Jump to content

Å der røyk reima ja


gotthard

Recommended Posts

93526km og 8 år...

På vei hjem fra jobb kom det en rar ny lyd, forsto fort at dette er en lyd jeg ikke vil høre. Får svingt inn på en liten vei med noen få hus og forstår fort at dette er registerreima som har takket for seg, kommer en kar å sier jeg står i veien men får jeg bilen bort kan jeg parkere hoss han om den blir fjernet i kveld, 4gir å kjører på starteren bort.

Naf har nå hentet bilen og fått den hjem hit så her får den stå å skamme seg til jeg finner ut å jeg ska gjøre med den, bilen er rustfri, eugodkjent i november og kostet på greit med penger i deler de siste 2 årene så bilen burde reddes, men til hvilkjen pris? Begyner bli noen år siden jeg byttet motor i biler sist å helsa er ikke på topp lengere men bilen er god og for meg er den hverdt masse, selv om det er reserve/henger bilen vår.

Har ikke så store håpet om at motoren har overlevd dette, men skal bli "gøy" å ta av toppen å se når det blir litt varmere å skru, se om stempler osv har overlevd dette.

  • Sad 1

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Huff da. Kjedelig sak. Du vurderte vel å bytte kamreim i høst, skjønner nå at det ikke ble noe av. Men det meste kan repareres. Var borti et slikt ras for 2-3 år siden og det ble ikke så dyrt mener jeg å huske. Mener det ble nærmere 6000 kr inkl nytt registersett, toppakningsett og nye ventiler.  Dette var på en Mondeo 1.8TDCI men vet ikke om du har tilsvarende motor men ville forundre meg om det så veldig stor forskjell.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er litt det jeg tenker, åpne motoren å se hva som er skadet, så lenge blokk og veiv er hel kan det andre byttes uten for stor utgifter, så får se når jeg får åpna den.

Ja tenkte bytte men satset på at det holdt til sommeren, bilen blir lite brukt å har ikke runna 100 enda, men der tokk jeg feil gitt.

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Den var lei, og det gikk fort på bare 2 måneder fra bekymring til havari. Blir spennende å åpne motoren.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Så lit spon her og der , ene vipperen på kammen hadde et lite hakk men det var i ytterkant, ene "ringen" som holder shimsen på plass har fått lit juling ser jeg . Blir spennende å ta av toppen å se, bare vente på lit mildere vær 🙂

 

  • Like 1

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Oppdater gjerne her. Spennende å se hva som har skjedd og greit med litt erfaring. Når det gjelder deler så har jeg de siste årene handlet fra Eurodel.no De benytter en stor europeisk deleplattform og de har bra fraktpriser. Regn ca en uke før du har delene på posten men noen ganger raskere. Om du benytter deg av Viatrumf så får du ca 9% rabatt i tillegg og da er de faktisk en av de billigste i Norge mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, xr4ti said:

Oppdater gjerne her. Spennende å se hva som har skjedd og greit med litt erfaring. Når det gjelder deler så har jeg de siste årene handlet fra Eurodel.no De benytter en stor europeisk deleplattform og de har bra fraktpriser. Regn ca en uke før du har delene på posten men noen ganger raskere. Om du benytter deg av Viatrumf så får du ca 9% rabatt i tillegg og da er de faktisk en av de billigste i Norge mener jeg.

Skal holde dere oppdatert. Har så å si bare handla på Eurodel i 6-8 år nå vel, utrolig fornøyd spessielt i forhold til enkelte andre store nettbutikker for bildeler.

Tanken fremover er å ta av toppen å se på skadene i resten av motoren, finne en bedre topp som er hel også se om man klarer få det til å gå igjen.

  • Like 1

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Er det lik motor i dessa tru? tenkte skaffe arbeidsbok, enklere med moment, koblingskjema osv.

images?q=tbn:ANd9GcQkXNHxxWGNmC4gxejtjP3

Kammen har foresten fått et solid hakk i ene " løfteren" altså den som presser ned shimsen, så mistenker at jeg går for å finne en brukt topp et sted, er litt skader her å der på den ser jeg.

Edited by gotthard

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Haynes har en for Connect også Haynes Reparationshandbok, Ford Transit Connect Diesel, Universal - 319 kr - Skruvat.no - 92183- OE 4903, 9781844259038

Ikke dumt bytte hele toppen, sparer deg nok for noe arbeid og blir fort en del kr om du må bytte enkeltdeler i toppen og er det behov for maskinering så er det i hvert fall ikke noe å tenke på, da er det bare å bytte hele toppen.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke reperasjon av denne bilen desverre, med gikt i fingre og leddplager så stopper det seg selv 😢 Hjelper ikke på at jeg har en pose hengende på magen heller, men bilen er god, mye bra og brukbare deler, har jo bare gått 93000 så blir til at jeg tar av det jeg klarer når kroppen har gode dager å ser om det er noe å legge ut på finn så fårn se ån ender opp med som bruke-bil. Den ble for det meste brukt til å frakte ting og tang i og en tur nå å da for å ikke stå seg i hjæl.

Leit, er en god bruksbil som er helt ok å kjøre så får se om det blir ny ford eller å det blir.

 

Takk for gode råd her inne i løpet av årene :-)

 

Ford Focus 2010 1.6 tdci

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...