Jump to content

Forslag til moderne 350hk turbo


admiralen

Recommended Posts

Rett eller feil, 7/14 er stadig min personlige favoritt. :) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Slåstad RS said:

En kompis kjører IS motor med 13c turboen. Den har vel ikke noe dødpunkt en kan føle i fra rett over tomgang og opp til 5500 omdr.  Ble målt til 185hk. Klart , den er ikke så morsom som en 280-300hk YB, men du verden så fin å kjøre med etter vanlig vei.

Skulle ha fått i både pose og smekk.. Fullt øs i fra 1500 omdr , og vanlig YB i øvre register..

 

Jeg har sett flere uttale at TD04-19T er "Magisk" på 2,0L motorer, men disse har da gått med lange innsugsmanifolder. At de er ett interessant alternativ er det ingen tvil om. ;) 
At T3 og T34 er foreldet teknologi er det heller ingen tvil om. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Slåstad RS skrev:

En kompis kjører IS motor med 13c turboen. Den har vel ikke noe dødpunkt en kan føle i fra rett over tomgang og opp til 5500 omdr.  Ble målt til 185hk. Klart , den er ikke så morsom som en 280-300hk YB, men du verden så fin å kjøre med etter vanlig vei.

Skulle ha fått i både pose og smekk.. Fullt øs i fra 1500 omdr , og vanlig YB i øvre register..

 

Nei, det skal ikke være så enkelt det her. 

Noen kompremier må man alltid svelge.. Kan jeg spørre om hva slags "oppsett" du kjører med? Det jeg tenker på er om du egentlig klarer å hente så mye tidligere spool up pr. utlagt kr. for en ny Kinasnurre til ca. 10.000 kr med frakt og moms. Enn å kjøre videre med T3'en, eventuelt overhale den å lade 1,1-1.2 bar, eller mer.. 

Hvis du er på sørlandsferie i sommer så får du si ifra, så kan du teste min bil;) Drar helt greit fra 2000-7000 o/min:D

Edited by arreis 78
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, arreis 78 said:

Nei, det skal ikke være så enkelt det her. 

Noen kompremier må man alltid svelge.. Kan jeg spørre om hva slags "oppsett" du kjører med? Det jeg tenker på er om du egentlig klarer å hente så mye tidligere spool up pr. utlagt kr. for en ny Kinasnurre til ca. 10.000 kr med frakt og moms. Enn å kjøre videre med T3'en, eventuelt overhale den å lade 1,1-1.2 bar, eller mer.. 

Hvis du er på sørlandsferie i sommer så får du si ifra, så kan du teste min bil;) Drar helt greit fra 2000-7000 o/min:D

Er en org 4x4 motor med Ab07 innsugskam og ny, lett oppgradert 4x4 turbo. Vanlig grønndyseoppsett på L8 med lambdastyring. Org T5 kasse og 3,70 i bakakslingen.

Kjører på 1,3 Bar ca.

16196987_1830719417194555_566176833_o.jpg

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Slåstad RS skrev:

Er en org 4x4 motor med Ab07 innsugskam og ny, lett oppgradert 4x4 turbo. Vanlig grønndyseoppsett på L8 med lambdastyring. Org T5 kasse og 3,70 i bakakslingen.

Kjører på 1,3 Bar ca.

16196987_1830719417194555_566176833_o.jpg

Takk for titten, det så strøkent ut! 

Funker vel fint denne, selv om du vil oppgradere litt på turbosiden. 

Du ønsker vel ikke lettere diffutveksling? Da hadde jo den i praksis orket mer i bunnen, men hvis du har som meg 0,82 på femte gir så blir de litt lettbeint på motorvei. Kjører selv med 3,91.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, arreis 78 said:

Takk for titten, det så strøkent ut! 

Funker vel fint denne, selv om du vil oppgradere litt på turbosiden. 

Du ønsker vel ikke lettere diffutveksling? Da hadde jo den i praksis orket mer i bunnen, men hvis du har som meg 0,82 på femte gir så blir de litt lettbeint på motorvei. Kjører selv med 3,91.

Vil ikke ha noe lettere utveksling. Fin å flyte i 100-120 med nå. Ja funker jo bra da en har ladetrykk, men må opp i 3000 omdr føre det skjer noe særlig. Fått den til å lade skikkelig ned på rett over 2000 omdr, så hadde det blitt mye mere kjørbart. Har bygd bilen for å være en best mulig allrounder med tanke på komfort og veiholdning, så hadde vært morro å fått til motoren på samme vis.

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Slåstad RS:  akturator'n din ser ikke tillitvekkende ut, en orginal 4x4 t3 lader hardt før 3000 rpm er min erfaring. Så sant man har god akturator, og bleedventil med kuleventil eller elektronisk boost kontroller.

 

Edited by as.
Feil ord
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Slåstad RS said:

Vil ikke ha noe lettere utveksling. Fin å flyte i 100-120 med nå. Ja funker jo bra da en har ladetrykk, men må opp i 3000 omdr føre det skjer noe særlig. Fått den til å lade skikkelig ned på rett over 2000 omdr, så hadde det blitt mye mere kjørbart. Har bygd bilen for å være en best mulig allrounder med tanke på komfort og veiholdning, så hadde vært morro å fått til motoren på samme vis.

Når vi testet dette her lokalt så avslörte vi fölgende ved å gi full gass fra 1200 o/min på 4. gear.


1. Original T3 turbo; Begynner å lade på 1400 o/min og klarer 1,0 BAR ladetrykk ved 2200 o/min. 

2. T3 turbo påsatt Escos T34 turbinhus; begynner å lade på 1800 o/min og klarer 1,0 BAR ladetrykk på 2600 o/min.

3. T34 turbo påsatt Sierra T3 A/R0.48 turbinus; begynner å lade på 1800 o/min og klarer 1,0 BAR ladetrykk på 2600 o/min. 

Alle tester utfört med oppgradert wg-actuator, bleed ventil og trykksystemet trykktestet og kvalitetssikret til TETT. :) 

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, RS 1000 skrev:

Når vi testet dette her lokalt så avslörte vi fölgende ved å gi full gass fra 1200 o/min på 4. gear.


1. Original T3 turbo; Begynner å lade på 1400 o/min og klarer 1,0 BAR ladetrykk ved 2200 o/min. 

2. T3 turbo påsatt Escos T34 turbinhus; begynner å lade på 1800 o/min og klarer 1,0 BAR ladetrykk på 2600 o/min.

3. T34 turbo påsatt Sierra T3 A/R0.48 turbinus; begynner å lade på 1800 o/min og klarer 1,0 BAR ladetrykk på 2600 o/min. 

Alle tester utfört med oppgradert wg-actuator, bleed ventil og trykksystemet trykktestet og kvalitetssikret til TETT. :) 

 

Dvs at Slåstad kan kan prøve å gjøre det ganske rimelig, og kanskje bli mer fornøyd med den turboen han har. 

Trykktestet systemet mitt i våres, igjen etter oppgraderinger og det lakk, igjen.. Det er faktisk den billigste oppgradering man kan gjøre. 

Jeg brukte sylinderlakkasje-testeren og brukte bare en av nipplene som følger med rett inn i en hullkopp som jeg endret gjengene på. 

https://imgur.com/a/ejxlUuG

Som du og as. nevner her, god bleed ventil med en oppgradert actuator er veien til suksess.

Edited by arreis 78
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, as. said:

Slåstad RS:  akturator'n din ser ikke tillitvekkende ut, en orginal 4x4 t3 lader hardt før 3000 rpm er min erfaring. Så sant man har god akturator, og bleedventil med kuleventil eller elektronisk boost kontroller.

 

Er en -31 aktuator. Ha sjekket for lekasje og har 1/2-3/4 øye i forspenn. Bruker org åmålventillen. 

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at akturator ikke er utslitt? Om du prøver uten slangen koblet til på den, skal du måtte slippe gassen nesten umiddelbart etter turboen begynner å spoole for å unngå overlading og motorras. Anbefaler ikke å teste på denne måten, men det kan gjøres så enkelt.

Problemet kan også være at chipet ikke tillater raskere spool, har aldri brukt orginal amalventil så kjenner ikke funksjonen på denne, men mener det med den er chipet/hjernen som styrer ladetrykk.

Lekkasjer på trykksiden er som nevnt her også et sted å lete.

Har også vært borti lekkende/utett wastegate ventil.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, as. said:

Er du sikker på at akturator ikke er utslitt? Om du prøver uten slangen koblet til på den, skal du måtte slippe gassen nesten umiddelbart etter turboen begynner å spoole for å unngå overlading og motorras. Anbefaler ikke å teste på denne måten, men det kan gjøres så enkelt.

Problemet kan også være at chipet ikke tillater raskere spool, har aldri brukt orginal amalventil så kjenner ikke funksjonen på denne, men mener det med den er chipet/hjernen som styrer ladetrykk.

Lekkasjer på trykksiden er som nevnt her også et sted å lete.

Har også vært borti lekkende/utett wastegate ventil.

 

Lader fint 1,3, så tviler på den er for slapp. MEN, får ikke prøvd mere på en stund da klutshen har takket for seg. 

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...