Jump to content

1983 Sierra mk1 2.0 L - risting i rattet ved høy fart.


sindrekorten

Recommended Posts

Har eid denne bilen i ca. et år nå. Har vært på både 4 hjuls kontroll i forbindelse med senking og EU kontroll like etterpå. Problemet har vært hele tiden og ikke blitt påpekt av hverken verkstedet eller vegvesenet. Men nå skal jeg prøve å få fikset det. Rattet rister ved høy fart. Begynner å bli merkbart rundt 60-70 km/t. Veldig merkbart og irriterende ved 90+. Ved bremsing i høy fart er ristingen enda mer merkbart. Alle hjulene er nylig balansert, har også prøvd å bytte hjulene fremme med bak, uten endring i ristingen. Er skeiv bremseskive merkbart selv uten bremsing? Når bilen er løftet opp og jeg snurrer ene fremhjulet manuelt kjenner jeg at bremseklossen tar borti bremseskiven på bare halve rotasjonen, så fri rotasjon av andre halvdel av rotasjonen. Bøyd/ødelagt stub aksling? Hjullager?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skivene var av når jeg byttet dempere og fjærer.. mener alt ble godt rengjort da men skader vel ikke å prøve igjen.

Jeg byttet om hjulene fremme/bak igjen idag. Ble litt bedre. La merke til at de hadde brukt unormalt mye vekter inni noen av felgene. Disse satt jeg bak. Kanskje dekk/felg kombinasjonen er dårlig og verkstedet ikke klarte å balansere dem skikkelig. Sparco Terra 16 toms med Antares Ingens A1..

Jeg fortsetter å feilsøke, lurer på om neste steg blir å prøve nye bremseskiver. Setter pris på flere innspill om noen har vært borti tilsvarende problem.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...