Jump to content

Bakaksel som "griner"- NEI! Det drøpper diesel fra diesel- kjøleren!


Caprimaniac

Recommended Posts

Tårevått under klokka på 2014 Ranger, og olje på hele venstre side av bakaksel. Ikke at det renner, men grisete.

Var under bilen etter forrige EU- kontroll for et år siden og la merke til oljen. Den gang var jeg usikker på om det kunne være en gåen demper som lakk. Uansett sjekket jeg oljenivået i diffen, og det viste seg at det var lavt. Fikk på 2-3 dl.

Kikka under bilen i helga, og det er like vått bortetter bakakselen. Jeg tipper det være manglende lokk på luftingen? Noen andre teorier om hvorfor akselen er såpass våt på venstre side? Finnes også dråper under klokka, som sagt, så det KAN jo i teorien være tetninga i klokka eller piniongen.

UPDATE: Etter høytrykksspyling og kjøring, er det klart at bremeskjoldet er mest angrepet- noe som igjen betyr at det er tetninga ytterst på akselen som er synderen. Nå gjelder det bare å finn ut hva slags stikkaksler det sitter der. Forhåpentligvis enkelt å bytte tetning.... Uten å måtte bytte hjullager.

Edited by Caprimaniac

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

  • Caprimaniac changed the title to Bakaksel som "griner"- NEI! Det drøpper diesel fra diesel- kjøleren!

Etter gjennomgang av demper og akselhylse fant jeg til slutt synderen.

Over akselen, ved siden av tanken, sitter det en drivstoff- kjøler. Fetstet i en brakett og koblet til slanger (rør?) via en kobling, firkantet rød plastikk på en av den; den andre av annen farge.- men samme form. 

Væsken kommer i dråper som dannes på braketten til kjøleren. Koblingene virker helt tørre.

Noen som har vært borti? Er det sprukket rør el.a. i kjøleren, og den må skiftes? Og koblingene- kreves det spesialverktøy?

Usikker om jeg skal ta jobben selv eller sette det bort.

MVH RS

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...