Jump to content

Bruke Crane hi6 som "standalone"


SierraCL

Recommended Posts

Crane / FAST HI-6 er en kraftig, pålitelig og god tenningsforsterker, men helt unödvendig til en sugetrimmet 4 syl. motor som har elektronisk tenning originalt. Man bör heller bruke denne delen av budsjettet til å få slipt om kammen(e). 

Denne universale tenningsforsterkeren passer på alle motorer som har fordeler.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, RS 1000 said:

Crane / FAST HI-6 er en kraftig, pålitelig og god tenningsforsterker, men helt unödvendig til en sugetrimmet 4 syl. motor som har elektronisk tenning originalt. Man bör heller bruke denne delen av budsjettet til å få slipt om kammen(e). 

Denne universale tenningsforsterkeren passer på alle motorer som har fordeler.  

Var der ideen om forgassere kom, så man kan sette i skikkelige kammer. Kanskje mekaniske også. 

Crane-boksen har jeg allerede, tenkte kanskje denne derfor kunne brukes som tenningsanlegg når eecIV er fjernet. (forgassere) 

Helt ærlig forstår jeg ikke tenningsanlegg... 

Link to comment
Share on other sites

De milde kammene er hovedproblemet ang. effekt på disse motorene. 

Motoren skal tross alt kunne dra igang en Scorpio med automat og hengerfeste. ;) 

Tenningsanlegg er egentlig enkelt. Det består i utgangspunktet av 3 deler.


1. Trigger. 
A. Tradisjonelt; Dette kan väre stifter i en fordeler, Hall eller VR sensor i en fordeler med vekter og fjärer. Når sentrifugalkraften flytter på vektene endres tenningstidspunktet.
B. ECU styrt. Her kan trigger väre som nevnt over, men fordeleren har ikke vekter og fjärer. Signalet fra trigger i fordeler sendes til ECU ALT for tidlig og ECU holder igjen signalet som sendes til tenningsmodulen avhengig av hva som er mappet inn på chippet.
C. Som B, men Triggersignalet hentes fra ett hjul som er montert på veiven og som har alt fra 1 til 58 tenner samt en sensor som leser hjulet. 

2. Tenningsmodul. 
Denne funker som ett rele mellom trigger og coil da triggersensoren ikke er kraftig nok til å styre coilen direkte. Stiftetenning bruker så svak coil at stiftene funger som både trigger og som tenningsmodul. 

3. Coil.

Denne öker spenningen fra 12V inn på coilen til ett sted mellom 28 000 og 50 000 V ut av coilen. Her kan man velge å bruke 1 stk. coil og en fordeler til å sende gnisten til riktig sylinder, eller man bruker flere coiler og ingen fordeler.   

Amerikanske tenningsforsterkere som MSD og HI-6 er å anse som pkt. 2,5 da de kobles inn mellom punkt 2 og 3 og forsterker gnisten tildels voldsomt da de sender rundt 500 V (femhundre volt) inn på coilen . De styrer INGENTING.  

Her en annen kar som fikk nok av EEC systemet og satt på en gammel fordeler med fjärer, vekter og dobbeltvirkende vakumklokke fra en Audi. Saab, Volvo eller noe. 

 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan legge til at skikkelig gamle fordelere ofte har Magnetic / VR / reluctor sensor og kan kobles direkte til HI-6 boksen som vist på illustrasjonen over her.

Nyere fordelere har ofte HALL sensor og da må man vanligvis bruke en tenningsmodul mellom fordeleren og HI-6 boksen. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, SierraCL said:

Jepp, det hjalp du meg med for flere år siden. Er satt sammen på den måten der Craneboksen sitter pdd. (ohc) 

Henta forøvrig en stiftfordeler fra en Volvo istad som skal trues inn på dohcen på en eller annen måte. 

Så bra.

Det er ett uvanlig godt system så du har nok hatt ikke hatt så mange problemer med dette. ;) 

Volvo B20 sin "085" fordeler med alu.hus er bankers fordeleren til all som trimmer B20.

Det snakkes lite om fordeleren til de skråstilte rødmotorene, men stiftefordeleren med delenr. som slutter på 185 har en litt lengre, men tilsvarende tenningskurve som 085 fordeleren og "vi" har hatt gode resultater med denne på trimmede sugemotorer og trimmede turbomotorer. Ett godt valg sammen med HI6 systemet.

jaqyIpn.jpg

 

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er notert. 

Er nok en eldgammal sak jeg fikk, i støpestål. Ser forøvrig ut som det er ganske lettvint å utvide kurven, eller gi mer fortenning, ved å slipe de hakka litt. Men jeg la merke til en ting... B20 går MOT klokka den? Blir vakum-retard i mitt hue på forden som går MED klokka. Kanskje blir tull med dwell og det der og? 

 

Det gnistrer hvertfall :D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri forsøkt å kjøre en fordeler i feil rotasjonsretning, men ser ett problem på direkten. Stiften vil åpne på lukkesiden av "kamhjulet" på fordeleren og dette endrer tenningstidspuktet såpass mye at "rotorfasingen" blir feil. Dette fører til at rotoren står "midt" mellom 2 terminaler i fordelerlokket når gnisten kommer fra coilen og dette er "not good".    

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...