Jump to content

Mondeo mk4 . Skal airconditio-pumpa gå hele tiden??


Balltus12

Recommended Posts

Hei på dere . Skal aircon pumpa(motor) gå hele tiden på en mk4 2009 mod tdi? Var i dag å fylte gass. Det blei veldig kalt. Men jeg er usikker på om motoren skal gå hele tiden eller om den skal slå seg av og på når ac knappen står på inne i bilen? Dersom den ikke skal gå hele tiden så er det vel en feil. Noen vet kanskje hvor jeg bør lete?

Dette skulle jeg gjerne likt å visst.

Hilsen Balltus

Link to comment
Share on other sites

hei. Dette har jeg nå funnet ut. se bildene  så kanskje man ser problemet men jeg er sannelig ikke sikker på hvorfor ac-kompressoren ikke slår seg inn og ut.

Det Blåser iskaldt som den skal når jeg har på ac. Men det røret som trykkbryteren sitter på er motorvarmt. Jeg koblet av denne kontakten og startet opp bilen. Da startet ikke kompressoren som antatt. men d jeg da la merke til er at en vifte øker i hastig het og jobber av og på. Er d da problem med trykkbryteren min eller er det noe annet tro?  se bildene. Litt rart at det røret som trykkbryteren sitter på er motorvarmt. 

IMG_7243_LI.jpg

IMG_7240_LI.jpg

Link to comment
Share on other sites

Høytrykk kretsen skal være varm 

A/C-anlegget styres via en ekspansjonsventil. Kjølemiddelet som brukes er R134a.

Følgende to alternativer kan velges:

  • A/C-anlegg med manuell temperaturregulering
  • A/C-anlegg med automatisk temperaturregulering (DEATC)

Alt etter motortypen brukes det to forskjellige kompressorer:

  • Visteon VS16-kompressor med variabel slaglengde til 1,6-liters Duratec-16V Ti-VCT-motorer (Sigma), 2,0-liters Duratec-HE-motorer (MI4), 2,3-liters Duratec-HE-motorer (MI4), 1,8-liters Duratorq-TDCi-motorer (Lynx) og 2,0-liters Duratorq-TDCi-motorer (DW)
  • Zexel KC88-kompressor med variabel slaglengde og elektronisk styrt reguleringsventil til 2,5-liters Duratec-ST-(VI5)-motorer

For å forebygge at fordamperen iser til, er den utstyrt med en temperaturføler. Føleren måler overflatetemperaturen til kjølefinnene på fordamperen. Hvis temperaturen faller til under ca. +2 °C, deaktiveres kompressorclutchen. Hvis temperaturen stiger til over +4 °C, koples kompressoren inn igjen. På anlegg med manuell temperaturregulering videreføres følersignalet via den sentralelektriske modulen og CAN-bussen til driftsmodulen, som kopler kompressorclutchen inn og ut. På anlegg med automatisk temperaturregulering (DEATC) ledes følersignalet først til A/C-modulen og deretter via CAN-bussen til driftsmodulen, som kopler kompressorclutchen inn og ut.

Kjølemiddelkretsløp

 

Klikk for gjøre om størrelsen E84427

 

Del Betegnelse
1 Kondensator
2 Kjølemiddelkompressor
3 Viftemotor
4 Drivstoffordamper
5 Ekspansjonsventil
6 Kjølemiddelavfukter
7 Motorens kjølevifte
8 Høyt trykk (i gassform og varmt)
9 Høyt trykk (flytende og varmt)
10 Lavt trykk (flytende og kjølig)
11 Lavt trykk (i gassform og kald)

Virkemåte

Kjølemiddelkompressoren (2) som drives av motoren, suger kjølemiddelet i gassform ut av fordamperen (5) og komprimerer det. Temperaturen på kjølemiddelet stiger opp til en verdi på mellom 70 °C og 110 °C. Det ledes til kondensatoren (1) under høyt trykk. Lufta som strømmer forbi kjølefinnene trekker varme ut av kjølemiddelet. Dette varmetapet fører til at kjølemiddelet blir flytende og strømmer ut av kondensatoren.

Kjølemiddelet kommer til kjølemiddelavfukteren (8) under høyt trykk. Den fungerer som oppbevaringsplass og filtrerer ut fuktigheten i kjølemiddelet.

Ekspansjonsventilen (6) regulerer kjølemiddelmengden som sprøytes inn i fordamperen (5), avhengig av trykket og temperaturen i fordamperen. I fordamperen fordamper det flytende kjølemiddelet. På den måten trekkes varme ut av lufta, før den kommer inn i kupeen. Lufta avkjøles, og fuktigheten i lufta blir igjen i fordamperen.

Kjølemiddelstrømmen i gassform som når fordamperen ved lavt trykk, går inn gjennom den øvre åpningen på ekspansjonsventilen og suges inn av kjølemiddelkompressoren.

A/C-anleggets trykkomformerføler sender et analogt signal til driftsmodulen. Når de forskjellige inngangssignalene har blitt vurdert, leder driftsmodulen et styresignal til releet i A/C-clutchen som kopler kompressorclutchen inn og ut. Inngangssignalene som kommer til driftsmodulen sendes fra viftemotorbryteren via fordamperens temperaturføler (biler med manuell temperaturregulering), via A/C-modulen (biler med automatisk temperaturkontroll) og A/C-anleggets trykkomformerføler.

Link to comment
Share on other sites

takk for en fin utredning. Jeg har aldri vært bort i dette problemet før med noen ac jeg har hatt. dvs kompressoren kobler seg inn men ikke ut  når den står i ac på modus.tar jeg av koblingen til trykkventilen som vist på bilde og starter opp , går ikke pumpa. men en vife starter i full fart. da hører jeg tydelig at ting er i orden men da går ikke kompressoren.Da har den ikke slått inn.

Hva er det første som slår deg at feilen kan være Grcossie? Ellers virker alt som det skal av varme og kulde i bilen. Den kjøler ned til 6 grader.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei. I dag tenkte jeg på å se på releet til acn som sitter i sikringsboksen i motor rommet. Grunnen er jo at acpumpa går hele tiden. Jeg tok ut releet og kjente at det var veldig varmt. (hadde skrudd av motoren først) Setter det så tilbake og sjekker samtidig den blå 15 amp sikringen. Alt ok. Setter alt på plass og starter bilen. Nå starter IKKE acpumpa heller. (nok gass) Selv om jeg trykker inn knappen for ac on inne i bilen klikker det ikke i kompressoren og jeg ser at den ikke har slått inn.  Mitt spørsmål er da: må jeg på verkstedet for å slette noen feilkoder? for å få pumpa til å starte tro?        før så gikk acpumpa(kompressoren) hele tiden . Det skal den ikke gjøre. Noen som har noen tips til meg? hilsen Balltus 12

Edited by Balltus12
Link to comment
Share on other sites

Hei. Det skal jeg prøve Grcossie. Var innom Ford å hørte på prisen på et rele. d var meget dyrt ja. Så her prøves alt annet før det. kan jo stikke innom huggeren men da vet jeg jo ikke om jeg får et defekt rele.  Ser noen på nettet sletter feilkoder via displayet. Jeg har aldri fått opp noen feilkoder her. Et spørsmål til: er det bare en sikring til acn? den blå 15 amp i motor rommet?

Link to comment
Share on other sites

hei. Nå har jeg tatt strømmen på bilen . Lar den stå en stund.

Noe jeg gjerne vil sjekke er en 60 amp sikring som sitter i sikringsboksen i motor rommet. Er denne lett å få ut tro? Har aldri vært borti en slik sikring før. Litt usikker på hvordan jeg kobler den ut. Det er sikringen til motorvifta. Har stått på tomgang lenge nå og motoren er normal varm. Men motorvifta starter ikke. Hadde ikke forundra meg om feilen ligger her? Sikkert en smal sak og sjekke. men hvordan tar jeg den ut tro?  se bilder

viftesymbol.jpg

IMG_7312_LI.jpg

Link to comment
Share on other sites

hei. Er det denne tynne hvite ledningen som d kan være brudd i?  skal sjekke sikringen (60amp) senere i dag. har lest litt på nettet at det ofte er brudd i en lilla ledning. Er d denne de refererer til tro?

ledning.jpg

Edited by Balltus12
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...