Jump to content

Mondeo MK4 Xenon


Sindre_Lien

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 2009 Mondeo med Xenon-lykter. På passasjersiden lyser fjernlyset veldig lavt når nærlys er riktig justert. Har forsøkt å skifte pære på fjernlys, men er redd feilen ligger på nærlyset. Kanskje noe bøyd på projektoren? Høydejustering fungerer.
 

Noen forslag til hva dette kan skyldes? Var slik da jeg kjøpte den. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker på halogenpæra ja. Den kan flytte seg litt når du setter i kontakten, og det gjør at den blir feilplassert i forhold til reflektoren. Du ser jo også ganske godt om det er den som er ute av posisjon da halogenlyset er gulere enn xenon-lyset.

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Har hatt den ute og mener at jeg skal ha fått den ordentlig på plass igjen. Ble i alle fall ingen forskjell. Slik lykta er justert nå er det fjernlyset som er helt ute, men det kan vel være at lykta er manuelt innstilt slik at nærlyset er i riktig høyde. 
 

Kan se ut som lensa på nærlys er litt høyere inne i lykta på denne siden, enn på førerside hvor alt fungerer normalt. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Sindre_Lien said:

Har hatt den ute og mener at jeg skal ha fått den ordentlig på plass igjen. Ble i alle fall ingen forskjell. Slik lykta er justert nå er det fjernlyset som er helt ute, men det kan vel være at lykta er manuelt innstilt slik at nærlyset er i riktig høyde. 
 

Kan se ut som lensa på nærlys er litt høyere inne i lykta på denne siden, enn på førerside hvor alt fungerer normalt. 

Hvordan er lysbildet hvis du setter på fjernlys mot en vegg f.eks? Bilde av det, hadde sikkert hjulpet. Bilde av lyktene kan kanskje også hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Hadde ingen vegg tilgjengelig, så fikk bruke bakparten på arbeidsbilen.


81F07ABD-B975-4613-B0BD-AF928311BCB9.thumb.jpeg.f1d629c961687fc700b853ccdddab398.jpeg
Kun nærlys

77465F24-BD52-453A-90DE-C284F1741DCB.thumb.jpeg.2c49b3258ff26b953b7aa6ba112e4955.jpeg

Nærlys og fjernlys

AEFF569D-F1CC-4D4A-82F2-604C0CFE7E1A.thumb.jpeg.e2830083ea3b75fa7e8ca50d2cb4c2f6.jpeg

Kun fjernlys

7B5A6434-AB76-453B-AC2F-F7002CBF4327.thumb.jpeg.702421155f723cf0ca01f32c9bed4626.jpeg

Dårlig bilde i regnværet, men ser ut til at linsa står høyt. Ser ikke kanten under på førersiden.

Jeg har ikke fått sjekket høyden på lysene som kommer på ved svinging. De vil vel egentlig kunne gi svar på om det er nær- eller fjernlys som er ute av stilling avhengig av om den er i riktig høyde eller for lav. 

Link to comment
Share on other sites

Ja, det gjør de.

Det viste seg at xenon-pære var litt bøyd og at forrige eier trolig bare hadde justert lykta slik at nærlyset ble riktig...

Ble bedre da jeg fikk ordnet det.

Til tross for riktig høyde på lysene er de skuffende dårlige. Har bestilt nye projektorer og pærer som jeg håper vil bedre lysstyrken. Skal legge ut bilde når jeg får montert 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
11 timer siden, Sindre_Lien skrev:

Lysene ble noe helt annet etter at jeg fikk byttet til nye projektorer. Mye bedre lys og en veldig skarp cut-off.

 

Kan absolutt anbefales!

 

kjøpte settet hos Lyshelten.no

 

 

Så bra. Men åssen finner man ut hvordan projektor man har? Skjønte ikke noe av den den siden jeg. 

https://www.lyshelten.no/collections/xenon-projektorer

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...