler, som kjøpere selv har bestilt ekstra, siden en trend er bedre utstyrt enn en titanium?

 

Angående utstyrsnivå på S-Max, mulig noen her vet dette, jeg ser at enkelte biler fra 08 og nyere blir levert uten Convers+. Mener man kan bytte til convers+ skjerm og at der er ganske enkelt, og at man må dra til et verksted for å rette km stand etterpå. Men om man bytter til convers+, får man da brukt alle menyer og innstillinger, om bilen i utgangspunktet er produsert uten convers+?

 

Som denne , 08 mod uten convers, har alt utsyr men ingen convers. Er det bare og oppsøke en skraphander og finne en convers eller evt kjøpe en på nett, og forvente at alle funksjoner funker som de skal på denne?

Link to comment
Share on other sites

Ja, dette med utstyrsnivå er ikke lett å bli klok på da det virker som om det aller meste av options kunne krysses av på lista uansett hvilket utstyrsnivå som var utgangspunktet. Jeg har en 2010 Mondeo Titanium S, og måtte ettermontere cruise og ryggesensorer da den var levert uten fra fabrikk. Jeg ble også litt overrasket over at dette ikke var standard på ”toppmodellen” i 2010.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, audun-eg said:

Ja, dette med utstyrsnivå er ikke lett å bli klok på da det virker som om det aller meste av options kunne krysses av på lista uansett hvilket utstyrsnivå som var utgangspunktet. Jeg har en 2010 Mondeo Titanium S, og måtte ettermontere cruise og ryggesensorer da den var levert uten fra fabrikk. Jeg ble også litt overrasket over at dette ikke var standard på ”toppmodellen” i 2010.

Ja, det er forvirrende.. Ang det å oppgradere til convers, har lest det tar seg gjøre, men vil alle funksjoner også fungere om bilen opprinnelig ble laget uten? Har lest det kan gjøres både på Smax og Mondeo.. 

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Sagsan said:

Ja, det er forvirrende.. Ang det å oppgradere til convers, har lest det tar seg gjøre, men vil alle funksjoner også fungere om bilen opprinnelig ble laget uten? Har lest det kan gjøres både på Smax og Mondeo.. 

Det meste lar seg jo gjøre. Min var som sagt uten cruise, men der var det bare å kjøpe bryterne for så å programmere inn. Den var også med dieselvarmer, men uten parkvarmer. Det var også bare å programmere inn. Så lenge man har hardware som skal til, vil jeg tro man  kan få funksjonene i Convers selv om bilen i utgangspunktet ble levert uten, men litt styr kan det jo fort bli... 😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, audun-eg said:

Det meste lar seg jo gjøre. Min var som sagt uten cruise, men der var det bare å kjøpe bryterne for så å programmere inn. Den var også med dieselvarmer, men uten parkvarmer. Det var også bare å programmere inn. Så lenge man har hardware som skal til, vil jeg tro man  kan få funksjonene i Convers selv om bilen i utgangspunktet ble levert uten, men litt styr kan det jo fort bli... 😉

Takk! Jeg ønsker å ha Convers, så om bilen ikke har det fra før, ønsker jeg å kunne i det minste oppgradere til det.

Noe helt annet, som ikke har med display å gjøre... Vet du noe om disse motorene? Jeg har fått med meg at man skal styre unna 1.8l, og heller gå for 2.0l. 

Dreiemomentet er det samme på både 115hk og 131hk  så vidt jeg vet. Set at det er en del på Finn med 115hk, men selv om den er sterk nok til det meste, tenker jeg at den likevel må oppleves noe tregere i enkelte situasjoner som for eksempel forbikjøringer, og når man skal kjapt ut i en rundkjøring? Ønsker at jeg skal kunne komme meg kjapt ut av kryss og inn i rundkjøringer, samt forbikjøringer uten at man må planlegge det voldsomt, og at bilen reagerer med en gang man trykker inn pedalen og ikke må vente et sekund på reaksjon...

Link to comment
Share on other sites

On 5/16/2020 at 11:47 AM, audun-eg said:

Det meste lar seg jo gjøre. Min var som sagt uten cruise, men der var det bare å kjøpe bryterne for så å programmere inn. Den var også med dieselvarmer, men uten parkvarmer. Det var også bare å programmere inn. Så lenge man har hardware som skal til, vil jeg tro man  kan få funksjonene i Convers selv om bilen i utgangspunktet ble levert uten, men litt styr kan det jo fort bli... 😉

Hvor kjøpte du bryterne forresten? Ser enkelte på Finn som er av intr, men noen av dem er uten cruise... Det er noe jeg vil ha. Kan eventuelt kjøpe nytt ratt også. 

Med det samme, vet du noe om trimming av disse bilene? Mener å ha lest at man kan trimme dem litt og få mer effekt ut av motoren... Det kunne vært aktuelt om jeg måtte gå for en med 115hk... Men vet ikke om det er skadelig for motoren på sikt..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et brukt ratt med bryterne og bytta over. Enklest å bytte hele rattet selvsagt, men jeg har S-utgaven med rød kontrastsøm, og det var ikke å finne akkurat da. Fikk solgt det andre rattet igjen, så kostnaden for bryterne ble ikke stor.

Trimming tror jeg skal være en grei sak på disse. Det er jo i utgangspunktet samme 2-literen, men jeg har ikke særlig peiling på det.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...