Jump to content

Ohc med doble 45mm gassere


SierraCL

Recommended Posts

Du skriver så mye info på en gang at jeg må bare prøve å legge det på minnet og bruke det underveis. Eneste jeg kan si er at det ikke er enkelt å skaffe bestykning til Solex. Kjøpte overhalingskit og to dysesett fra en leverandør i Italia, men mer avansert bestykning så jeg ikke, pluss at det tar lang tid å motta. Spesielt når man er i modus og utålmodig... Det andre er at motoren har org. topplokk og kam så 36mm halsringer er sikkert feil, men jeg har en trimtopp med 300+ graders kam jeg vil prøve etterhvert. Denne trenger litt stell og jeg gidder ikke bruke tid og penger på det før jeg veit at gasserne er mulig å "få til". 

I forrige innlegg skrev du at brukeren alltid har skylda. Ja... Selv om jeg har synkronisert gasserne til lik verdi på klokka har motor fortsatt ikke respondert "reint". Så har vel ikke jeg skjønt at det er pga mager blanding og istedet skrudd litt hit og dit mellom gasserne dit hvor det ble best. Det blir feil. Samtidig har det bare vært ei fjør på justeringsskruen som låsing. Det har ikke fungert og driten har flytta seg underveis. Fjør er nå hivd og erstattet med kontramutter og gassere er synkronisert til lik verdi. Så da er de idiotfeila ute av verden :)

Nå sitter det i tomgangsdyser på 70. Tomgangsskruer ble fullstendig glemt da jeg måtte ut å prøvekjøre. De står fremdeles 3+ turn ut. 

https://m.youtube.com/shorts/72o0_WlJR_A

En liten kjøretur. Nøling er borte og jeg hører ikke tenningsbank. Småfusk når man bare opprettholder fart på flatmark + poffing i eksos. Skal prøve å justere tomgangsskruer inn. Skru opp lyden så hører du hvordan pedalen brukes :)

https://m.youtube.com/shorts/-PUv7Q1zJnU

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Litt morro at jeg har vært til litt hjelp selv om jeg ikke har vært her på ett par år :D

Har ikke hatt start på bilen på noen år nå.  Men jeg kom faktisk over en side der man får kjøpt dyser til ADDHE, men husker ikke hva den het, og vet ikke om jeg har lagret link noen plass. Men det er ganske dyrt for dyser til de. Så jeg investerte heller i ett sett dyseborer, og loddet igjen og boret opp de dysene som jeg ville ha mindre. Tanken var å kjøpe dyser når jeg hadde funnet rett bestykning. På fullgass fikk jeg den bra, men delgass ble jeg aldri helt fornøyd med. Gikk ganske feit på delgass, og magret ut rett før hovedsprederne begynte ta over. Etter å ha lest i tuningmanualen til Weber som jeg hadde investert i kom jeg også til konklusjonen at luftdysene til tomgangskretsen var for store. Synd at de er faste og ikke enkelt utskiftbare. Jeg kom aldri så langt at jeg fikk eksperimentert med å lodde de igjen og boret opp mindre. Men i praksis var det ikke noe problem å kjøre med. Den fusket ikke, men nølet litt når den magret ut. Kan nok takke Acell ultracoilen for det. Etter ADDHE gasserne ble montert gikk den bare noen få mil etter veien, stort sett prøvekjøring for mapping, og resten iskjøring. For gatekjøring hadde det jo gitt en stor ulempe med høyt forbruk.

Når jeg får mer lyst tilbake for å drive med bil så har jeg en annen retning jeg har lyst å prøve når ihc Sierraen skal gjenoppstå. Enda forgasser, men datasprut for å kontrollere tenning og litt av drivstoffet. Tror det kan gi noen spennende muligheter :)

 

 

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja xr4ti husket den tråden din så måtte kikke litt der. 

Er det dellortoshop.com du tenker på? De har endel til solex. Har ei bestilling på plastkuler og fjærer til akspumpene derfra, men de er dyre på andre ting ja, hvertfall sammenligna med dyser til weber fra f. eks Pedersen racing. 

Husker du hvor store halsringer det er i dine Solex? Og en ting til, du som er oppegående på elektronikk, er det noen løsning på turteller på crane/msd boks utenom å kjøpe adapter til 1000kr?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sitter å kikker litt på ventilfjærer og ble obs på at doble og single har likt fjærtrykk. Både installed pressure og maximum pressure er likt på begge typene. Så hva er greia egentlig? Eneste forskjellen jeg ser er at de doble takler litt mer ventilløft før de klyper. Så da kan man bruke single på 8000 omdr? :s

https://www.burtonpower.com/kent-cams-valve-spring-set-ford-cvh-sohc-hd-duplex-vs42.html

https://www.burtonpower.com/kent-cams-valve-spring-set-sohc-xhd-singles-vs41.html

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Driver å diller litt med et topplokk her og har dreid og installert nye ventilstyringer på egenhånd som et eksperiment. Handla inn Neway ventilsetefres for å frese opp setene igjen, men det viser seg å ikke være helt enkelt å få setene parallelt med styringa. Noen som har brukt det vektøyet før og har noen tips? 

 

IMG_20220312_164249.jpg

IMG_20220328_173403.jpg

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært problemer de gangene jeg har brukt neway, viktig at "pilot" stanga sitter perfekt i ventilstyringa. Jeg har bare brukt det på harde ventilseter i aluminium topper, kan være annerledes med sete  i støpejern.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Virker som et bløtt materiale så mulig det river mer. Har du brukt "solid" pilot eller den ekspanderende typen? Har du kutta flere vinkler eller bare "friska" opp ventilsetet? 

Edited by SierraCL
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Driver å diller litt med dyser igjen. Funker relativt greit til normal kjøring nå, så driver å tester litt høyere turtall og der er det forbedringspotensial. Har ikke turteller pga craneboksen, men fra ca 3000 trekker det bra en liten stund før det slutter å dra og bare bråker. Feelinga sier mager blanding så prøvde i første omgang å lodde igjen to av 12 hull i emulsjonsrøra. Har prøvd å lese meg opp på disse, men forstår ikke 100% :D

Det ga i alle fall betydelig forbedring og det drar lengre opp på turtall, men føles ikke helt riktig enda. Etter mer lesing ble air korrektor nedjustert fra 130 til 120 i håp om å feite opp på topp. Dette ga ikke like merkbar endring som emulsjonsrør, men det ble i alle fall ikke verre. Neste er vel å prøve større fueldyse. Må også nevne at igjen stemmer ikke oppsettet i Solexa med eksempler i boka. I boka bruker bensindyser på 150(ish) air korrektor på 200(ish) 

Kamaksel som brukes er en KC wr40 med område fra 3-7.5k så syns det bør dra rett i sperra på 7k, men det må pines så noe er ikke helt på stell :)

Hvis noen har info om emulsjonsrør og air korrektor så er det bare å dele :D

IMG_20220418_154953.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skaper miljøbensina med etanol problemer for forgassere? Starter greit på varm motor, men vil ikke gå på tomgang før noe av bensina i flottør er brukt opp. Kan stoppe motor for å starte igjen 2min senere så er det slik :s

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fortsetter litt i ekkokammeret mitt :D

Ble såpass nysgjerrig på dysinga at jeg kjøpte bredbåndslambda. Trodde jeg hadde truffet ganske bra, men den gang ei. Grisefeit hele veien, lå i bunn på afr både på cruise og fullgass. Nå er det korrigert til mer akseptable verdier, men da ble det problem med mager overgang til hovedsystem. Prøvde da å lodde igjen hull i emulsjonsrør uten nevneverdig forbedring fram til hovedsystem ikke virka i det hele tatt. Etter en del lesing ble lille-diameter på emulsjonsrør senket ca 2mm og det gjorde susen :D Når jeg gir gass opp en motbakke gjør den et hopp opp på 14-tallet før det stabiliserer seg på 13-tallet. Cruise i 80-90 kmt er relativt feit på 12-tallet så her kan det forskes litt. 

Problemet jeg ikke blir kvitt er nykking/fusking på flatmark i lav fart når man så vidt rører gasspedal, da magrer den helt ut. Lurer på å file bittesmå hakk i spjeldplatene rett under første progresjonshull for å hjelpe blandinga inn, men det er vel neppe en normal løsning? 

IMG_20220711_145051.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser man det du. Liker å lese om slikt som dette. Alltid kjekt når noen tar seg bryet. :) 

På generelt grunnlag:
Når du cruiser på flatmark nesten uten gasspådrag, da kjører du på tomgangsdysene og progressjonshullene og med små tomgangsdyser så kan AFR bli så høy at ett veikt tenningsanlegg sliter med å få fyr på greiene. Løsningen er alltid så kraftig tenningsanlegg som mulig, sette i større tomgangsdyser og justere ned blandingsskruene og evt. justere de bakerste progresjonshullene. (På forgassere uten bypass kanal kan det være nødvendig  å borre hull i gasspjeldene. Dette for å hindre at progressjonshullene er aktive på tomgang og for å sørge for at de gir tilleggsbensin så lenge som mulig etter at man rører gasspedalen.) 

Når AFR er lav i 80-90 km/t så kan det tyde på enten for store tomgangsdyser eller at halsringene er for små og aktiverer hovedsystemet for tidlig. 
Jeg har vært borti dette selv. Fulgte "gode råd" med revva resultat. Så ble det ekte "Doing it Wrong garage." Halsringene ble slipt for hånd opp og E-rørene loddet og borret. Når alt var helt feil gjort - da fungerte det ypperlig. 

Når det går magert med lite gasspådrag på lave turtall, så indikerer det for små tomgangsdyser eller for få progresjonhull eller for kort progressjonsspalte. Det er derfor viktig at gasspjeldene ikke står overdrevet mye åpen på tomgang.
Når så turtallet øker og motoren begynnere å få for fett, så indikerer det for små halsringer. 
Noe å tenke på å vurdere iallefall. :)    

Edited by RS 1000
  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Begynner med siste avsnittet ditt først for å klargjøre et par ting. 

Halsringer er 36mm (muligens her problemer med overgang lå) 

Progresjonshull er 5 stk

Gasspjeld er helt stengt uten å klare tomgang lavere enn drøye 1000 (etter øre) 

Tomgangsdyse kan umulig være for liten da afr umiddelbart går til 12-tallet så fort ett (eller fler) prog.hull avdekkes. Det er i prosessen med å avdekke første hull problemet oppstår. (tror jeg) 

Da kommer vi til første avsnitt :D

Du skriver justere de bakerste prog.hullene, mener du da nærmest motor? Det skulle vel i mitt hode gi noenlunde samme resultat som et bittelite hakk/spor i spjeldplate. Føler det er bedre å eventuelt ødelegge spjeldet istedet for gassern. Bare for å understreke så er det et hårfint område på gasspedal hvor problemet oppstår. Det kan være en justeringssak for alt jeg veit, men det er umulig å få til afr lavere enn 13,5-14,5 på tomgang varm motor. Noe jeg mistenker kommer av hele 5 prog.hull som tynner ut blandinga til co-skruen sant? 

Forøvrig er doing it wrong garage beste måte å lære på og jeg setter pris på inspilla :D

Link to comment
Share on other sites

36 mm burde være stort nok ja.
Det med progressjonshull kan være vanskelig og det er en god del variasjon mellom de forskjellige forgasserene. 
Det er jeg enig i. Da er kanskje tomgangsdysen til og med litt i største laget slik at luft/bensinblanding i tomgangskanalen er for fet. 
Med bakerste prog.hullene mener jeg de som avdekkes og aktiveres senest, men ja, vi har også måtte ty til å slipe noen hakk i gasspjeldene på en lokal Volvo som hadde betydelige utfordringer med å få Weber DCOE forgasserene til å fungere tilfredsstillende. 
Så høy AFR på tomgang tyder på for små tomgangsdyser. Dette avsløres vanligvis at at blandingsskruene er justert uheldig langt ut. 
Progresjonshullene tilfører en ekstremt fet blanding. Noen forgassere har e-rør i tomgangskanalen også. :) Den svært begrensede mengden blander seg med ren luft fra gasspjeldene før hovedsystemet er aktivert.  Etterhvert som alle prog.hullene er på motorsiden av en loddrett linje fra gasspjeldets underkant, så aktiveres hovedsystemet. 

Hehe, ja ikke sant?   

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da misforsto jeg nok det du skrev innledningsvis ang prog.hull. Ser ut som det vanligste på webere er tre eller fire hull. Leser også at Webcon i England modifiserte gassere til zetec og div 16v motorer med et 5. hull for å få ting til å fungere. 

Skulle vært gøy å prøve en bil med dobbel dcoe-dhla-addhe som liksom er "bra". Begynner å tro at noen særtrekk må man leve med når det er snakk om trimkammer osv :) Da tenker jeg på gatebruk. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Fiat Ritmo Abbarth 130TC og de har 2 stk. dobble liggende forgassere originalt. Der var det ingen problemer. 
Min bror har en Toyota Corolla GT Doch som også har 2 stk. dobble liggende forgassere originalt. Også den funker uten noen problemer. 
 

Med nok utvikling så skal det være mulig å få forgassere til å fungere perfekt, men det er krevende, ja. 
 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har dilla litt mer med tomgangsdyser for å prøve å heve afr på cruise. Gikk ned fra 60 til 55 som ga stor endring vil jeg si. Cruise i 80 kmt gikk fra 12 til høy 14-15. Vel og bra det, men fikk da igjen altfor mager overgang til hovedsystem. Prøvde for moroskyld å heve flottornivå 2mm og jaggu gjorde det susen. Eneste som har vært easy-fix med gassergreiene :D Høyere flottørnivå feita opp cruise noe til lav 14 på flatmark. Men så var det problemområde der man såvidt rører gassen da, det ble enda verre med minder idle jets.

Av med gassere for å slipe små hakk i spjeld rett ved første prog.hull. Det virka veldig logisk i mitt hode, men gjorde ikke annet enn å feite opp tomgang. 

Av med gassere igjen.... I frustrasjon ble første prog.hull borra opp. I mine gassere er det faste plugger over prog.hull og ikke gjenga lokk som i feks Weber så det ble borra på skrå fra utløpet etter spjeld. Dette "trekker" hullet framover som jeg mente måtte være bra. Ble det bra nå da? Nope. Tomgang grisefeit med stengte co-skruer og bilen fullstendig ubrukelig før man gir bra med gass. 

Av med gassere igjen........ Tok ut spjeld og lodda igjen hakka tidligere filt. Pussa til helt strøkent og montert sammen. Ved ren tilfeldighet etter hullhoninga mi ser man nå et KUSEHÅR av første prog.hull med helt stengte spjeld. (må ha helt stengte spjeld for å få lav nok tomgang) Bra nå da? YES! Endelig kan man gli rundt i lav fart uten fusking. Emkstremt tilfredstillende etter masse plunder. 

Liten videosnurr her av normal aks og 80kmt i stigende terreng. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye. Det er imponerende godt jobbet. :)  "Lesser mortals" hadde gitt opp for lengst.
Forgassergutta vet veldig godt at det der er en ubetalelig god følelse som stadig færre vil få oppleve. ;) 

  • Thanks 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Regnvær og ferie så da blir det litt bilgreier :)

Har fått turteller til å virke kun med et enkelt rele, sånn som på bildet. 

Ser de som lager litt seriøse adapter selv bruker både resistor og transistor i tillegg. Dette er ting jeg ikke kan.... Så da lurer jeg på om cdi-boksen tar skade av dette? Setter jo 12v inn på "tach output" fra cdiboksen sånn jeg har gjort nå, noe som får "power on" lyset til å lyse uten at tenningsstrøm er på. Driver jeg å ødelegger ting? 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...