Jump to content

EGR?


Strutlur

Recommended Posts

Kuga'n har begynt å fuske litt. Skjer på varm motor, lavt turtall, rundt 80 Km/t og ved litt belastning, type finjustering etter forholdene som trafikken rundt seg og motbakker. I det man gir litt gass og slipper igjen kommer det en slags knirkelyd fra motorrommet. Ved bittelitt større belastning hører man knirkelyden og man merker at bilen fusker i takt med lyden. Ved enda bittelitt pådrag hører man knirket og en slags knirkende "flapp flapp flapp" lyd når man går av gassen.

Kan det være EGR-ventilen som ikke lukker tidsnok for turboen slik at trykket går rett i eksosen et øyeblikk?

Ingen feilkoder (ennå). Skjer kun i fbm "finjuserting" i forhold til økt belastning. Ved mer belastning, type 10% eller mer er det helt ok. Med girkassen i sport skjer det samme, men da på et høyere turtall og dermed enda mer merkbart. Har kommet snikende over tid, men nå begynner man å merke det godt.

Noe man kan gjøre? Skifte EGR, rengjøre den, programmere den vekk?

Edited by Strutlur

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på noe som helst. Regenerer den kun ved litt belastning da? Og er dette et tegn på at den ikke får til å regenerere? Og det er jo rett som det er at den er i full sving med å regenerere når jeg svinger inn i gårdsplassen min. Lukter brent og vifta uler typisk.

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strutlur said:

Jeg er ikke sikker på noe som helst. Regenerer den kun ved litt belastning da? Og er dette et tegn på at den ikke får til å regenerere? Og det er jo rett som det er at den er i full sving med å regenerere når jeg svinger inn i gårdsplassen min. Lukter brent og vifta uler typisk.

Den skal i utg.pkt. regenere hver 50 mil, tror jeg. Eller når dpf oppnår en viss verdi av sot. Hvis regenerering ikke blir fullført, vil den sikkert prøve igjen ganske fort. Du ser det også på at drivstoff-forbruk i sanntid øker ganske kraftig når regen setter i gang. Hvis regen er i gang når du svinger inn i gårdsplassen, lar du bilen stå på tomgang til den er ferdig, selv om man da i utgangspunktet skal kjøre motoren over 2500 rpm. Det er også mulig å få et Fordverksted til å foreta en statisk regen hvis du ikke har mulighet til å gjøre det selv. 

Link to comment
Share on other sites

Nå går bilen tidvis i nødmodus. Fuskinga ble mer og mer framtredende. Når jeg starter opp igjen er den som før, til den sikkert prøver å regnerere igjen, hvis det er det da.
Oljen er svart og har knapt smøreevne igjen synes jeg, så her kan det ha gått mye diesel og sot i retur kanskje? Når jeg gnir olje mellom fingrene er det lite smøring og absolutt merkbar friksjon, og den legger igjen mye sverte på fingrene. Har kjørt lite siden sist service, type 14' km så hadde forventet mer smøreevne i olja.

Har har kjørt med høyere turtall de siste milene, og dro ivei med turtallet på 2.500 fast i 40 minutter i går. Nå er den "bedre", men jeg regner med jeg på langt nær er kvitt problemet.

Har fått verkstedtime om noen uker, og håper den er brukbar fram til da. Da blir det vel å konstatere en feil og så videre venting på ev. deler.

Noen flere tips?

 

Edited by Strutlur

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

On 8/3/2021 at 11:22 AM, Strutlur said:

Nå går bilen tidvis i nødmodus. Fuskinga ble mer og mer framtredende. Når jeg starter opp igjen er den som før, til den sikkert prøver å regnerere igjen, hvis det er det da.
Oljen er svart og har knapt smøreevne igjen synes jeg, så her kan det ha gått mye diesel og sot i retur kanskje? Når jeg gnir olje mellom fingrene er det lite smøring og absolutt merkbar friksjon, og den legger igjen mye sverte på fingrene. Har kjørt lite siden sist service, type 14' km så hadde forventet mer smøreevne i olja.

Har har kjørt med høyere turtall de siste milene, og dro ivei med turtallet på 2.500 fast i 40 minutter i går. Nå er den "bedre", men jeg regner med jeg på langt nær er kvitt problemet.

Har fått verkstedtime om noen uker, og håper den er brukbar fram til da. Da blir det vel å konstatere en feil og så videre venting på ev. deler.

Noen flere tips?

 

Det samme skjedde med konas Focus i fjor sommer. Fusket og gikk i nød ved gasspådrag. Kunne stoppe den og starte igjen, og da var tilsynelatende alt normalt. Ei stund. I følge feilkode, hadde partikkelfilteret for høye sotverdier, og var sikkert i ferd med å tettes. Har funket som normalt etter at jeg kjørte en statisk regen.

Håper du får orden på bilen! 🙂

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Hva slags utstyr må man ha for å kjøre en statisk regen? Er det noe hvem som helst kan få tak i og bruke?

Og synes det er litt rart at den ikke greier å sette i gang regen selv ut fra kjøremønsteret jeg vanligvis har, men klart, må den ha lengre strekk med over 2000 rpm sliter den vel. Da må jeg jo passe på å tvangskjøre i 4. gir...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er Forscan, se link fra min tidligere tråd. Jeg kjøpte en fullversjon og funker gull. Ikke vær kjip på kabel, bestill den som Liero linker til så slipper du den switchen og så er den langt raskere enn disse kopiene. Finnes et meget godt forum og det ligger en del videoer på YouTube som viser bla regenerering. 

Ford diagnoseprogram til PC - Teknisk - Ford Club Norway

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, skrev xr4ti:

Et alternativ er Forscan, se link fra min tidligere tråd. Jeg kjøpte en fullversjon og funker gull. Ikke vær kjip på kabel, bestill den som Liero linker til så slipper du den switchen og så er den langt raskere enn disse kopiene. Finnes et meget godt forum og det ligger en del videoer på YouTube som viser bla regenerering. 

Ford diagnoseprogram til PC - Teknisk - Ford Club Norway

 

Har lurt litt på den selv, hva kom den på ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

I følge verksted - Ingen feilkoder på EGR eller DPF. Ingen feilkoder lagret i minnet. Ved logging kan det indikerer at turbo har undertrykk, men det strider mot hva man opplever i praksis.

Bilen går fortsatt tidvis i redusert modus med melding om "Service engine now". Symptomene i forhold til fusking er fortsatt der og servicemeldingen kommer. Greier ikke framprovosere noe, men når det kommer er det under følgende forhold:

Fusking:
- Kjørt (jevnt) i mer enn 30 minutter
- Hastighet 80 km/t og mer
- Ørlite pådrag for å holde farten opp en bakke
- 1.700 - 2.200 rpm
Når dette inntrer virker det verre for hver gang.

Servicemelding:
- Kjørt i mer enn 30 minutter
- I etterkant av akslerasjon
- Gjerne med noe fusking i forkant, men ikke alltid

Når jeg stopper bilen og starter igjen kommer meldingen tilbake hvis det er relativt kort tid siden jeg stoppet. Står bilen over natta kan det ta mange mil før noe som helst inntrer igjen.

Holder jeg turtallet på 2.200 og oppover gjennom hele kjøreturen oppfører bilen seg som den skal. Når bilen fusker kjennes det som en gammel kald bensinbil som akselrerer med choken på. Så nå håper jeg at jeg er i nærheten av verksted når meldingen inntrer neste gang slik at den kan leses ut før den forsvinner igjen.

Noen flere idéer?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Bare kaster ut noen tanker jeg: kan det være at ventiltallerken i EGR er noe sotet slik at den ikke tett tilstrekkelig? Normalt skal det da bli feilkode men sett at det ikke blir feilkode! Det hadde jo ikke skadet å ta av RGR-ventilen og se på den tenker jeg.

Tenker og på dysefeil. Feil på dyse gir etter min erfaring en lignende "juksing" ved 1600-2200 rpm og ingen feilkode (erfaring fra 1.6-motoren).

En liten sidekommentar: På min Mondeo med 2.0 TDCI så brant en av slangene til differansetrykksensoren for en stund siden. Da kom det en juksing på lavt turtall ved kald motor og selvfølgelig motorlampe/feilkode. Byttet begge disse slangene men har fortsatt litt juksing ved kald motor( oppleves som nøling/lugging ved igangkjøring) men ingen feilkoder på motorstyringen. Etter 1 minutt forsvinner dette og motor oppleves helt normal.

Link to comment
Share on other sites

Når bilen går i nødmodus så blir den vel så og si helt død eller? Og motorlampa kommer på?
For det som skjer med min, fant jeg nettopp ut, er at turboen slutter å lade, men holder jeg gassen inne og får opp turtall begynner den å lade etter hvert. Ikke noe motorlampe. Kun "Service engine now". Så på meg kan det virke som det som skal styre turboladinga på lavere turtall er det som er defekt. Og det virker stort sett, men så fusker det, eller også slutter det å funke. Er det ikke et stag eller noe som styrer geometrien i turboen? Og hva er det som styrer dette eventuelle staget?

 

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Når den gåi nød, så er det begrenset turtall du får. Kan være at den variable geometrien i turboen, henger seg opp pga av sot, Den blir styrt av en actuatorklokke som også har en stillingsføler. Ta av slangen inn på actuator og bruk en håndpumpe for å se om staget beveger seg nok 

Link to comment
Share on other sites

Strålende @grcossie! Takk 🙂

Må få tak i en egnet pumpe...

Leste et annet sted at noen hadde opplevd at den vinkel-koblinga ut av klokka på vakumet ikke satt godt nok. Og det kan jo stemme opp mot at jeg så langt opplever problemer kun når bilen er varm. Da har jo ting utvidet seg og ev. sprekk i den koblinga eller at det sitter utett gir en lekasje som helt klart vil gi de symptomene jeg opplever.

I går skjedde det etter at jeg hadde foretatt en forbikjøring. Det vil si at turboen helt sikkert hadde maks effekt og da sikkert med vakumet aktivert. Så slipper jeg gassen, og da virker ikke geometrien etterpå. Dvs. den virker etter hvert som jeg får turtall som jeg da oppdaget. Tenker da at geometrien er bevegelig fordi den nettopp kanskje har gått fra maks til minimum, men ikke vil opp igjen.

Ligger geometrien på eksossiden eller luftinntaksiden av turboen?
Hva kan man ev. gjøre hvis dette handler om sot?
Kan den actuaterklokka byttes hvis nødvendig?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Geometrien er på eksos sida, lager variabel diameter på eksoshjulet. For å komme til den, må turbo demonteres og åpnes. Litt usikker på om Ford selger klokka løs på de, gjorde ikke det på gamle modellen, men kan sikkert få de andre plasser som forhandler turbo. Sittter en vakum ventil, som styrer lufta inn på klokka, hender de legger seg ned også, er et filter inni de, som kan rengjøres 

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt ikke i mål...

Renset og testet den vacuume boost solenoiden, men den virker å være grei. Vakumme til turbo ser også ut til å være ok. Konstant oppstår problemet utenfor åpningstid, og det går fortsatt ikke å framprovosere det. Feilkodene er borte når man starter bilen igjen, hvis den har stått litt.

Kan virke som problemet lettere kommer ved kjøring med fartsholderen på, men ikke noe entydig ennå. Når fartsholderen er aktivert er det vel ganske mange finjusteringer som blir gjort hele tiden, mens når jeg kjører manuelt er det større utslag og jevnere utslag. Vet ikke om det kan ha betydning...

Når problemet oppstår, for nå kommer det oftere, så kan jeg ruse motoren litt, og da er det ok en stund igjen.
Når problemet er aktivt virker det som også gassen henger litt. Dvs. at når jeg gir gass og slipper, tar det litt lengre tid før den slipper enn når problemet ikke er aktivt.

Kan dette rett og slett ha med innsuget å gjøre, type gasspjell, eller luftmassemåler, etc? Bilen må fortsatt være varm og ha hastighet rundt 80km/t eller mer. Kommer små grynt/knirk fra motorrommet når man går av gassen gjerne før og i fbm fuskinga, men det er ikke sikkert det er koblet til selve problemet...

Har googlet litt, og noen steder kan det virke som det kan ha sammenheng med batteriet. Jeg byttet i vinter, etter å ha gått tom et par ganger. Mekanikeren som gjorde det var rask, og jeg måtte selv programere vindusheisene etterpå, og feste lokket på batteriet etc. Det er også irr på staget som holder batteriet på plass. Batteriskiftet var det siste som ble gjort før fuskinga begynte å oppstå...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg overvåket EGR, DPF, turbo og trykk i manifoil, og det jeg ser er at:
- Ved pådrag slik at EGR akkurat lukker over noen minutter, fusker bilen i det EGR åpner igjen. Slik jeg leser infoen går turbotrykket ut gjennom egr. Dette er slik det hele begynte.
- Når i tillegg DPF begynner å nærme seg regenerering og man har pådrag slik at EGR lukker over litt tid, får man gjerne "Service engine now" i det EGR åpner igjen. Ikke nødvendigvis fusking.
- Knirkelyden fra motoren er EGR-ventilen.

I begge tilfellene har EGR noen voldsomme utslag som sprenger skalen på appen som overvåker dette. EGR har generelt svært varierende utslag, men jeg vet ikke hva som er normalt å regne.

Ser også at ved jevn kjøring over tid, og deretter fullt pådrag som f.eks. i en forbikjøring, så øker sotmengden i DPF veldig mye. Bilen regenererer deretter hvis sotmengden blir over grensa. Regenereringen ser ut til å fungere slik den skal, og turbo ser ut til å fungere slik den skal.

Når jeg får "Service engine now", stenger den EGR og struper Turbo, og deretter øker sotmengden raskt i DPF.

Noen kommentarer?

 

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk omsider feilmelding i åpningstida. Verksted resatte turboparametrene, og så ble alt bra...
Det hele startet etter batteriskift, der jeg i forkant hadde gått strømtom et par ganger. Det kan ha utløst dette.

 

Edited by Strutlur
  • Like 2

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...