Jump to content

Travers og bærearmer - 2'er feil på EU kontroll


kje

Recommended Posts

9 minutes ago, grcossie said:

Er ikke bolten som har skjært seg på gjengene? Det skjoldet hadde jeg fjernet, kan evt sette på nytt, de koster ikke så mye. Går fint uten og

Bolten er helt fin. Er nok foringen som gir etter. Går det an å bytte den foringen?

Skjoldet er vanskelig å demontere tror jeg. Går det å bare skjære vekk det ytterste med dremel?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, grcossie said:

Går ann å skifte den ja. Kan skjære vekk det løse på skjoldet ja

Da går jeg for å skjære vekk. Det er egentlig ingenting som er løst der nå, men det er jo et langt avlangt hull. Kanskje bare skære av det ytterste med dremel og diamantskive? Er det viktig at det blir jevnt kutt?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Sierrakaren said:

Kan du bevege den med eit kubein? Er det slark må det nok gjørest noke med det. Om du legger 1 til skive under vil ikkje slakken bli borte?

Tror du ikke den blir godkjent på eu med den glipen?

Link to comment
Share on other sites

On 10/30/2022 at 3:54 PM, grcossie said:

Kan være at foringen begynner å bli litt slapp, men er sjelden vare å skifte de der, kan ha litt slark der

Veldig usikker på om jeg burde gjøre noe med disse her... Tror du jeg får mangel på eu med den glipen? 

20221030_150307.thumb.jpg.20aa29e65b28567892c9481fd0afa275.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du må kjenne med eit kubein eller lignende om det er slark, er det bevegelse så er ikkje det sikkert den går igjennom. Kan ikkje du legge på 1 skive til for og stramme det opp litt då?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Sierrakaren said:

Du må kjenne med eit kubein eller lignende om det er slark, er det bevegelse så er ikkje det sikkert den går igjennom. Kan ikkje du legge på 1 skive til for og stramme det opp litt då?

Prøvde med kubein men det var ikke mulig å få kilt det imellom og få noe tak. Jeg prøvde en ekstra skive som du sa og det virker som det ble bedre. Nå står den riktig nok på bukker på dette bildet. Det blir vel annerledes med bilens vekt.

20221102_134047.thumb.jpg.417291a1461a26907e4049d1b2dac3c4.jpg

Jeg kappet litt av skjoldet med dremel og filte forsiktig med en håndfil. Går dette gjennom? Det er fremdeles noen hull, burde jeg kappe der også?

20221102_134128.thumb.jpg.81a870719fd4dcb98e8f10aa2c817dd9.jpg

20221102_134154.thumb.jpg.bdd8b82297daf6bc421c8fbcb48e04af.jpg

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Du må nok kappe av alt som er rustet igjennom. Helst burde du fått ein javn og fin kant heile veien rundt. Beste er nok og fjerne den då med mindre du får eit pent resultat 🙂

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, Sierrakaren said:

Du må nok kappe av alt som er rustet igjennom. Helst burde du fått ein javn og fin kant heile veien rundt. Beste er nok og fjerne den då med mindre du får eit pent resultat 🙂

grcossie skrev Du kan ha hull, så lenge det ikke henger løst. 😊

Link to comment
Share on other sites

Vel det kommer ann på dagsformen og ka slags type verksted det er.

Eg har prøvd og fått godkjent mine biler oppover med sånne skjold og då har eg fått blankt nei. Du kan jo altids prøve men kan ikkje garrantere noke

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, grcossie said:

Er kunn mangel visst det henger løst. Jeg hadde skjært vekk resten på undersida likt som du ha gjort, så ser det  bedre ut

Har det noe å si om det ikke er likt på begge sider?

Nå skjærte jeg vekk undersiden som du sa. Brukte dremel men får det ikke så jevnt og fint. Hvordan får man det jevnt? Eller er det ikke så viktig?

Kanskje jeg kan lodde en kant? 😄

20221102_224335.thumb.jpg.71aae113d57ae7960f49186609058cd3.jpg

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, skrev Sierrakaren:

Vel det kommer ann på dagsformen og ka slags type verksted det er.

Eg har prøvd og fått godkjent mine biler oppover med sånne skjold og då har eg fått blankt nei. Du kan jo altids prøve men kan ikkje garrantere noke

Da følger de ikke kontroll veiledningen. Står greit der visst det er løst er det mangel er eneste man skal vurdere der, 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, skrev kje:

Har det noe å si om det ikke er likt på begge sider?

Nå skjærte jeg vekk undersiden som du sa. Brukte dremel men får det ikke så jevnt og fint. Hvordan får man det jevnt? Eller er det ikke så viktig?

Kanskje jeg kan lodde en kant? 😄

20221102_224335.thumb.jpg.71aae113d57ae7960f49186609058cd3.jpg

Er vell nokså tynnt der, men visst du skjærer noen snitt inn med visse mellomrom, og bretter kanten dobbel og klemmer den flat med tang

 

Link to comment
Share on other sites

Kan dele noe jeg har gjort noen ganger, ikke på Mondeo, men på andre biler hvor hjullager må av for å bytte skjoldet. Om skjoldet har et nogenlunde helt senter så tar man å kutter vekk det gamle men lar det sitte igjen noen cm av det gamle skjoldet rundt lageret. Så klipper/kutter man et større senterhull på nytt skjold med en overlapp på 10-15mm. Det nye skjoldet settes så på utsiden av det som er igjen av det gamle og poppes så fast med 6-8 popnagler.  Skulle tro det går an på Mondeo også🤔 Er skjoldene helt rustet vekk in til hjullageret så må lageret av for å bytte skjold, eller man lar det være og kjører uten.

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, xr4ti said:

Kan dele noe jeg har gjort noen ganger, ikke på Mondeo, men på andre biler hvor hjullager må av for å bytte skjoldet. Om skjoldet har et nogenlunde helt senter så tar man å kutter vekk det gamle men lar det sitte igjen noen cm av det gamle skjoldet rundt lageret. Så klipper/kutter man et større senterhull på nytt skjold med en overlapp på 10-15mm. Det nye skjoldet settes så på utsiden av det som er igjen av det gamle og poppes så fast med 6-8 popnagler.  Skulle tro det går an på Mondeo også🤔 Er skjoldene helt rustet vekk in til hjullageret så må lageret av for å bytte skjold, eller man lar det være og kjører uten.

Det hørtes jo ut som en smart måte. Skal huske det. 😊

Jeg gjorde som grcossie sa, skjærte noen snitt inn med visse mellomrom og brettet kanten dobbel og klemte den flat med tang.

Andre siden brukte jeg bare dremel. Ble renere kutt der det ikke var så rustent. 

Jeg hadde den nettopp på eu kontroll og den ble godkjent! 😀Tusen takk for all god hjelp alle sammen. 

Er hjulstillingskontroll noe man kan gjøre selv? Er det forstillingen som da skal kontrolleres? Eller noe bak?

Edited by kje
Link to comment
Share on other sites

Hyggelig å hjelpe andre, og gratulere med godkjent bil.

En firehjulskontroll er å anbefale men det er mulig å gjøre en grei kontroll og justering selv, det tar bare litt tid og du MÅ ha et nogenlunde slett gulv. Om du søker på you tube så finner du masse videoer som viser hvordan du kontrollerer og måler inn hjulvinkler med hjelp av snorer. legger ved en video jeg synes er bra. Legger ved en tråd med hjuldata også. Anbefaler å bruke skyvelær eller et stålmål, mer nøyaktig enn tommestokk. Bare husk at du må grunninnstille snorene etter hver gang du har beveget bilen. Camber er også vist i videoen. Lykke til 👍

 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, grcossie said:

Gratulere med godkjenninga da, skal si du har stått ppå her. Få deg en time på et eller anna verksted og ta 4hjuls kontroll. Er gjort på en halvtimes tid med justering så lenge det ikke henger fast

Takk. 😊

Er det disse boltene man skrur på for å justere spissingen? Pleier ikke disse ruste fast i foringen? Det hadde det iallefall gjort på den første bakstillingen jeg kjøpte så jeg måtte kappe bolten med vinkelsliper...

20221104_181033.thumb.jpg.f867cdb6c3086bb30a6d075a8f842286.jpg

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, skrev kje:

Takk. 😊

Er det disse boltene man skrur på for å justere spissingen? Pleier ikke disse ruste fast i foringen? Det hadde det iallefall gjort på den første bakstillingen jeg kjøpte så jeg måtte kappe bolten med vinkelsliper...

20221104_181033.thumb.jpg.f867cdb6c3086bb30a6d075a8f842286.jpg

Stemmer, ja det er ikke helt uvanlig, du kan løyse muttrene litt og kjenne på de, 

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, skrev kje:

Forandrer jeg ikke spissingen hvis jeg løser muttrene litt?

Du kan lage et merke på skiven og traversen, så du ser hvor den står. Evt kan du bare kjøre litt med den og følge med på dekk slitasjen. Vi tar alltid 4hjuls kontroll etter å hatt nede en travers eller skiftet de fremre foringene

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...