Jump to content

Bør jeg reparere el selge bilen?


Peder

Recommended Posts

On 10/30/2020 at 7:10 AM, Tommelom93 said:

Er det Ford Kverneland Minde du har spurt? Isåfall anbefaler jeg heller Ford Kverneland Åsane eller Isdalstø Auto (tidligere Ford forhandler) da dem er mye mer hjelpsom enn de på Minde. Selv om Biltunet på Voss er ett stykke ifra Bergen, anbefales dem også da dem har vært behjelpelig de gangene jeg har vært innom ;)

Jeg synes også det er litt merkelig at Ford ikke gir ut delenummer for jeg har ikke opplevd det før. 

 

Du har ikke vurdert tanken om en brukt tannstang mtp kostnad? Jeg fikk tak i en brukt ifra en hugger for noen år tilbake og den funker like fint enda :) 

Mvh Tom 

Ja, det Ford på Minde eg spurte. Ikke fornøyd med servicen der. Måtte ha bilen inn til sjekk der, og første dagen klarte de ikke å finne bilen, og ringte selvfølgelig ikke for å spørre om det heller..bomtur den dagen.

Ford Kverneland Åsane vil ikke opplyse om det heller! 
Eg kan prøve Isdalstø.

eg har sjekket bruktdel, og prisen er ikke så gale. Er det lurt å gå etter for en som har vært i en nyere bil men har flere km enn en som har vært i eldre bil, men som har færre km? 
Eg kan vel stole på huggeren hvis han sier at den passer til bilen min?

takk for innspill!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, grcossie said:

1749767 delenr for byttedel

1789439 delenr for ny del

Takk! Får satse på at eg får tak i ny el brukt tannstang. Har allerede bestilt bremseskiver og klosser til både bak og fremme. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/30/2020 at 12:48 PM, audun-eg said:

På min bil merker jeg at regenerering starter ved at bilen kan rykke litt ved gasspådrag. Samtidig hopper sanntids drivstoffforbruk betydelig opp. Jeg prøver da å kjøre med turtall over 2500 o/min et stykke. I følge instruksjonsboka(?), skal man ligge over 2500 o/min i fjerde gir, i 20 min. Det er helt umulig her jeg bor, og egentlig over hele landet, da 2500 o/min. i 4. gir betyr over 90 km/t. Jeg prøver lengst mulig i 3. gir, og det virker som det funker.

Det hender også jeg merker at regenerering har startet da jeg kommer hjem. Du hører det på litt grovere motorgange og eksoslyd, samt at kjølevifta som regel går. Åpner du døra, kjenner du også at det lukter ”varmt”. Her også ser du at drivstofforbruk er høyere enn normalt. Jeg lar da bilen stå på tomgang til den går tilbake til normal modus. Om det er slik da at den faktisk fullfører en regenerering da, er jeg usikker på.

I tillegg har jeg mulighet for å kjøre statisk regenerering med ForScan programvare på pc. Det gjør jeg et par ganger i året, typisk rett før oljeskift da det av en eller annen grunn kommer opp melding i displayet om at kvaliteten på oljen er forverret etter å ha kjørt regenereringsprosessen. Det er sikkert ikke nødvendig, men...

Har også en 2008 Focus 2.0 tdci som egentlig har et tilsetningsstoff til drivstoffet som skal hjelpe til å brenne rent partikkelfilteret. Her står det i serviceboka at partikkelfilter skal byttes på 130.000 km. Den har nå gått 140. Bilen blir brukt stort sett bare til småkjøring, og i sommer gikk bilen i nødmodus, og avlesning viste at partikkelfilter var tett. Jeg kjørte en statisk regenerering på den, og bilen har vært helt fin etterpå.

Turtall over 2500 i 20 min blir vanskelig, men eg skal prøve. En gang i mnd da?

Eg har lagt merke til at kjøleviftene begynner å gå når eg kjem heim og skal parkere bilen i garasjen etter lengre kjøretur. Hører og at det skjer noe under panseret, men har ikke tenkt over ar det er regenerering, men kan prøve la bilen gå litt (uten klage fra naboen).

 

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, Peder said:

Turtall over 2500 i 20 min blir vanskelig, men eg skal prøve. En gang i mnd da?

Eg har lagt merke til at kjøleviftene begynner å gå når eg kjem heim og skal parkere bilen i garasjen etter lengre kjøretur. Hører og at det skjer noe under panseret, men har ikke tenkt over ar det er regenerering, men kan prøve la bilen gå litt (uten klage fra naboen).

 

Som sagt merker du sannsynligvis på bilen at den prøver å starte regenerering, og det er da du skal legge deg på høyere turtall. Ikke noe vits ellers.

Hvis det er lyder under panseret etter du har skrudd av motoren du hører, har vel ikke det noe med regenerering av dpf å gjøre. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Får oppdatere denne:

Fikk bestilt brukt tannstang til 3100kr fra Rogaland bildeler. Tannstangen tilhørte en bil som hadde gått 15400km. Etter 6 mnd må den byttes igjen pga indre lekkasje.

syns det er merkelig at en tannstang ikke skal vare lenger enn dette.

Nå blir det ny tannstang og 30000 kr fattigere(bytte av hjullager og dekk).

Ragaland bildeler gir bare 14 dagers garanti og tilbyr ny tannstang med 40% avslag, men nei takk😏

Ikke alltid det lønner seg å bytte til brukt..

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...