Jump to content

ryggekamera koblingsskjema


Julle

Recommended Posts

Hei,

Vet ikke om dette er vanlig eller om det faktisk er kamera mitt som er gåent, men har et original kamera på S-maxen som jeg syntes er veeeeldig utydelig.. Går strengt tatt ikke an å se omgivelsene rundt.
Tenkte å kjøpe original kamera men det var alt for dyrt, så gikk til innkjøp av et universalt. Så nå lurer jeg på hva de forskjellige fargene på ledningene er da jeg må koble om kamera.....

Den grønne kontakten er original kontakten som jeg vil ha med videre. Og den er den som har sånn armering. Den lille svarte er det universale kameraet. Denne har dog 5 ledninger, men venter på koblingsdiagrammet til denne. Det eneste jeg vet så langt om den er at den Gule går til gul signalkabel og den røde til rød signalkabel. Svart går i begge. Det vil da si at Hvit og Grønn ikke har noen plass videre slik jeg ser det.

Lyst til å tro at Rød = strøm (12V) Brun er jording? og blå er ryggelys? Da gjenstår fortsatt Grønn. Uansett er det finere om noen kan si med sikkerhet :)

 

IMG_20210210_132019.jpg

IMG_20210210_132025.jpg

IMG_20210210_132043.jpg

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, skrev Mondeo Power:

Kamera og den ledningsbiten er en lukket del. Du må se på på kontakten videre og fargene på de ledningene så kan jeg hjelpe til med hva som er hva.

 

Så det er andre farger på hun-delen av kontakten?........

Bare for å bekrefte, men den ledningsstussen som er klippet av (øverste bilde)  er den som hører til bilen og ikke det nye kameraet. Antar du er klar over det men sier det bare for sikkerhetsskyld sånn det ikke er en misforståelse fra min side. 

Link to comment
Share on other sites

Fant denne men ser ikke helt at den ska hjelpe...

https://www.billyd.no/products/incartec-ryggekamera-interface-ford-m-sync1-5-skjerm

Men i prinsipp er det jo en slik adapter jeg nå prøver å lage... med unntak av at det nye kameraet har 2 RCA utganger. En gul som kunne gått rett inni denne adapteren, og en rød som skal ihht koblingsskjema kobles til jord og ryggelys.... Kan det virke uten dette? Evt er dette en kjapp og enklere løsning? Vil infotainment systemet gi beskjed til denne kontakten at nå rygger du og da slår kameraet seg på?

Link to comment
Share on other sites

På koblingsskjema til ford så slutter det ved den grønne kontakten. Fra den så står det bare kamera siden det er en del. Kamera og påstøpt ledning.

Kan hjelpe deg med hva de forskjellige ledningene er fra den grønne kontakten og videre i bilen.

Da kan jo du se hvor ledningene går inn på kamera ved å se på fargene på hver side av kontakten. Hva de ledningene du har på det orginale kamera, og hva de skifter til når de går videre i bilen.

 

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg er helt idiot nå, og foreløpig er du mitt håp om å få dette til så jeg prøver virkelig ikke å fornærme eller noe! Det er jeg som ikke kan noe her, men stiller likevell spørsmål. 

Jeg bare klarer ikke helt å se for meg hvordan jeg skal klare å finne ut hvilken farge som går inn på kontakten. Då må jeg vel ha sånn terminal verktøy og dra ut en og en terminal? Er det ikke enklere kanskje og måle 12v og jording? Og så evt finne de 2 som jeg tror er video og audio eller går det ikke? (Har ikke hatt suksess med dette til nå) men muligens jeg måler feil eller noe. 

Det er kanskje en enkel måte å gjøre det på som jeg ikke er smart nok til å skjønne 🙂

Må nytt kamera evt kodes eller slipper jeg det hvis jeg får det til på denne måten? Denne måten bør vel gå eller er jeg helt ute og sykler? 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Da har jeg prøvt meg litt frem. Ser ut som jeg har fått det til slik som du har sagt. Håper ihvertfall det :)
Fargene er like på begge sider. Har målt meg frem til at de treffer pinnene slik som tegningen viser. 
Ellers får jeg ikke til å måle skikkelig på hva som evt er 12v/5v. Men har størst utslag på den blå, og 0 utslag på den brune. 

Til slutt, det skjoldet som er rundt, har det også en strømledende egenska som er relevant?
kobling.thumb.png.2f71eb500609666bbf1f732fc27f1118.png

Link to comment
Share on other sites

I flg skjema er det disse fargene på ledningen fram til kontakten som ser annerledes ut enn den du har bilde av. (firkantet)
 

Hvit = Power

Grå  = Jord

Gul = Lin Bus

Lilla = Sjerming Video

Grønn = Video -

Brun = Video+

Hvit/ rød = Skjerming

 

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...