Jump to content

Pris på remapping


grandisjohn

Recommended Posts

Er 12.000 kr. normalt å betale for å få remappet et datasprut etter montering av kompressor? Og er det vanlig at verkstedet må ha bilen i 2 dager for å få det utført? Er i alle fall det Flissundet Motorservice svarer på forespørsel. Noen med tips til andre og rimeligere verksteder på østlandet som gjør dette?

 

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, grandisjohn said:

Er 12.000 kr. normalt å betale for å få remappet et datasprut etter montering av kompressor? Og er det vanlig at verkstedet må ha bilen i 2 dager for å få det utført? Er i alle fall det Flissundet Motorservice svarer på forespørsel. Noen med tips til andre og rimeligere verksteder på østlandet som gjør dette?

 

Det lille jeg vet, har sett og mener.....

Dette er ikke uvanlig og langt fra noen upris. De fleste biler er 100% amatör bygget og det meste er IKKE perfekt. På helt generelt grunnlag Må man som "mappedude" derfor påregne veldig mye tidkrevende arbeid kun for å kvalitetssikret at bilen faktisk er klar for mapping. Hvis ikke oppdages feil underveis og man ender opp med tape, strips og drittlösninger bare for å hesje det sammen for å få jobben gjort. "Gikk tom for bensinpumpe." Måtte bytte plugger og ledninger." "Litt fusking på höye turtall." osv  

Sjekk denne gjengen i en amerikansk Zoo: 

Her noen glade gutter i en svensk Zoo: 

https://www.youtube.com/channel/UCofr8mVAZke2PXrp63_hAjg/videos

 

Dersom alt er seriöst, slik at alt i praksis faktisk er 100% ordentlig og den som mapper har 100% tillit til at alt er 100%, så går en slik mapping unna på relativt kort tid. 

At det kommer inn en kundebil som man bare kan spenne opp i dynoen og mappe den fra A til Å uten avbrytelser hörer til sjeldenhetene.

Alle som har erfaring eller kjennskap til egne eller andre sine biler som har värt til mapping, må gjerne dele sine erfaringer og sin kunnskap. :)   

Edited by RS 1000
  • Like 4
  • Haha 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan vel egentlig bli både billigere og dyrere da. Ved forespørsel oppga jeg mest mulig detaljert hva det dreier seg om, så de forstod jo at det dreier seg om et amatørbygd kjøretøy, og  da tar de vel forbehold om at de kan finne mye rart. Blir som en test på egen kunnskap dette da, og hvor dyktig eller dårlig man i virkeligheten har vært med egen bil... Huff, kjenner jeg gruer meg litt allerede.. Er neppe bra å plage motoren så mye heller..😱 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det absolutt værste å mappe er bil med en motor hvor kunden har fått mye hjelp av kamerater og ikke vet noe som helst selv og ikke kan besvare noen spørsmål.

Det vanskeligste å mappe er en motoren med en liten, responsiv og fin turbo samt ett gasspjeld pr. sylinder. Dette kan ta ukesvis hvis man jakter på ett optimalt resultat. Hørte om en som hadde brukt en uke, dvs 40 timer kun på ett tenningsmap. Så kom de 7 stk. fuelkartene i tillegg!! Dette fordi enhver tenkelig driftstilstand måtte utforskes og alt endres fortløpende.

Det enkleste er sugemotorer og en slik presse som du har følger sugemotoren tett. 

SkogenRacing har vist at disse V6 motorene er kraftig undervurdert så dette kommer nok til å gå fint.

Så lenge mappet er korrekt så ser jeg ingen problemer med å plage ivei alt du orker innenfor grenseverdiene man setter. Tenker da først og fremst på turtall, eksostemp. og bruk av en mandig motorolje pga de smale rådelagrene som brukes i de fleste V6 motorer. 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...