Jump to content

Ford Mondeo mk5 2016 2.0 tdci 180 ps 4x4 aut diesel pumpe feil


jts

Recommended Posts

Hei

 

Trenger litt tips og råd her.

Kjørte bilen her om dagen og plutselig døde den ut, ikke mulig og starte igjen

Starter går rundt men vil ikke tenne.

Byttet diesel filter og batteri

Feil melding er P008A, low pressure fuel system og at starter slutter  pga too long crank time P 162f, starter disablet

Rare er at den feil meldingen hadde jeg ikke før jeg byttet filter og batteri, da var det ingen feil meldinger, så håpte tett filter/dårlig batteri( batteriet måtte byttes uansett)

Er diesel pumpa mi tatt kvelden?  ser at en fjær er knekkt på noen diesel pumper via google, er det mest sansynlig det som da evt er ødelagt.

Noen råd eller erfaringer settes stor pris på for er rimelig rådløs her nå.

Km ca 190.000

Edited by jts
Link to comment
Share on other sites

  • jts changed the title to Ford Mondeo mk5 2016 2.0 tdci 180 ps 4x4 aut diesel pumpe feil

Liten update, fortatt ingen tenning, har slettet alle feilcoder og nå kommer dem ikke tilbake!!!

Den døde ved litt for kjapp fart over en fartsdump, tenkte muligens det er en shutdown fuel knapp som har slått ut

Men da hadde vel ikke mulgens den feil meldinga kommet???

Er det slik på denne Mondeoen og hvor finner jeg knappen?

På youtube kommer  det opp noen med mk5 Mondeo og havarert diesel pumpe så er vel ikke helt umulig tenker jeg men like vel surt.

 

Link to comment
Share on other sites

Når du bytter diesel filter på mk5 må du etterfylle diesel i filter beholderen før du får starta?

Har ikke disse elektronisk priming?

Pumpa går, webaste funker, tenner nesten noen ganger ???

Ingen feilkoder bortsett fra starter slutter på pga for lang crank time

Cam aksel sensor feil melding lå der men veit ikke om den var gammel , den kommer ikke igjen etter sletting

Kan likevel cam  aksel sensor være synderen?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Kjenner ikke til mk5 men trenger ikke å fylle opp i følge Alan. Jeg VET ikke men trodde ikke slike sensorfeilkoder gjentar seg om ikke motoren har vært i gang? I så fall så kan det være at du fortsatt har feilen selv om det ikke kommer feilkode. Det kommer sjelden feilkoder på de sensorene uten at det er feil på de (min erfaring).

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar xr4ti :-)

 

Ja har sett alle dem videoene til Alan :-)derfor jeg også antok at jeg ikke behøvde og fylle etter :-)

Derfor jeg også antar at det kan være noe med diesel pumpa, den fjøra eller selve shaften!!!

 

Ser den med sensorer og ikke motor vært i gang og feil koder, er nok riktig.

Må prøve og måle på den cam sensoren da ,  og se om jeg blir klokere før jeg evt prøver og bytte

 

Veit noen hva trykket på fuel rail'en skal være etter priming og før motor tennes?

Bruker forscan og leser av trykket live , dem øker når jeg prøver og starte men jeg veit ikke om det er nok trykk? (FRP)

 

NÅr den døde ved kjøring så var det etter en farts dump i litt for stor fart, hva kan ha skjedd?

Kan lamda sensor fått seg en kakk!!

Vinter og bil ute så har ikke hatt mulighet til og sjekke under enda:-(

Har prøvd og finne ut om det er noe crash fuel stop knapp men ser ut som det kunn er software som stopper pumpa ved crash på nyere Ford'er!!

 

Er hobby mekanikker så prøver og lære meg div på såpass nye biler for meg :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Er bra trykk på railen, får ingen feilmeldinger nå annet enn for lang crank time

Er det noen måte og overstyre den crank tiden på?

Starter nesten , men så slår crank time out inn

Link to comment
Share on other sites

ok, skal sjekke om den har rele for start innslag!!

Hadde på startkabler fra annen bil når jeg prøvde så burde være nok guffe, målte ikke noe riktig nok, kan det fortsatt være for lite spenning evt?

Batteriet er nytt.

 

Takk igjen for tips

 

:-)

Link to comment
Share on other sites

hei

 

Ikke fått av dem grønne pluggene enda , sitter noe ***** og er redd jeg knekker dem.

Men tenkte og ta av reg dekselet for og se om reima så fin ut, ikke ryki men litt sprekkete... men fant noe svart plast som tydelighvis har fulgt med reima rundt

Liten svart plastbit som lå på toppen av reima inni dekselet, klarte ikke og få tak på den, for trangt.  så hele dekselet må av.

Hva er det som har knekt av her??? og da evt fått reima til og gleppe 1 hakk eller noe!!!!  noen tips

Ikke fått av hele dekselet enda pga må under og bilen står ute på snøen!!!!

Link to comment
Share on other sites

Se der ja, ja da må det være den!!

Takk for tips, må få åpna alt og kikka!!!!

Hvis det er den burde dette være reklamasjon til Ford???fortsatt 10000 km til regreim skifte!!!

Servicer er fulgt

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

liten update

 

Bilen står nå på verksted og det er konstatert slakk register reim.

Hva den plast biten var er ikke funnet!!(har ikke blitt sjekket mere i påvente av garanti avklaring)

Men siden register reim ikke har ryket, hva er sjansene for at toppen har klart seg sammen med ventilene??Kammen går rundt!

Kan det være så enkelt som og bare bytte register reim og vann pumpe og strammer og time opp igjen?

Eller er det 100% sjanse for at den er ødelagt?

 

Har en pluss garanti fra AS norsk bilgaranti, nå Fragus.com som gjelder alle indre bevegelige deler på motor.

Men dem sier at regreim er slite del og dekkes ikke, kjenner det koker her.

bilen har gått ca 190.000,  alle servicer tilogmed 150.000 er gjort på Ford, siste 180.000 er gjort på ikke merkeverksted(bilextra)

regreim skal byttes på 210.000 eller 10 år, altså 20.000 tusen km før skifte

Ingen ulyder hørt som har gjort til at reim bør sjekkes, synderen er vel den plast biten som plutselig knakk og ikke reimen!!

Uansett sjekker vel ikke folk regreim, dvs ta av dekselet så lenge før skifte??

Hvis så er tilfelle må en jo sjekke hver mnd da og passe på at den ikke ryker for da gjelder ikke garantien fordi det er slite del!

 

Garantien dekker alt av bevegelige interne deler på motor som råder osv.. men ikke regreim??? stort sett er det vel at reima ryker at råder osv blir ødelagt

Men igjen , reima har vel blitt slakk pga den plast biten, og igjen da fra en intern del på motor.

Ja det er høy km men likevel fulgt service og den pluss garantien gjelder til 200.000km

 

Noen med erfaringer på tilsvarende saker?

Er det bare og kjøre bilen i pressa?

Link to comment
Share on other sites

ikke funnet hvor plastbit har kommet fra, i påvente av garanti avklaring, men det må finnes ut hvor den kom i fra.

Og hvor mange tenner fikk jeg heller ikke beskjed om

Fikk servert en ganske heftig antatt regning så ba dem vente til garanti status er avgjort.

Men skal uansett finne ut hvor den plasbiten kom i fra etterhvert, må bare krangle litt først med div.

Mulig det hjelper med lokasjon på den plastbiten og garanti.

 

Regnes register reim som slite del og at eier av bil må passe på den hele tiden selv om den følger intervallene?

Nå har jo ikke reimen ryki her da så noe annet har gjort det eller at reima har strekt seg.

 

Edited by jts
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
På 3.9.2023 den 2.52, skrev RS200EVOLUTION:

Hvordan gikk det med denne saken?

Hoy

 

Lenge siden jeg har vært innom her pga div jobb.

 

Blei forsikrings sak, var en ***** krangel med garanti osv.

Motorgaranti havari opptil 200.000km gjaldt vist ikke alle saker..  bilen hadde gått 190.000km

Var strammehjulet som hadde knekt av,eller biter av den,  derav plastbit og ikke ryki reim men slakk som F.

Ford Norge ville ikke hjelpe.(bilen hadde fulgt servicer)

Fikk ny motor på forsikring.

 

:-)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...