Jump to content

Rekordhøy bensinpris i Oslo. 20.03 kroner for en liter 95 bensin.


and

Recommended Posts

Vet den allerede har bikket 20 kroner flere steder i landet, men ingen har laget en tråd på det så her er jeg med Oslo i overskriften.

På vei til jobb mandag 17.01.2022 var dieselprisen 16.10kr. Noen timer senere ser jeg 19.45kr for diesel, og 20.03kr for 95bensin!

Blir lett å regne ut hva pumpebesøket vil koste med slike priser.
Men det kunne være værre!

Det var ett parti som gikk i regjeringsforhandlinger med krav om å øke avgiften til 4 kroner diesel og 3 kroner på bensin i høst.
https://amcar.no/aktuelt/hoyere+bilavgifter+er+det+siste+vi+trenger.
Nå ble ikke det partiet med i regjeringsamarbeidet, men jeg tviler på at det avgiftkravet blir glemt ved de 3 neste budsjettforhandlinger i denne regjeringsperioden. Nå er opplegget å gå høyt ut for å kunne møtes på midten i en forhandling så hopp på 4 eller 3 kroner vil vi aldri se. Men viljen er der!

En får være glad avgiften bare økte ca 30 øre på diesel, og 40 øre på bensin 1 januar 2022 uten innblanding fra det partiet.

Nå var jeg klar for å bruke noen lapper for å strekke opp en 7.3L, men 20 kroner klusser det til psykologisk.

Legg på strømprisene som ingen i bransjen tør si tidspunktet for når de er nede på normalt nivå igjen så er det lite trolig at jeg har sedler nok til å kjøre 25K km med Econoline i året.

Mulig noen ikke har fått det med seg, men jeg tror ikke folk skjønner hvor stort det er å kjøre 7.3 Econoline.😄

Sette seg i kapteinstolen med Vazelina på anlegget til jobb eller på treff da er jeg i min sone.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

For noen dager siden var det litt over 4kr forskjell mellom 95 og diesel her i Bergen. 16.38kr for diesel og rett under 20kr for 95, og hvis man skulle hatt 98 kan man regne 1.50kr ekstra for literen... det var iallefall slik man måtte plusse på i fjor sommer. Hvor mye pumpeprisen for 98 ligger på i år for man se når Sierraen blir tatt i bruk igjen...

 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Tromsø har ekstra avgift på drivstoff istedefor bomstasjoner (enn så lenge)

2043475458_Screenshot2022-01-15at17-47-02()BensinprisensetternyerekorderiTroms-Ikkesettimineover30ribransjen.png.7157b45fcbb7bd5dd5f9d7efa7eac655.png.d35d50a408a3ab7678c9d5d64fcc6a8b.png

Høvelig for oss som har gått over til Elbil, men surt for resten.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

On 1/18/2022 at 8:49 AM, Tommelom93 said:

For noen dager siden var det litt over 4kr forskjell mellom 95 og diesel her i Bergen. 16.38kr for diesel og rett under 20kr for 95, og hvis man skulle hatt 98 kan man regne 1.50kr ekstra for literen... det var iallefall slik man måtte plusse på i fjor sommer. Hvor mye pumpeprisen for 98 ligger på i år for man se når Sierraen blir tatt i bruk igjen...

Jeg har sett noen få ganger på en stasjon at diesel ikke blir med opp når topprisen settes, men det varer ikke mange timer før den til sist blir justert opp.
Ellers så kan jeg fortelle at rekorden fra mandag varte ikke lenge. Allerede to dager senere onsdag 19.01.22 så var det 19,58kr diesel, og 20,15kr bensin på den samme stasjonen. Nå fredag kveld så sank den til 17,00 og 18,00kr. Tør jeg vente ut lørdagen eller søndagen i håp om å se en lav 16kr for diesel? 😄 Jada det er nye tider nå.

Bensinprisen har bikket over 20kr i Sverige også så det er ingenting å spare for de som vil på Harryhandel denne helga.

Sist jeg fylte 98 på Sierra var midten av september til 19.97kr. Tenker jeg får være glad til om 98 oktan holder seg på tjuekroningen ut året.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Complexity said:

Tromsø har ekstra avgift på drivstoff istedefor bomstasjoner (enn så lenge)

Høvelig for oss som har gått over til Elbil, men surt for resten.

Lurer på hvordan det regnestykket bom vs ekstra drivstoffavgift ville sett ut? Er på en måte glad for at bompasseringen bare synes på avtalegiroen.

Dere får kjempe for å beholde strømnettet slik det er. Her i Oslo renner de store sedlene ut på både fremdrift og oppvarming i samme tempo som strømmen renner ut av landet. Selv elbilfolket begynner å klage på ladekostnaden hjemme, og det er bare 10 minus på det værste vi har opplevd hittil i vinter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sist jeg sjekket kostet bensinen 18,35kr og diesel 17,15kr for literen på Esso idag. 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, skrev grcossie:

Diesel til 20,08 på yx Voss idag

😱 , å i hel¤%&(&/) Fylte opp tanken på bensin-A6´n søndag kveld, 1350 kr 😖 Hjelper jo ikke på når den liker 1,2 l/mila og nesten 2 liter på bykjøring 😄

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, grcossie said:

Diesel til 20,08 på yx Voss idag

Er ikke så voldsom forskjell på by og land. Diesel til 19.98kr Esso Oslo i dag. Det er samme stasjonen jeg har brukt som referanse i innleggene mine.

Nå er det blitt fast de siste ukene at det er billigst tirsdag morgen før det justeres til topps igjen ca kl 12.00
Til topps går det også igjen torsdag/fredag så lurer på om jeg ser en tjuekroning for diesel allerede denne uka?

Tjue for begge? Det blir en ny hverdag. Blitt lite råning utenom A til B i årets første månede.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
På 7.2.2022 den 16.51, skrev SierraCL:

Hva er årsaken til de høye prisene da? Husker prisen fløy opp i fjor sommer etter noen relativt stabile år på rundt 14kr. Den gang ble det sagt det var på grunn av ferietrafikken, men høsten kom og prisen gikk ikke ned igjen... 

Er ikke en av grunnene at co2 avgiften på bensinprisen har økt?

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

NOK 24,10 for 95 oktan i Tromsø i går, 06.03.2022 og ergo har vi formentlig passert kr. 25,- for 98 blyfri uten at jeg kan dokumentere dette. 

Da har vi passert $10 pr. gal. med glans. :( 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

58 minutter siden, skrev grcossie:

Ny topp idag diesel 22,94,- og 95okt 23,06,- yx Voss nå

Ouch... Tør ikke engang å tenke hvor 98 vil koste😅

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

On 1/21/2022 at 8:51 PM, and said:

Lurer på hvordan det regnestykket bom vs ekstra drivstoffavgift ville sett ut? Er på en måte glad for at bompasseringen bare synes på avtalegiroen.

Dere får kjempe for å beholde strømnettet slik det er. Her i Oslo renner de store sedlene ut på både fremdrift og oppvarming i samme tempo som strømmen renner ut av landet. Selv elbilfolket begynner å klage på ladekostnaden hjemme, og det er bare 10 minus på det værste vi har opplevd hittil i vinter.

Det finner vi nok snart ut, da avgiften skal erstattes med haugevis av bommer snart.

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Har en følelse av at det kanskje blir et værre regnestykke? De prisene du har postet har bare ligget noen ører over 1 kr mer for literen på Oslopriser.

Vet ikke hva frakttilegget på drivstoff nord i landet er eller hvor stor Tromsøavgiften er eller om prisen presses så det ikke tar helt av i nord? Er mange om beinet på det ekstra kronestykket i Tromsø.
Til sammenligning så går det sånn ca 1200kr måneden I bompenger om du kun kjører inn og ut av Oslo til nabofylket Akershus som nå heter Viken på hverdagen som jobbreise.  Smell på litt fritidsreiser for den som ikke sliter i stykker sofaen hjemme så er det fullt mulig å å nå 1400kr.

Fikk også en grei ørevarmer i dag med 24.24kr diesel, 26,50kr 95, og 27,68kr for 98 på Shell i dag. Bra prishopp på over 4 kroner fra 20kr diesel på morgenkvisten. 95 bikket igjen over 25 kr forrige uke etter en lang periode med lave 😄 priser. Så nå er vi i gang.

Spennende hva neste uke bringer.
Det settes stadig nye rekorder i USA og Kanada på samme tid nå så det er på opptur globalt.

Link to comment
Share on other sites

Grøss og gru 😖 , men en eldre nabo nevnte her en dag at i 1960-61 kostet en liter bensin ca 90 øre literen mens timelønna hans den gang var ca 5,5 kr, så det har vært ille før au.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, xr4ti said:

Grøss og gru 😖 , men en eldre nabo nevnte her en dag at i 1960-61 kostet en liter bensin ca 90 øre literen mens timelønna hans den gang var ca 5,5 kr, så det har vært ille før au.

Helt riktig og det er jo slik man finner sannheten. Man må nesten alltid se hele det store bildet og så regne i prosent. :)   

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

On 5/24/2022 at 8:03 PM, and said:

Det settes stadig nye rekorder i USA og Kanada på samme tid nå så det er på opptur globalt.

Pengepolitikken som verdens sentralbanker har ført de siste 50 årene kan best beskrives som hensynsløst egoistisk i deres favør og ubegrenset ansvarsløs i forhold til individene som utgjør verdens befolkning.  Nå kommer konsekvensene av alle disse handlingene og håpet er som alltid at vi i Norge skal kunne klare å slippe fra litt til mye billigere unna all elendigheten enn alle andre. Vi må være optimistisk. 

"Norge Først." :)   

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

I disse tider med høye bensinpriser har jeg fulgt ekstra nøye med på pumpeprisen, men igår måtte jeg fylle full tank på Sierraen og beløpet endte på rett under 1200kr.... sure penger, men når pumpeprisen ikke har vært under 27kr på lenge måtte man krype til korset tilslutt... Dette er veldig irriterende mtp at jeg fikk nesten fylt opp tanken to ganger i fjor for prisen av en tank i år:glare: Ikke nok med at pumpeprisen er dyr i disse dager, men hvorfor skal 98 være dyrere enn 95?! 

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 5/26/2022 at 4:45 PM, RS 1000 said:

Pengepolitikken som verdens sentralbanker har ført de siste 50 årene kan best beskrives som hensynsløst egoistisk i deres favør og ubegrenset ansvarsløs i forhold til individene som utgjør verdens befolkning.  Nå kommer konsekvensene av alle disse handlingene og håpet er som alltid at vi i Norge skal kunne klare å slippe fra litt til mye billigere unna all elendigheten enn alle andre. Vi må være optimistisk. 

"Norge Først." :)   

Ja fra nå av blir det andre boller. OPEC hadde møte onsdag 5 oktober. 46 brusa med fjæra i forkant for han hadde jo fistbumpet som bros gjør når han var der nede i juli, men det ble ikke noe billig bensin til mellomvalget i november allikavel. For nå ble OPEC enige om å kutte 2 millioner dagen fra november, og det kuttet skal gjelde i 14 måneder helt til 31 desember 2023!  https://www.opec.org/opec_web/en/press_room/7021.htm

Nå produseres det i dag allerede mindre enn målet i OPEC da ikke alle landene kjører full kapasitet så noe av dette blir papirkutt. Ser noen spår at det bare blir kutt på 1 million dagen, men det er uansett nok til at literprisen er på vei opp samme dagen som møtet fant sted. Jeg klarte å fylle diesel på Uno-X for 20,92kr onsdag morgen før OPECmøtet, før det steg til 24.61kr for diesel på Esso.

Fikk også fylt diesel på dippet fredagen 7 oktober på Uno-X  for 21,87kr før den steg til 25.91kr på Esso. I dag 10 oktober så steg den igjen til 25,91kr på Esso. Da er vi bare 9 øre unna 26kr diesel i Oslo, og det er 3 uker igjen til OPEC kutter. Hvor mye er literen priset på forhånd? Det finner vi nok snart ut av.

Link to comment
Share on other sites

Shell og Sirkel K Oslo med like priser på vei hjem i kveld. 1 døgn med samme pris som mandag kveld! 23,91kr bensin, og 25,91kr diesel.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...