Jump to content

Trenger hjelp med 2.9i turbomotor.


MartinBarkhald

Recommended Posts

 

Hei, er en ungkar fra Nordland som kjøpte meg sierra for noen måneder siden. Som i seg selv ikke var i så god stand. Har byttet det meste jeg har erfaring med og turt å røre uten innsikt

 

2.9i (v6) med ettermontert borgwarner turbo 1989 mod

 

Har problem med mye røyk når motoren går.

Har mistanke om at PCV ventilen ikke fungerer.

Men den var også blokkert da jeg kjøpte,

Tror det hele kan skyldes overtrykk i veivhus.

Dette er noe jeg kan lite om, men har lyst å lære

Skulle veldig gjære hatt litt hjelp med å få fram en fremgangsmåte og tanke om hva som bør gjør

 

Mvh Martin:)6f0b7757be572828ec9b4a340cc8a87f.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Edited by and
La til på overskriften så man vet hva tråden handler om.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye.
Her er det mye potensiale og store muligheter, men det er også utfordrende og krevende. 

Jeg hadde begynt med å ta av luft filteret og sjekket om akslingen i turboen spinner lett rundt. 

Så hadde jeg tatt av oljepåfyllingslokket og sett og det da sluttet å røyke. 
Så er det kompresjonstest og evt. "leak down og "skrekken" for en ny eier er det er knekt ett ringland på ett eller flere stempler. Dette er noe som vanligvis oppleves som en katastrofe de første gangene.  

Oppgradert veivhusventilasjon system er ett must, bare se på Cosworthene og Escort RST, så ett slikt oppgraderingskit kan vurderes. 

Cosworth Bailey Breather Fitment - For idiots - PassionFord - Ford Focus, Escort & RS Forum Discussion

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!
Jeg skal hive meg rundt å se på det. Samt lese meg litt opp på det du skrev mellom " "

Når du sier "ta av oljefyllingslokket og skjekk om det fortsatt ryker" tenker du på eventuelt støv som blåses ut fra lokket? Eller?

Beklager om jeg er litt tungforstått


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig. 

Når lokket tas av så er det plutselig stor nok kapasitet til at det ikke er trykk i veivhuset. Da renner oljen fra turboen ned slik den skal og da slutter det ofte å røyke. 

Det er mye bedre at du spør og får oversikt slik at vi unngår misforståelser og uklarheter enn at noe baseres på antagelser med de uunngåelige resultatet som det vanligvis fører til. :)  

Tenker du på "leak down"?
Det er egentlig så enkelt som en kompresjonstestmåler hvor man har skudd ut ventilen. Man setter stempelet i ød, (se at rotoren i fordeleren peker mot den den tilhørende tennpluggterminalen i fordelerlokket) tilsetter trykkluft og hører om det blåser luft ut fra luftfilteret, fra eksosanlegget eller fra oljepåfyllingslokket og om det evt. er bobler å se i ekspansjonstanken.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne gå foran med ett godt eksempel og legge ut en video eller to, ja takk. 

Bare hyggelig. :) 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flott. Ryker det mye fra eksosen også eller bare ut fra ventildekslene?
En titt på tennpluggene kan vurderes. 

Blir radiatorslangene fort oppblåste og harde?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Long time no see,
Etter 3,5 lange måneder på sjøen er jeg endelig under panseret igjen. bestemte meg for å grave meg nedover til topp-pakningene.

Pakningene så litt shabby ut, under Høyre topp var det kjølevann i 2 cylindre.
Har hatt ute å rengjort toppene å kikket etter sprekker, men ikke funnet noe, så håper det kunn er pakningen.

Idag byttet jeg begge å satte på toppen igjen,
Tar lang tid da YouTube er min beste fremgangsmåte men men, har gått fint til nå.

Før jeg tok kveld idag fikk jeg akkurat på toppene og eksosportene, så fortsetter derfra imorgen.


Så har jeg noen spørsmål:
Før jeg tok bilen inn i garasjen igjen lot jeg den stå å gå seg varm, etter 15 min kokte det i kjølevesken.
Er dette et kjent symptom på noe annet?
Jeg har kjøpt meg trykkmåler til radiator/kjølesystem.

Jeg fikk ikke satt kloa i utstyr for å bytte ventil-tetninger, så de er ikke byttet, var det en dårlig avgjørelse å ikke bytte de i samme slengen?

Mvh Martin

Mulig jeg starter en YouTube kanal imorgen å legger ut noen bilder og videoer


Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MartinBarkhald said:


Jeg fikk ikke satt kloa i utstyr for å bytte ventil-tetninger, så de er ikke byttet, var det en dårlig avgjørelse å ikke bytte de i samme slengen?
 

Alltid greit å bytte ventiltetninger når man først har mulighet til det. Sikkert ikke blitt byttet på maaange år :) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sålenge det ikkje var blå røyk så er det ikkje nødvendig og bytte ventiltetninger men veit jo aldri når dei blir dårlige.

Ang kjølinga så kan det vere dårlig vannpumpe eller termostat eller luft i systemet

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Sålenge det ikkje var blå røyk så er det ikkje nødvendig og bytte ventiltetninger men veit jo aldri når dei blir dårlige.
Ang kjølinga så kan det vere dårlig vannpumpe eller termostat eller luft i systemet

Takk, vet du noe om hvordan jeg evt kan skjekke vannpumpe.

Kjølevesken i bilen var grumsete og brun i fargen. Samt innsiden av de fleste slanger, tenkte å gjøre dem reine


Sent from my iPhone using Tapatalk
Link to comment
Share on other sites

Du kan plukke av reimene og kjenne om det er slark i lagrene, men vist det er mykje grums så må du nok spyle igjennom alt med spyleslange. Er ein plugg med gearkassa som du kan også plukke ut og grave litt med skrujern og så spyle igjennom blokka

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Nå er motor etc ihop, men trur det må justeres noe på tennings fordelern. Forrige eier sa idag at det kunne være det var feil der :/

Fikk ikke start men alt former tett å fint, så ikke til noe røyk iløpet av perioden den gikk på starteren.

Eneste problemet for øyeblikket er at jeg ikke kan noen ting om justering av tenningsfordeler osv


Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • and changed the title to Trenger hjelp med 2.9i turbomotor.
  • 3 weeks later...

Sylinder nr 1 er fremme på passasjerside. Roter motor til du har merket på veiva og sjekk om du ser stempelet igjennom tennplugghullet. Då skal rotor i fordeler stå på sylinder nr 1. Tenningstidspunktet skal vere 9 grader før topp

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...