Jump to content

Focus 2016 - rister ved bremsing


cartman9090

Recommended Posts

Symptomet er mest merkbart ved lett /moderat oppbremsing. 

Rattet rister ikke men fremre del av bilen vibrerer -, føles også som om selve bremsekraften *varierer* litt støtvis under oppbremsing.

Ingen vibrasjon i bilen bortsett fra under oppbremsing.

Fremtrer ikke merkbart i hastighet under 50 eller i høy hastighet, men kan merke at noe er ikke balanse når man bremser uansett. Samme om jeg har på sommer eller vinterdekk. Alle 8 hjul er piggfrie, noen år gamle. 

Bytta ifjor klosser fremme ( på noen og 80.000km ) men ikke skivene. Km er nå 95000. Alle klossene jeg byttet hadde tydelig *skjevslitt* belegg med synlig utslitt belegg på en side av klossen ( er det normalt?) og det begynte å høres lyd fra friksjon kloss / bremseskive, som forsvant etter nye klosser kom på 

Skivene hadde slitekant på kanskje 2mm hver side. Er det ok? 

Har noen eksperter er råd her? Tenker med gru tilbake til da min Ford Taunus 82 sleit med det samme 😬

Edited by cartman9090
Ekstra info

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Når klossene slites skjevt, er det som oftest pga de går tregt i klaven, setter seg fast pga rust og skitt. Nye skiver og klosser, rengjør klavene skikkelig og smør med alu eller keramisk pasta og sjekk at klossen går lett. Glideboltene rengkøres og smøres med kunn silicongrease, bruker du vanlig grease eller alupasta her, så svulmer gummien opp og glideboltene vil gå tregt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har fått et eksperttips allerede ser jeg så mitt tips er det samme selv om jeg ikke er noe ekspert men på generell basis så ville jeg begynt med å bytte skiver og klosser. Om du skru selv så anbefaler jeg premiumdeler fra Eurodel. 2mm slitekant er ikke noe jeg ville hatt på min bil, da har man redusert totaltykkelsen med ca 4mm og dermed større risiko for ujamnheter på anleggsflatene til skivene. 95" km er etter min mening mye for en bremseskive og de er nok moden for utskifting.

Skikkelig rengjøring av anleggsflaten mellom hub/nav og skiven ved montering er også viktig for å unngå vibrasjon etter remontering. At klossene også er ujamt slitt kan også indikere at kalippere "henger" litt så de bør rengjøres ved glideflatene og kan nok ha godt av å bevege stemplene ut og inn et par ganger for bedre funksjon.

Slitte foringer i bærearmer kan også gi bremseviberasjon men det merker du først om du vet at skivene er bra så ville uansett byttet bremser før foringer/bærearmer. Slitte endeledd kan også i gitte situasjoner gi vibrasjon ved oppbremsing så de er også verdt å sjekke siden bilen nå nærmer seg 100" km.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, xr4ti said:

Du har fått et eksperttips allerede ser jeg så mitt tips er det samme selv om jeg ikke er noe ekspert men på generell basis så ville jeg begynt med å bytte skiver og klosser. Om du skru selv så anbefaler jeg premiumdeler fra Eurodel. 2mm slitekant er ikke noe jeg ville hatt på min bil, da har man redusert totaltykkelsen med ca 4mm og dermed større risiko for ujamnheter på anleggsflatene til skivene. 95" km er etter min mening mye for en bremseskive og de er nok moden for utskifting.

Skikkelig rengjøring av anleggsflaten mellom hub/nav og skiven ved montering er også viktig for å unngå vibrasjon etter remontering. At klossene også er ujamt slitt kan også indikere at kalippere "henger" litt så de bør rengjøres ved glideflatene og kan nok ha godt av å bevege stemplene ut og inn et par ganger for bedre funksjon.

Slitte foringer i bærearmer kan også gi bremseviberasjon men det merker du først om du vet at skivene er bra så ville uansett byttet bremser før foringer/bærearmer. Slitte endeledd kan også i gitte situasjoner gi vibrasjon ved oppbremsing så de er også verdt å sjekke siden bilen nå nærmer seg 100" km.

Premium skiver koster mye ser jeg, de dyreste like mye som en kurant bruktbil 😬 hvilke er å anse som greie nok trur du? 

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Skjønner, økonomi er en privatsak. Premium skal være originalkvalitet eller bedre men hvor mye bedre premium er kontra økonomi-deler er litt forskjellig fra bil til bil er min erfaring. Eurodel har også et segment de kaller price and performance og prisene der er veldig konkurransedyktige. Kan jo sjekke priser på Ford, har blitt overrasket før jeg hvor liten forskjell det er på alternative deler kontra Ford original. Men det jeg har erfart er at billige skiver og klosser ofte slites mer, raskere og gir langt mer vibrasjoner enn de med høyere kvalitet, fks fra Febi Bilstein, Textar, Ate osv. Valget er ditt og fritt 👍

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, xr4ti said:

Skjønner, økonomi er en privatsak. Premium skal være originalkvalitet eller bedre men hvor mye bedre premium er kontra økonomi-deler er litt forskjellig fra bil til bil er min erfaring. Eurodel har også et segment de kaller price and performance og prisene der er veldig konkurransedyktige. Kan jo sjekke priser på Ford, har blitt overrasket før jeg hvor liten forskjell det er på alternative deler kontra Ford original. Men det jeg har erfart er at billige skiver og klosser ofte slites mer, raskere og gir langt mer vibrasjoner enn de med høyere kvalitet, fks fra Febi Bilstein, Textar, Ate osv. Valget er ditt og fritt 👍

Fra litt over 200kr pr skive til over 20.000 der 😮 men som du sier har også blitt positivt overrasket over originale delepriser. Forstår litt bedre nå hva som kan være feil. Kan det være verdt å forsøke å smøre opp calipere først samt se til at klossene beveger seg fritt før bytte av deler - eller har det ikke relevans til vibrasjonen som nå er tilstede? Takk for tips! 

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, skrev cartman9090:

Fra litt over 200kr pr skive til over 20.000 der 😮 men som du sier har også blitt positivt overrasket over originale delepriser. Forstår litt bedre nå hva som kan være feil. Kan det være verdt å forsøke å smøre opp calipere først samt se til at klossene beveger seg fritt før bytte av deler - eller har det ikke relevans til vibrasjonen som nå er tilstede? Takk for tips! 

Ja det kan være verdt et forsøk, men visst du først har fått kast i skivene, så går ikke det vekk uten å dreie eller bytte de. Men viktig at allt går lett

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, xr4ti said:

Hvilken motor har du da?

Ellers helt enig med @grcossie 

Har en 1.0 3cyl😎 den fungerer utmerket, og denne lille vibrasjonen er det eneste jeg har å klage på med bilen.

Er vel skjelden over 120km/t

Utfører "vanlige" verksteder dreiing av skiver? 

Trur dere jeg evt bør bytte de klossene jeg satte på ifjor, som nå har stått på ca 12000km? 

@grcossie er silicongrease fra biltema ok? 

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, grcossie said:

Ja det kan være verdt et forsøk, men visst du først har fått kast i skivene, så går ikke det vekk uten å dreie eller bytte de. Men viktig at allt går lett

 

Husker ikke om caliper på focus én har en eller to stempel mot klossene? Hvis det er ett stempel skulle vel klossen ikke kunne få mer trykk på en side og bli skjevslitt 🤔

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, skrev cartman9090:

Husker ikke om caliper på focus én har en eller to stempel mot klossene? Hvis det er ett stempel skulle vel klossen ikke kunne få mer trykk på en side og bli skjevslitt 🤔

Helt rett, men det er  bare et stempel på de

 

Link to comment
Share on other sites

Med forbehold om riktig dele/modell-søk så koster nye skiver fra fks Febi Bilstein 407kr stykk. Om du kombiner disse med gode klosser så havner du et sted på under 2000kr inkl frakt for det du trenger og da mener jeg du har gode deler med lang levetid. Forutsetter at du gjør jobben selv.  Bremseskive - FORD FOCUS III Bensin 1.0 - Eurodel.no

Link to comment
Share on other sites

Stemmer. Er som regel av rustfritt stål de glideboltene så kan rengjøres med stålull og så smøres med egnet fett. Sjekk også at klossene glir lett på brakett/kalipper. Rengjør hubben og senter på skiven med roterende stålbørste før remontering. Slitekanter på bremseskiver kan slipes vekk, fks med flapdisc. Greit å få vekk slitekanter når man bytter klosser så disse ikke slites feil/skjevt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...