Jump to content

Goodyear kjøper Cooper Tires.


and

Recommended Posts

Akron, OH and Findlay, OH – February 22, 2021

https://corporate.goodyear.com/en-US/media/news/goodyear-to-acquire-cooper-creating-stronger-us-based leader-in-global-tire-industry.html

This is an exciting and transformational day for our companies,” said Richard J. Kramer, Goodyear chairman, chief executive officer and president. “The addition of Cooper’s complementary tire product portfolio and highly capable manufacturing assets, coupled with Goodyear’s technology and industry leading distribution, provides the combined company with opportunities for improved cost efficiency and a broader offering for both companies’ retailer networks. We are confident this combination will enable us to provide enhanced service for our customers and consumers while delivering value for shareholders.”

Kramer added, “We have a great deal of respect for Cooper’s team and share a commitment to integrity, quality, agility and teamwork. We look forward to welcoming Cooper to the Goodyear family.”

Europa er ikke nevnt i pressemeldingen, men vi har jo selv bestemt at vi ikke lenger trenger bil med de strenge utslippskravene som er klubbet gjennom i Brussel så disse to som nå blir en skal styrke tilstedværelsen i USA og Kina.

Goodyear var det på mang en Ford med litt ytelse som rullet av produksjonlinjen i USA på 80tallet, men hva med i dag? Siste jeg husker var Goodyear Eagle F1 Gs-d3 som herjet performanceavdelingen i ettermarkedet på slutten av 90tallet med sitt unike V mønster, men så kom asiautgavene som bare så bra ut før de forsvant i det stille på slutten av 00tallet uten at jeg husker ikke hva som erstattet.

Føler det er Goodyear som har alt å tjene på denne overtagelsen. Cooper er legendarisk på 4X4, suv og van. Cooper Discoverer M+S var jo det eneste vinterdekket som gjaldt i en evighet her i Norge inntil Nokia kom på banen med vinterdekk som passer full size fra USA.

Cooper på van og pickup har jeg rullet noen mil på. Men jeg har også  Cooper All season Hi performance  på Mustang. Om de er bra på vinter og sommerføre? Vet ikke, men jeg kjørte med de en hel høst til isen satte seg på asfalten uten problemer.

https://goodyearcooper.transactionfacts.com

https://goodyearcooper.transactionfacts.com/wp-content/uploads/2021/02/Goodyear-Cooper-Transaction-Fact-Sheet.pdf

Cooper har også Mickey Thompsen og Avon. Det  er to dekkmerker som ikke trenger en forklaring.
Goodyear har Kelly som var å se på mang en 4x4 på 80tallet. Gjorde inntrykk den gang når jeg så en Patrol eller K5 Blazer med hvite Kellybokstaver på Whitespoke. Hva er Kelly i dag annet enn minne fra oppveksten?

Får håpe Cooper Tires med sine merkevarer ikke blir raidet for det er Cooper som har dekkene jeg har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...