Jump to content

1.6 TDCi


Liero

Recommended Posts

Hei dere!

Har i dag en '12 Focus som blir litt liten, så vurderer overgang på Mondeo. Kikker da på Mondeo av ca samme årgang.

Ser at mange av disse bilene kommer med 1.6 TDCi, og at disse ofte er en del billigere enn bilene med 2 literen. Er dette gode motorer? Har disse noe reim eller kjede, og på hva slags intervall evt?

116HK er vel noe lite i en Mondeo, men vil jo tro de går helt greit med en chip.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer basert på prøvekjøring: Mondeo 1.6D har den 2-ventilerte PSA-motoren og den funker helt greit til vanlig kjøring men som grcossie skriver og sikkert mener så er ikke den særlig tess på vestlandsveier. Jeg har prøvd 2 slike 1.6D, funker helt greit på E18 og i byen men du har ikke noe særlig ekstra krefter når man trenger det. 2 literen på 115/116 hk har et mye større register da dreiemomentet er langt høyere. 130/140 hk utgavene av 2 literen er en annen verden i forhold til de tidligere nevnte. Fordelen med 1.6D er at den er gjerrig men 2 literen er vel ikke så gæli den heller. Focus er også et alternativ, overraskende "stor" innvendig og 1.6D er noe sprekere i den pga lavere vekt. Har også snakket med en som chippet sin 2012 Mondeo  1.6 til 130hk (om jeg husker rett) og var veldig fornøyd. Han kjører R400 Larvik-Kongsberg daglig og mener den takler det fint. 2-literen er forøvrig også en PSA.

Link to comment
Share on other sites

Snakket med en bekjent som har hatt Mondeo med 1.6D, og han var fornøyd selv når han dro campingvogn.

Focus blir for smått med barnesete, det er derfor Mondeo vurderes. Er ellers veldig fornøyd med Focusen.

Link to comment
Share on other sites

Får velprøvde chip opp til 140 hk til disse 2-ventilerte 1.6 PSA-motorene.  Vet noen har chip opp til 154 hk men kjenner ikke til om det reduserer levetid på clutchpakka men om man bruker girene mer enn dreiemomentet så er mye gjort tro jeg.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...