Jump to content

Ken Block har kjørt Hoonicorn for siste gang


xr4ti

Recommended Posts

Den er såpass unik at den blir nok ikke borte selv om det skal ryddes i garasjen. Focus RSRX ble solgt i høst for det er jo ingen kjøremuligheter nå som GRC er nedlagt.

Ford har ingenting å tilby lengre av personbiler, men det har Hyundai. Som selger i Nord-Amerika det de kjører i WRC, TCR og IMSA. Lancer er historie og Subaru Nord-Amerika har Pastrana. Så Ken Block og Hyundai burde ha felles interesser. Bare det å få være med på å dra opp satsingen på N må da friste? Eller ta utgangspunkt i konseptet RM19 som fører arven videre fra Renault 5 og Clio til neste gymkhana innspilling?

Når jeg roter rundt på nettsiden til Hyundai så finner jeg en 50 kg lettere Project C versjon! https://www.hyundai-n.com/en/models/n/i30-n.do

 

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg ikke er noe fan av  K.Block så har han nok vært et av Ford sitt store vindu utad og han har hatt stor suksess med Fordbaserte biler både som show og i konkurranse.

Synes Ford (særlig europeisk Ford) har mistet litt grepet de siste årene men det er nok fordi jeg har blitt gammel og nostalgisk.  

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, grcossie said:

Ser han sikler litt på Audi og, om det er bare for å kjøre gammel grpB eller noe mer hvet jeg ikke

Er litt friere regelverk i USA så er mulig å lage en "EVO" av en Ur/Sport Quattro slik som Escort RS Coworthen. Den kan også kjøres i feks slike Rallylegendløp, men spørs om Audi klatrer ombord på et slikt prosjekt med støtte for noe som bare kjøres i USA. Lenge siden de var i rallysporten, og i år er det kun Formula E og kunderacere.

Kan se han kjører en Audi EVO i eget team slik som i fjor, men tror han hadde Fordstøtte på speeddial i bakhånd. For det var jo i begges interesse at Escorten gjennomførte.

Hyundai er WRCmestere så der er det allerede en nøkkelklar WRCbil som kan kjøres i WRC og løp over hele verden. Både WRC og TCR er globale serier så det er jo mulig å få reist litt. Så er det jo RM19 da. Den dukker litt for ofte frem i media til at den ikke en gang skal debutere på racerbanen, og kanskje også på gaten?

Blir spennende å se hva Block har av planer for fremtiden. 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, xr4ti said:

Selv om jeg ikke er noe fan av  K.Block så har han nok vært et av Ford sitt store vindu utad og han har hatt stor suksess med Fordbaserte biler både som show og i konkurranse.

Synes Ford (særlig europeisk Ford) har mistet litt grepet de siste årene men det er nok fordi jeg har blitt gammel og nostalgisk.  

Jeg må vel innrømme at jeg er stor fan av Block, og han kom med i rette tid etter at Alan Mulally tok over som Ford CEO i 2006. Det var han som fikk snudd skuta med Way Forwardstrategien som også gjorde Focus og Fiesta med flere globale. 2006-2014 var tiden da alt bare var riktig. Nå er vi på tredje CEO etter at Alan Mulally sluttet i 2014, og det er lite med personbiler på tapeten.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Block skal kjøre Impreza i år med fabrikkstøtte. Selvsagt var det plass til Block også. Tenker det er en grei inspirasjon for alle som jobber i Subaru USA med Pastrana og Block i hver sin Impreza.

Det skal også kjøres luftkjølt 911 i East african safari classic rally.

https://www.tuthillporsche.com/blog/ken-block-joins-tuthill-porsche-for-the-2021-east-african-safari-classic-rally/

Ser tøff ut der den står senket på asfaltspekk, men det kjøres bare grusrally i USA. Impreza med litt større bakkeklaring stiller til start i helgens Olympus Rally 24-25 april. https://www.olympusrally.com

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
On 1/11/2021 at 8:29 AM, grcossie said:

Ser han sikler litt på Audi og, om det er bare for å kjøre gammel grpB eller noe mer hvet jeg ikke

Ken Block blir ambassadør for de elektriske Audimodellene.

Det overrasket meg fordi valget av Ken Block er mot normalen i EVmiljøet. Er bare å se gjennom noen Youtubekanaler/snutter med batteribiler så er det som oftest dingsbomsprofiler som har hengt seg på elbil fordi nå kan de relatere til en smarttelefon på hjul? Det er slik det virker på meg som ligger bakerst i siste nytt av elektroniske dingsbomser. 

Men kanskje er det nettopp derfor har Ken fått ny jobb? En bilkar som vi halvgamle tidsvitner som sitter fast med opplevelsen om de råeste tiårene i bilhistorien kan relatere til. Det er halvgamlingene verden rundt som har penger å bruke på dyre Audi med ledning som feks e-tron GT. Norge er det lille ubetydlige bakvendtlandet i den store bilverden. 

Audi har også noe å by på av batteribil. Bil som i personbil. Ford har bare CUV, og vi husker alle den kleine snutten da Ken sammen med resten av Fordambassadørene fikk sitte på i en prototype rundt en testbane. 

e-tron GT har design som kan snu hoder, men det er ikke mye å se på når Ken tar den ut på banen. Da er det noe helt annet når han kjører Sport Quattro.
Så da er vi der at ekte hiperformance batteribil med eller uten skilt er en rå føreropplevelse, men uten publikumappell?
Går du glipp av noe som tilskuer om du ikke er tilstede på en trackday på feks Vålerbanen med bare e-tron GT?

Ken Block skal ikke bare brukes som link til elektriske Audibiler i nybilhallen. Han skal også kjøre e-tron i den neste Gymkhana som slippes i 2022.
Leser også i en pressemelding at Ken bytter fra pickup til en bil i hverdagen.

Kan ikke annet enn å gratulere Ken med hva han har fått til nå.
Audi batteribilambassadør samtidig som han er fri til å gjøre hva som helst med hvem som helst i  motorsporten.

Ken skal brukes som døråpner til batteribil, men jeg håper Audi også setter han i en eldre Audi for å kjøre en eller flere historiske rally. Selv om han ikke kjører Ford lenger så følger jeg med på hva Ken gjør i rallysporten. Ken er lett å like som person.


 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Arv, gener, hva vet jeg! 100hp pr year. Lia Block, say no more.

Ja, jeg kjørte en kilometer på bakhjulet med motorsykkel når jeg 14 år, men donuts med 1400 hp hadde jeg aldri fått til. Jeg er imponert.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hoonicorn er legende,og den statusen mister den ikke inn i fremtiden for ELECTRIKHANA er ute i kveld.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...