Jump to content

Kondens i lasterommet


Navido

Recommended Posts

Har en transit connect 2016 L2. Veldig fornøyd med bilen bortsett fra en ting. Bilen har gått bare 26000..men har hatt problemer med kondens i bagasjerommet helt fra starten. Kondensen skjer bare på taket slik bildet viser. Fikk bilen fra tidligere eier da den hadde gått 12.500km for to år siden. Kondensen oppstår for det meste på vinteren eller kjølige dager. 

Er dette helt vanlig i en varebil og noen som har opplevd dette? Garantien går ut i mai så jeg tenkte bare å forhøre her litt først. Bilen var inne for service for dette for 1 år siden. Da tettet de pluggene der hvor takstativene skal stå. De mente det var lekkasje der. Bildet er tatt nå i januar dette året hvor kondensen også har oppstått. Men pluggene er helt tette på toppen av bilen.

Har 2 hunder med bur bak..men de er der lite og det skal vel ikke være slik at det oppstår så mye kondens vel? Bilen var jo sånn før jeg overtok den fra tidligere eier. Han hadde ikke hund. 

Noen som har gode tips her? Tenkte kanskje varmen fra cabinen kommer bak når jeg skrur på varmeanlegget på bilen..og at det da skjer fordi det er kaldt i lasterommet og cabinen da er varm.

IMG_20210119_152412.jpg

Link to comment
Share on other sites

På generelt grunnlag så kommer kondens av at det er for dårlig luft gjennom stømming eller for stor temperatur endring for fort. Vet om store stål haller hvor nøyaktig det samme skjer som med bilen din, men der kommer alt ned igjen som lokal regn. 

Jeg ville sjekket at utluftingene fungerer som de skal og hvis du har varebil vegg, så sørg for at det kommer luft fra kupé til lasterommet. Isolasjon eller taktrekk hjelper sannsynligvis. Er nok mye derfor mange varebiler har plast tak i lasterommet 

Link to comment
Share on other sites

On 4/20/2021 at 9:38 PM, k3nn37 said:

På generelt grunnlag så kommer kondens av at det er for dårlig luft gjennom stømming eller for stor temperatur endring for fort. Vet om store stål haller hvor nøyaktig det samme skjer som med bilen din, men der kommer alt ned igjen som lokal regn. 

Jeg ville sjekket at utluftingene fungerer som de skal og hvis du har varebil vegg, så sørg for at det kommer luft fra kupé til lasterommet. Isolasjon eller taktrekk hjelper sannsynligvis. Er nok mye derfor mange varebiler har plast tak i lasterommet 

Takk for svar. Hmm. Hvis du ser på bildet så ser du at det er 3 hull ( 2 på det svarte metallet, (ett vises ikke på bildet) og et som er tydelig på det grå materialet).  De to svarte går inn til lasterommet. Mener du altså at det skal være motsatt av min tankegang at når jeg setter på varmluft i kupeen at lufta må til lasteromme,t når du skriver utlufting og det å sørge for at det kommer luft fra kupe til lasterommet? Eller hva mente du med utlufting?

IMG_20210422_205958.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke skrudd på sånn bil som du har, men de fleste biler har en anordning som slipper luft ut fra inni bilen i bakfangeren. Når du setter på varmeapparat og blåser luft inn i bilen så må den luften ut et sted. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...