Jump to content

Bobil basert på Transit. Er det noen motorer en bør styre unna?


xr4ti

Recommended Posts

Har lurt på å kjøpe en bobil, helst basert på Ford Transit (selvfølgelig 👍). Tenker på modeller fra ca 2004 og opp til ca 2010. Er det noen motorer en bør styre unna? Ser ofte det står "byttet turbo" på 2-literen enda bilene har gått mellom 50 og 100k km, hva er grunnen til det? For min del er det i grunn 2, og 2,4 liters motorene som er aktuelle, er det noe forskjell på de opp gjennom årene som er aktuelle? Er det andre ting en bør se etter på bildelen, drivverk generelt, elektrisk, AC, rust, chassisdeler? Tips mottas med takk.

 

Link to comment
Share on other sites

Nei men har du sett slik? Jeg bare ramlet innom tråden.

Var det meg ville jeg siktet inn på MK7 2007- fordi det er mer av det som gjør en Transit til en Transit slik jeg liker det både innvending i førerhuset, og motor/drivlinje.
2L og 2.4L med mindre enn 140hk finner du i Mk6 2000-2006. Motorutvalget er mye kleinere i denne generasjon.

På Mk7 så er 2.4L 140hk. Egentlig er dette minimum da bobil fort er 2700kg.
En tom mellomlang (5.3meter) Mk7 Transit er rett under 2tonn med fører, og det går greit med 2.2L 115hk.
Fyll opp bak, og på boggiehenger med "noen" hundre kilo gamle Forddeler så må jeg ned noen hakk på giret i brattbakkene.

Mk7 er bedre å kjøre enn Mk6, men du skal jo ikke bruke en bobil hver dag året rundt. Så det blir noe en må veie opp fordel og ulemper på. En Mk7 vil du måtte bla opp mer for enn en Mk6

Ville valgt på stor motor du kan om du skal opp og ned landet rundt. På flata er ikke dette så farlig, men jeg er farget av noen år med Econoline. Det er ganske greit å ligge i venstrefeltet opp bakken med en 7.3L uten turbo. Trenger ikke en Power Stroke for det.

Rust på Transit er hjulbuene foran, og rundt frontruta. Det er jo noe du slipper når bilen ikke er vinterkjørt, men ville kikket under for mange bobiler står jo parkert på gress, og under presseninger da norske garasjer og gårdsplasser ikke er laget for en bobil.

AC har jeg aldri hatt problem med, men jeg har kjørt mer enn en Transit hvor ikke alle tre trinn på viften fungerer. Blir ikke ranet når bilen er inne på merkeverksted for den fiksen.

Nå ble det mye Mk7 i innlegget selv om jeg ser du har siktet deg bra inn på Mk6. Men blir slik da jeg har mer erfaringer med Mk7 enn Mk6.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for erfaringen din @and, veldig nyttig. Om det er 2004 eller 2010 spiller ikke så mye egentlig, det er heller bodelen som er utslagsgivende og prisen er stort sett det samme om det er tidlig 2000-modell eller en midt 2000-tallere har jeg sett når en går for en mer påkostet bodel. Var mer kvaliteten på motorene/bildelen da jeg skal ha en som har kjørt under 100-120k km uansett. Er noen 2,2 131 HK MK7 men ikke så mange 2,4-litere 140 HK MK7 dessverre men noen er det ser jeg men de har så stusselige bodeler. For samme prisen så får man en 5 år eldre MK6 med en mye finere og bedre bodel. Bildelen er viktig for meg, bodelen viktig for fruen så det må bli et kompromiss uansett men med mine 1,90 høydemeter så spiller bodelen faktisk mye for meg også, må jo ha en dass en kommer ut av også, ikke bare inn 😖. Kanskje ha litt is i magen og vente til høsten er over og folk har kommet hjem fra ferie, da blir vel utvalget litt større. Neste år, når folk igjen kan reise fritt på ferie med fly, så får man vel slengt eldre bobiler etter seg om en etterspør en ☺️.

Andre med erfaringer?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...