Jump to content

Coil Pack


Afr

Recommended Posts

Hvis man skal begynne å rote med dette, så er det like greit å gjøre det korrekt på første forsøk. :) 

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ja.. det er litt jungel detta! 

Jeg sendte mail til brands hatch performance, å det er uorginale k20 coiler de selger, så ser jeg at det har vært problemer med en bil her inne som har mistenkelig like coiler... så da blir jeg skeptisk å må undersøke!

Så da er det jo googling da! Det ser jo ut som de fleste er fornøyd med R35, men får en de til å passe på cosworth relativt enkelt?

https://www.racetuners.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=12&products_id=496 så har du sånne luringer som detta som bruker fra mc..

Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2021 at 11:09 PM, Afr said:

ja.. det er litt jungel detta! 

Jeg sendte mail til brands hatch performance, å det er uorginale k20 coiler de selger, så ser jeg at det har vært problemer med en bil her inne som har mistenkelig like coiler... så da blir jeg skeptisk å må undersøke!

Så da er det jo googling da! Det ser jo ut som de fleste er fornøyd med R35, men får en de til å passe på cosworth relativt enkelt?

https://www.racetuners.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=12&products_id=496 så har du sånne luringer som detta som bruker fra mc..

Når man tar ett dypdykk i forskjellige tema, så blir det fort en tur i jungelen ja. 

Hvis det er kinagreier så er det ikke bra å forvente noe som helst egentlig. 

Må bare dele denne som for n'te gang viser de reelle kostnadene med ett godt multicoil anlegg.: https://platinumracingproducts.com/collections/platinum-racing-products/products/evo-x-coil-kits 

https://www.vividracing.com/ignition-projects-coilpack-plasma-direct-nissan-gtr-r35-0920-p-74647.html

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, skrev RS 1000:

Når man tar ett dypdykk i forskjellige tema, så blir det fort en tur i jungelen ja. 

Hvis det er kinagreier så er det ikke bra å forvente noe som helst egentlig. 

Må bare dele denne som for n'te gang viser de reelle kostnadene med ett godt multicoil anlegg.: https://platinumracingproducts.com/collections/platinum-racing-products/products/evo-x-coil-kits 

https://www.vividracing.com/ignition-projects-coilpack-plasma-direct-nissan-gtr-r35-0920-p-74647.html

Kan han ikke bare gjøre det enkelt å kjøre med en Inferno 2 coil? 😁

Eller hva tenker du @Afr? 

Kan du bruke fordelertenning? 

 

Link to comment
Share on other sites

Som en ren oppgradering av tenningsanlegget til en motor som allerede har fordeler og gode tennpluggledninger, så er jeg stor tilhenger av en ny og kraftig coil som man evt. kompletterer med en tilhørende tenningsforsterker boks fra Okada, ICE, FAST osv osv.. Dette gir en betydelig kraftigere gnist enn før. 

Hvis man derimot begynner på helt bar bakke med helt blanke ark og man har ett godt budsjett, da kan ett flett nytt muliticoil tenningsanlegg av høy kvalitet være det rette valget for å komplettere ett flett nytt datasprut med flett nytt høykvalitet ledningsnett.  :) 

For øyeblikket ser det ut til at ett tenningsnalegg med Okada / Ignition Projects sine coiler til Nissan GTR 35 / R35, tilpasset den aktuelle motoren, er det optimale valget for dem som har budsjett som rekker dit.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handla inn sprut til escorten, så da tenker jeg litt at en må utnytte det!

Jeg skal å ha nytt ledningsnett på motoren, så da tenker jeg at det blir å forenkle anlegget fra orginalt, fjerner bevegelige deler og "ledd" 
Så er det nok enklere å få tak på en ny coil, feks R35 coilen enn nye deler til cosworth som en vet er av god kvalitet.

På pris så ligger de R35 coilene jeg finer som skal være av den gode sorten, til rundt en tusenlapp per stk, så 4k da.. for meg blir det egentlig eneste utgiften med å oppgradere siden jeg allerede har det andre på gang. Jeg har å ett nytt toppdeksel på gang, så jeg tenkte å få tilpassa det til evt coiler det blir, så det blir "bolt on" og pent!

men jeg har ikke helt funnet en coilpak som jeg vet passer enda! så det blir vel å kjøpe en kina coil først å se om en får målene til å stemme og alt til å bli bra.

Så håper jeg jo at dette vil gi bedre kvalitet på tenninga! at en slipper å få en bil som surner hvis ikke en varmkjører det hver gang en starter opp og generelt oppfører seg mer som en bil skal!

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, skrev Afr:

Jeg har handla inn sprut til escorten, så da tenker jeg litt at en må utnytte det!

Jeg skal å ha nytt ledningsnett på motoren, så da tenker jeg at det blir å forenkle anlegget fra orginalt, fjerner bevegelige deler og "ledd" 
Så er det nok enklere å få tak på en ny coil, feks R35 coilen enn nye deler til cosworth som en vet er av god kvalitet.

På pris så ligger de R35 coilene jeg finer som skal være av den gode sorten, til rundt en tusenlapp per stk, så 4k da.. for meg blir det egentlig eneste utgiften med å oppgradere siden jeg allerede har det andre på gang. Jeg har å ett nytt toppdeksel på gang, så jeg tenkte å få tilpassa det til evt coiler det blir, så det blir "bolt on" og pent!

men jeg har ikke helt funnet en coilpak som jeg vet passer enda! så det blir vel å kjøpe en kina coil først å se om en får målene til å stemme og alt til å bli bra.

Så håper jeg jo at dette vil gi bedre kvalitet på tenninga! at en slipper å få en bil som surner hvis ikke en varmkjører det hver gang en starter opp og generelt oppfører seg mer som en bil skal!

Bra du har kjøpt deg sprut, men du kan vel fortsatt kjøre fordelertenning? Jeg gjør det med suksess. 

Hvor høyt ladetrykk skal denne motoren ha? Oppsett generelt? 

Ser du nevner noe om å forenkle? Er det enklere å bygge om topplokk etc, enn å bruke det du har, med en ny god coil? 

Link to comment
Share on other sites

On 2/17/2021 at 5:05 PM, arreis 78 said:

Ja, får håpe eieren blir fornøyd da😊

Hva tror det ett slik system vil koste etter alt er gjort? Altså når alt er montert i bil og den faktisk går? Ser du nevner ett godt budsjett, derfor jeg er litt nysgjerrig. 

For ett optimalt tenningsanlegg ryker det i praksis fort rundt NOK. 15 000,- 
Her ett priseksempel på 4 stk. OKADA coiler og så kommer milspc. ledningsnettet i tillegg. 

https://www.ebay.com/itm/OKADA-PLASMA-DIRECT-IGNITION-COIL-AP1-AP2-S2000-F20-F22/320669281076?epid=1225440401&hash=item4aa960eb34:g:6YMAAOSwZ-lbd99q

  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Da ser det ut til at det endelige har kommet et seriøst, godt, kraftig og velfungerende  "plug-and-play" "smartcoil-on-plug" anlegg til YB motoren ut på markedet.
https://platinumracingproducts.com/products/platinum-racing-products-cosworth?_pos=1&_sid=1f545b8f8&_ss=r 

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
7 hours ago, Sierrakaren said:

Plug and play? Er plug and play for datasprut du mener? 

Det var det jeg tenkte på ja. 
Så leveres det jo også noen kit som konverterer YB motorens originalsprut fra fordeler til fordelerløst.
I stedet for å bruke den veike Zetec coilen eller hva de nå er de vanligvis bruker, så kan man nå bruke det fantastisk gode coilkittet i linken. :) 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eine fordelen er at man slipper masse tennpluggledninger, rotor og fordeler blir vekke. Blir jo på ein måte meir driftsikkert. 

Blir og litt spenningstap i ledninger

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

On 5/20/2022 at 10:23 PM, SierraCL said:

Hva er fordelene med coil over plug versus fordeler? Spør fordi jeg ikke har peiling. 

Dette er ett spørsmål som det er lett å rote seg langt bort i når man skal svare. 
Først må det skilles hardt mellom de teoretiske fordelene og ulempene på den ene siden og de praktiske fordelene og ulempene med fordelertenning på den andre. 
Som vi forstår kan dette fort bli langtekkelig og kjedelig.

Hvis vi derimot sammenligner akkurat dette "coil on plug kittet" med det originale Sierra og Escort tenningsanlegget, så er svaret at absolutt alt er så veldig mye bedre at dette blir å anse som en investering. Eneste ulempen er engangsutlegget og evt. at det ikke er Cosworth original.      

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 5/21/2022 at 2:17 AM, Sierrakaren said:

Eine fordelen er at man slipper masse tennpluggledninger, rotor og fordeler blir vekke. Blir jo på ein måte meir driftsikkert. 

Blir og litt spenningstap i ledninger

Når det gjelder deler til tenningsanlegg til amerikanske V8 motorer så drukner man i det som er det store utvalget i gode oppgraderingsdeler. Slik er det dessverre ikke med deler til  Weber-Marelli tenningsanlegget som står på Cosworthene og dette er ett problem som dessverre ofte fører til at Cosworth eiere sliter med tenningsfusk. 
Hvis man bare kunne brukt en Bosch fordeler fra en OHC motor, så hadde alt vært mye enklere, men slik er det jo ikke.  

Vi har sett et det har vært produsert gode rotorer til Weber-Marielli fordelerene samt fordelerlokk med kobber/messing ledere i stedet for aluledere, men i våre dager er dette direkte utfordrende å få tak i.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, RS 1000 said:

.....

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, SierraCL said:

Husker msd cdi opplegg var populært før. Blir det bedre gnist med coil on plug? Snakker jo nærmere 10000kr mva inkl.... 

MSD6 er mye brukt rundtom, men det det er selvsagt gode grunner til at MSD også lager LANGT kraftigere og dyrere saker. Det var nylig en gammel Amerikaner med nybygget 512 CID V8 motor i den lokale Dynapacken. Høykvalitet ettermarkeds fordeler samt amerikansk tenningsforsterker med tilhørende coil. Tradisjonelle tennplugger med 2,5 mm tykk senterelektrode og 1,3 mm pluggåpning uten noen problemer. :)

Jepp, hovedulempen med kraftige "coil on plug" anlegg som er egnet til trimmede motorer er den høye prisen. Det er derfor det er så mange som i stedet velger å bruke originalsaker som Audi 1,8T og Ford Zetec WS coil. Dette er ikke gode greier.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, 
Foreslår Gr.A coil og Champion QC57 plugger justert til ca. 0.25 mm gap. :)  
Som vi ser godt nok til litt nord for 100 hp pr. sylinder.


Ett godt stykke unna de 300+ hp pr. sylinder som med suksess kjøres med R35 coilene. :) 
Presiserer at dette kun gjelder R35 coilkittet og ikke coil-on-plug på generelt grunnlag. 

 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...