Jump to content

Vil forby fossilbiler i Oslo og Bergen...


Tommelom93

Recommended Posts

Hmmm, hva skal man si og gjøre?! Det er vel ikke lenge til at man får 1:1 skala biler til å ha stående til pynt😛

https://www.nrk.no/osloogviken/far-forby-fossilbiler---oslo-og-bergen-jubler-1.15316658?fbclid=IwAR1PiovrKhrfdRmvVVPrZ0ZHJtopeAwzMGr9FIHfUnZ3Kd4gvfZMjChGtP8

  • Haha 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev grcossie:

Nå må du flytte på landet

 

Hehe, jeg bor ca 1 time nord for Bergen så jeg lider ingen nød... enda:lol: 

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Vi må ta vare på miljøet og forbrenningsmotorer er dessverre noe som forurenser. Men, er personbilene det rette stedet å begynne? Rent politisk er det nok personbilene som er det enkleste å begynne med for i nisseland gjør vi som vi blir bedt om og bytter til tivolibiler (sorry, el.bil) mens det faktisk er godstrafikken(spesielt nærtransporten) som står for nær halvparten de lokale utslippene i de store byene. Om man ser på landsbasis så er også gods/næring og landbruk (og kua som promper noen tusen tonn co2 i året men det snakker vi ikke om) de som slipper ut mest co2 mens resterende er fordelt på private kjøretøy, offentlig transport (herunder også ferjer tilknyttet riks og fylkes/kommune-veier), flytrafikk og skipstrafikk .

Et par røverhistorier som setter vårt co2 utslipp litt i perspektiv: Var i Stavanger for en stund siden og bodde på Victoria hotell. Rett ved siden av (er vel vågen det heter) lå det ikke mindre enn 4 store cruiseskip og en med god greie på disse opplyste om at 3 slike skip slapp ut like mye co2 på et døgn som hele Stavangers bilpark på en måned. Thats fine!

En annen røverhistorie. Hadde besøk av en delegasjon med ingeniører fra India for noen år siden. Det var på denne tiden på året og det var kjøreforbud i Oslo pga dårlig luftkvalitet! Inderne ble hentet på Gardermoen med maxitaxi  og sjåføren sa at det kom til å ta litt ekstra tid pga kø i Oslo fordi sentrum var stengt for privatbilister pga ekstrem dårlig luftkvalitet og smog. Etter ca tre kvarter var de på plass på hotellet i sentrum og inderne bare måpte før de lo så di knirket i alle ledd. Han ene fortalte dette på middagen på kvelden mens de andre inderne lo så de grein. Der de kom fra brukte de en time pr km med bil og luften var så full av smog at om du var langsynt så fant du aldri frem så når de hadde kommet frem til Oslo så var det den klareste luften de hadde sett og reneste luften de hadde pustet i på mange år. Thats fine!

Så å forby personbiler i sentrum er nok rett ja, for det har sympatiske Lan Marie sagt!

 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Haha :lol: Det som er tragisk og samtidig komisk med dette er jo at lille Norge skal jo redde verdenen, og hvorfor skal Norge alltid gjøre det som EU direktoratet bestemmer når vi ikke er medlem i EU (utenom EØS avtalen). Hva de andre landene gjør er ikke så nøye? 

  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev Complexity:

Nå har jo Ford kommet med en elektrisk "Mustang".. Er vel bare å oppgradere bruksbilen? :P 

Nope :P Jeg kommer nok til å kjøre rundt i mine fossilbiler så lenge jeg kan ;) For jeg lånte nå nylig en Nissan Leaf og en Renault Zoe, og må si at jeg ble lite imponert mtp få ladestasjoner det er her i Bergensområdet + distansen, hvor mye batteriet som tappes når det er kaldt ute + rekkeviddeangsten:P

Jeg føler meg mye mer komfortabel at når jeg fyller tanken full på Toyotaen, kan jeg kjøre rundt 40-55 mil før tanken er tom ;) 

 

Edited by Tommelom93
  • Like 2

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, skrev Tommelom93:

Nope :P Jeg kommer nok til å kjøre rundt i mine fossilbiler så lenge jeg kan ;) For jeg lånte nå nylig en Nissan Leaf og en Renault Zoe, og må si at jeg ble lite imponert mtp få ladestasjoner det er her i Bergensområdet + distansen, hvor mye batteriet som tappes når det er kaldt ute + rekkeviddeangsten:P

Jeg føler meg mye mer komfortabel at når jeg fyller tanken full på Toyotaen, kan jeg kjøre rundt 40-55 mil før tanken er tom ;) 

 

Helt enig, er null intr i el biler

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tommelom93 said:

Nope :P Jeg kommer nok til å kjøre rundt i mine fossilbiler så lenge jeg kan ;) For jeg lånte nå nylig en Nissan Leaf og en Renault Zoe, og må si at jeg ble lite imponert mtp få ladestasjoner det er her i Bergensområdet + distansen, hvor mye batteriet som tappes når det er kaldt ute + rekkeviddeangsten:P

Jeg føler meg mye mer komfortabel at når jeg fyller tanken full på Toyotaen, kan jeg kjøre rundt 40-55 mil før tanken er tom ;) 

 

Blir litt som å prøvekjøre Fiesta og så ikke like Mondeo fordi det var for lite plass i Fiestan..

Kjører ca 60 mil med min elbil om sommeren og ca 40 mil om vinteren, og om noen år så er det nok dobbelt av dette.

Elbil er ikke for alle, men som man ser så blir man tvunget over etterhvert.

Nå har jeg aldri vært i bergen, men på kartet ser det jo ikke akkurat ut som det er manko på ladere?

ladere.jpg.64967304e61907a17701d0fcfc6b1c70.jpg

Og har man en stikkontakt hjemme så trenger man jo ikke å bruke disse laderne heller. Full tank for 30kr.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, skrev Complexity:

Blir litt som å prøvekjøre Fiesta og så ikke like Mondeo fordi det var for lite plass i Fiestan..

Kjører ca 60 mil med min elbil om sommeren og ca 40 mil om vinteren, og om noen år så er det nok dobbelt av dette.

Elbil er ikke for alle, men som man ser så blir man tvunget over etterhvert.

Nå har jeg aldri vært i bergen, men på kartet ser det jo ikke akkurat ut som det er manko på ladere?

ladere.jpg.64967304e61907a17701d0fcfc6b1c70.jpg

Og har man en stikkontakt hjemme så trenger man jo ikke å bruke disse laderne heller. Full tank for 30kr.

I Bergen sentrum og området rundt er det bra med ladere, men ute i distriktet (bygden) er saken en helt annen.... Og med Renault opplevde jeg noen ganger at bilen ikke begynte å lade og måtte bytte mellom ladestasjonene for å få det til å funke. Og grunnet av bilene ikke ble ladet hjemme var på grunn av mangel ladekabel;) 

Men hver sin smak, jeg er iallefall ikke overbevist og heller mer mot hydrogen teknologien! 

 

 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tommelom93 said:

I Bergen sentrum og området rundt er det bra med ladere, men ute i distriktet (bygden) er saken en helt annen.... Og med Renault opplevde jeg noen ganger at bilen ikke begynte å lade og måtte bytte mellom ladestasjonene for å få det til å funke. Og grunnet av bilene ikke ble ladet hjemme var på grunn av mangel ladekabel;) 

Men hver sin smak, jeg er iallefall ikke overbevist og heller mer mot hydrogen teknologien! 

 

 

Synes det virker ganske tettpakket med ladere i hele Sørnorge jeg da..

Jeg bor i Tromsø og det er jo bare en brøkdel av ladere her, men klarer meg alikevell helt fint.

Renault Zoe burde ikke være noe benchmark for elbil.. Den er veldig kresen på lading, og støtter ikke engang lading på IT nett (som de fleste hus i Norge har) uten å bruke en 20 kilos trafo 😄

Du vet forresten at Hydrogenbiler også er elbiler? bare at man erstatter litt av batteriet med en brenselcelle?

hydrogen-versus-electric-cars.thumb.jpg.f629a5de961893ab216252fcd9fd62df.jpg

Den nye Toyota Mirai som kommer nå har rekkevidde på 650km, og den nye Teslan har 840km.. Og sistnevnte kan man fylle opp hjemme..

Hydrogen kan godt ha noe for seg i tungtransporten. Men i personbiler er nok løpet kjørt.

 

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Uansett hvilket alternativ man går for El-bil eller fossilbil finnes det både ulemper og positive sider med begge alternativene, og inntill videre kommer jeg til å holde meg til fossilbil da jeg har prøvd to EL-biler som ikke har vært overbevisende nok for meg. Jeg har også et budsjett når det kommer til bil og innenfor for min prisklasse har jeg ikke kommet over EL-biler som frister.... 

En annen ting å i tankene er at selv om det ser tettpakket ut på bilde, er distansen mellom ladestasjonene noe man skal ta i betraktning mtp hvor man bor, spesielt her på bygden ;) 

 

Edited by Tommelom93
  • Like 1

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Tommelom93 said:

Uansett hvilket alternativ man går for El-bil eller fossilbil finnes det både ulemper og positive sider med begge alternativene, og inntill videre kommer jeg til å holde meg til fossilbil da jeg har prøvd to EL-biler som ikke har vært overbevisende nok for meg. Jeg har også et budsjett når det kommer til bil og innenfor for min prisklasse har jeg ikke kommet over EL-biler som frister.... 

En annen ting å i tankene er at selv om det ser tettpakket ut på bilde, er distansen mellom ladestasjonene noe man skal ta i betraktning mtp hvor man bor, spesielt her på bygden ;) 

 

Nei du berges nok fint enda noen år, og når tiden er inne til at du må bytte er det nok å velge av på bruktmarkedet.

Men jeg er ikke i tvil om at elektrisk er fremtiden. Savner absolutt ingenting med Diesel Mondeoen min.

Savner Sierran da, det var en morsom bil og kunne godt tenkt meg å eid den enda om jeg bare hadde hatt plass til den..

Morro at du nevner ladestasjoner på bygda for slik ser det ut hos meg, og det er alikevell ikke noe problem :)

 

Untitled.png

Tror nok dere må innse at det blir litt prat om elektriske biler her fremover. Ford må nok satse på Hybrid og El de og fremover skal de holde tritt med markedet.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Jeg er litt midt i mellom... jeg syntes det blir feil å gå på brukerene at vi må kaste de gamle bilene så fort som mulig å kjøpe elbil med en gang for å redde verden!
Det beste må jo være å bruke opp de gamle bilene, å når de faktisk er ubrukelige SÅ kjøper en ny bil... 

pluss at staten burde tatt i ett tak å fått gjort reglene enklere for ombygging... jeg kunne godt hatt el motor i pickupen! (den orker jeg stort sett ikke å kjøre langt med uansett)

Å som jeg har forstått på kompiser med elbil her på østlandet, er at du lader hjemme, ladestasjoner ute er det alt for ofte kø på eller så er de ødelagt eller så er det dyrt... de er egentlig bare til for langturer. Så det blir jo spennende å se hvordan det går med strømprisen fremover med tanke på utenlandskabler og subsidierte vindmølleparker...

Link to comment
Share on other sites

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

På 12.1.2021 den 21.55, skrev Complexity:

Savner absolutt ingenting med Diesel Mondeoen min.

Av ren nysgjerrighet, hva er du ikke savner? 

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

On 1/15/2021 at 6:42 PM, Tommelom93 said:

Av ren nysgjerrighet, hva er du ikke savner? 

Ingenting sier jeg jo? :P

Joda savner bagasjerommet litt da. Var digg å ha mye plass.
Å hoppe over til en Sedan gjør at man må tenke litt mere kreativt til tider.

Men Mondeoen var bare en bruksbil som var noe herk å skru på og diesel er noe griseri.
Den var god å kjøre fra A til B men aldri noe man tok på en søndagstur.

115hk kombinert med en automatkasse man var bekymret for skulle havarere når som helst hjalp ikke på (Den slura til tider litt i overkant når den var kald)

Elbilen er alltid varm så man slipper å skrape ruter og skjelve seg gjennom de første milene.
Den går som ett uvær og er jo nesten gratis i bruk.

Ikke noe motor eller girkasse å tenke på. Er jo ikke engang serviceintervall på den så enkel som den er bygget.

Lite å savne med Dieselpurka da.

Men som sakt savner jeg litt Sierran jeg hadde. Den hadde litt sjel i seg og var morro å kjøre med. Hovedgrunnen til at jeg bytta den ut med en Mondeo var fordi jeg pendlet mye og ønsket å ha en litt sikrere bil. Er jo greit å i det minste ha airbag om uhellet er ute (noe min mor påpekte hver gang jeg var på besøk 😅)

Men blir jo og litt feil å sammenligne en gammel vs ny bil da. Ville nok vært mere fornøyd med en ny mondeo vs min gamle.

Men når jeg ser at regingen for service på firmabilen (Ford Ranger) er på 11000kr, og når jeg ser dieselprisene om dagen er jeg ekstra glad jeg gikk for elektrisk.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Kan jo begynne i det små så kanskje jeg også skulle bidratt til mindre co2-utslipp og bygd inn en slik på gamla 48V 60V 72V 500W 650W 800W 1000W 1200W Electric rear axle Motor Cars Electric Motor Electric Rickshaw DC Separate Motor 90CM|Electric Bicycle Motor| - AliExpress

😄

Elbil er nok et bidrag til redusert co2 men jeg mener det er feil sted å begynne ved å pålegge oss i Norge å kjøre co2-fritt når det er andre land som ikke løfter en finger for å redusere co2-utslippene. Skal bli spennende å se hva som skjer i USA nå som de får en president som har ei "grønn" kone. Kanskje man burde kjøpe Teslaaksjer nå 😗

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, skrev xr4ti:

Elbil er nok et bidrag til redusert co2 men jeg mener det er feil sted å begynne ved å pålegge oss i Norge å kjøre co2-fritt når det er andre land som ikke løfter en finger for å redusere co2-utslippene.

 

Helt enig med deg!

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

On 1/20/2021 at 1:19 PM, xr4ti said:

Kan jo begynne i det små så kanskje jeg også skulle bidratt til mindre co2-utslipp og bygd inn en slik på gamla 48V 60V 72V 500W 650W 800W 1000W 1200W Electric rear axle Motor Cars Electric Motor Electric Rickshaw DC Separate Motor 90CM|Electric Bicycle Motor| - AliExpress

😄

Elbil er nok et bidrag til redusert co2 men jeg mener det er feil sted å begynne ved å pålegge oss i Norge å kjøre co2-fritt når det er andre land som ikke løfter en finger for å redusere co2-utslippene. Skal bli spennende å se hva som skjer i USA nå som de får en president som har ei "grønn" kone. Kanskje man burde kjøpe Teslaaksjer nå 😗

 

Haha, er slike som ofte er å finne i kjempebillige biler fra kina.

En slik som The Inja på Youtube fikk når han bestilte seg en "superbil"f.eks  https://youtu.be/MOaWF4nHoUc

 

Kan vel diskuteres opp og i mente om redusering av CO2 og lignende, men Norge har jo gitt oss en gavepakke man burde benytte.

Bilen min kosta 200 tusen mere i Sverige enn i Norge når jeg kjøpte den.

Edited by Complexity
  • Like 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Vell etter min mening så er det litt feil fokus på elbiler, ja selvfølgelig er det jo meir klimanøytralt der og då. Men når det er barne arbeidere som graver ut det drittet som er i batteriene så mister hjernen min litt bakkekontakt. Det er enorme store mengder med stoff som må til for og produsere batteri og det er ingen som skriver noke som helst når batteriet skal resirkulerest igjen. Enn så lenge ein ikkje ser på det heile bildet med produksjon og frakt og destruering er ein fossilbil meir miljøvennlig.

Er det noken som har svaret på koffør alle elbiler ligger i 70-75 i 80soner? Blandt annet tesla som er dei kjappeste? Ironisk?

  • Like 2

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

20 minutter siden, skrev Sierrakaren:

Enn så lenge ein ikkje ser på det heile bildet med produksjon og frakt og destruering er ein fossilbil meir miljøvennlig.

Helt enig. Nå er ikke jeg så veldig inne i dette da det kommer an på hvor i verden man er ikke alle land har ren energi. I norden har vi forholdvis ren el.energi men andre land har et meget høyt karbonavtrykk på sin el.energi som går til opplading og da er ikke elbil så suveren lenger. At det kreves enormt med energi for å utvinne og produsere et batteri er det mange som ikke tenker på men må tas med. At det er unger som jobber med dette må ikke nevnes, det gjør seg ikke på bloggene til miljøvernerne.

29 minutter siden, skrev Sierrakaren:

Er det noken som har svaret på koffør alle elbiler ligger i 70-75 i 80soner? Blandt annet tesla som er dei kjappeste?

Stor forskjell på rekkevidden om man er lett på foten i forhold til blyfot. Jeg pendler på E18 med 110 km fartsgrense og det er det samme der. Små tivolibiler som lager kø for de skal spare strøm. Men finnes jo de som ikke er sinker også da. Blir forbikjørt av BMW i3 hver morgen og han sparer ikke på strømmen for å si det sånn. Blir han stoppet så blir det nok elsykkel på han 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, skrev xr4ti:

Blir forbikjørt av BMW i3 hver morgen og han sparer ikke på strømmen for å si det sånn. Blir han stoppet så blir det nok elsykkel på han 

Hahaha, han er nok ikke den eneste som ikke sparer på strømmen. Vi må heller ikke glemme å nevne de som tror de eier veien og spesielt et bilmerke skiller seg fra de andre :P 

For å være litt snill her er BMW i3 heller lite pen å se på og jeg tror at de fleste kjøper den kun for navnet :lol: Men jeg skal ikke bevege meg for mye offtopic...

Edited by Tommelom93

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev Sierrakaren:

Det er enorme store mengder med stoff som må til for og produsere batteri og det er ingen som skriver noke som helst når batteriet skal resirkulerest igjen. Enn så lenge ein ikkje ser på det heile bildet med produksjon og frakt og destruering er ein fossilbil meir miljøvennlig.

Helt enig med deg. Dette blir ikke mye nevnt av politikerne (om i det hele tatt!). 

https://www.nrk.no/dokumentar/xl/hvorfor-lonner-det-seg-a-kaste-bilen_-1.15232892

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...