Jump to content

Er problemene med powershift borte på MK5?


Gandalf

Recommended Posts

Hei, ny på forumet! Jeg er i markedet for ny bil etterhvert da behovet for større har meldt seg. Jeg har sett og prøvd både Octavia, Superb, Mondeo samt kikket litt på div andre merker/modeller. Har kommet fram til at Mondeo gir meg mye av det jeg ønsker til en rimelig penge. Men jeg har forstått det slik at det har vært en del trøbbel med powershift-kassene, og lurer på om dette fortsatt gjelder såpass nye Mondeoer som 2016 og opp? Jeg er ute etter en 2017 2.0 TDCI AWD med 180hk, slik at jeg har 1- 2 år gjenstående nybilgaranti ved kjøp. Jeg trekker tilhenger noen få ganger i året.

Er det noen som kan svare på dette? Det siste jeg ønsker er en havarert girkasse når garantien er gått ut.

Dette er hva RATS skriver om disse kassene (som jeg har forstått en slik 2017 awd 180hk har?):

 

POWERSHIFT/6DCT450

Dette er et Getrag dobbelt-clutch gir. Finnes blant annet i flere ulike Forder fra 2010 og nyere, samt Volvo og Mitsubishi m. flere (Går gjerne under navnet Powershift eller MPS6). Selve giret er veldig bra og feiler sjeldent, men det er store problemer med dobbelt-clutchpakken. Pga. de 4-sylindrede dieselmotorenes harde gange rister dempe-elementene i clutchpakken i stykker og går i oppløsning. Partiklene fra disse går i omløp i giret og samles i filteret, frem til dette mister evnen til å suge opp olje. Ved reparasjon demonteres giret og rengjøres grundig, før vi installerer nytt filter og kontrollerer komponentene. Clutchpakken kan i de fleste tilfeller brukes om igjen med nye dempe-elementer, men må i noen tilfeller byttes.

Dette giret bør man IKKE dra henger eller tyngre lass med

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, grcossie skrev:

Har vært en del tull med de ja, og bytte kassene fungerer ikke lenge de heller. Er en grunn  til at Ford har gått over til konvensjonell automat istedet 

Så da tolker jeg det dithen at man burde holde seg unna biler med disse kassene, også de nyere slik den jeg etterspør?

Jeg vet at VAG har hatt mye problemer med DSG-kassene sine men etter det jeg har lest meg fram til er det mest på litt eldre modeller samt de med tørrclutch. Jeg synes heller ikke Mondoen var særlig sprek med 180hk og ønsker sannsynligvis å tune den litt for å få en sprekere bil. Dette er vel antakeligvis bare å glemme hvis kassen sliter i utgangspunktet :/

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, grcossie skrev:

Er litt vanskelig å gi noe fasit anbefaling, da mangen går fint uten noen problem, mens andre har problem. Jeg har bytta mangen slike, både på garanti og som forsikringssak og et par der kunden har betalt selv. 

Ja det er nok mange som kjører langt uten problemer også. Jeg tror nok dessverre ikke jeg tør å ta sjansen da hvis det finnes alternativer der ute som ikke er like plaget med kassen, dette er vel det dyreste man kan bytte på en bil forutenom selve motoren.. Det passer dårlig å bytte girkasse med alle de utgifter det blir å være småbarnsforeldre tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Sier hjulet i stedet for spak noe om hvilken kasse det er? Foreløpig er nok økonomien slik at gamla med manuell må gå et par år til, men må man, så må man i verste fall... og da er det jo interessant å vite. 🙂

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...