Jump to content

andrevr

Gjest
  • Posts

    4
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Oslo
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

andrevr's Achievements

Trehjulssykkel

Trehjulssykkel (1/6)

  1. Litt surt for meg som kjører veldig lite i året at jeg må ha årlig service for å beholde garanti. Ja, jeg er klar over at visse ting må sjekkes med faste intervaller og ikke kun i forhold til kjørelengde, men sier seg selv at det er et annet behov for service for en bil som kjører 30 000 i året enn en bil som kjører 6-8000 i året. Jeg er vel heller ikke veldig imponert over hva Ford er villig til (les ikke villig til) å ta på nybilgaranti når det gjelder lakkskader som åpenbart er produksjonsfeil på steder som ikke får noe steinsprut osv, så jeg har vel Ford sitt serviceapparat langt oppe i halsen kan man si... Ang dette med oljefilter så sjekket jeg litt ut under panseret i går. Jeg åpnet dekselet til luftfilteret (vil tro dette er det digre runde filteret på høyre side i motoren (rett til venstre for sikringene)). Trodde jeg da skulle se oljefilteret da, noe jeg ikke gjorde. Må jeg virkelig demontere hele luftfilterboksen (inkl selve filteret) for å komme til oljefilteret? Hvordan ser innsugsrøret til turboen ut? Ekstremt mye enklere å finne og skifte oljefilter på tidligere Focus modeller når oljefilteret var lett tilgjengelig uten å fjerne noe som helst fra undersiden av bilen...
  2. Takk for nyttige svar. Da var tappepluggen det jeg trodde måtte være tappepluggen ja (den som står i bunnpanna vendt rett ned mot bakken). Er jo vant til tappeplugger som står vertikalt og ikke en tappeplugg som står horisontalt/vannrett (som denne her da åpenbart gjør). så en youtube-video som indikerte at filteret kunne være i nærheten av luftfilteret (som er på høyre side i motoren når jeg har åpnet panseret og ser på motoren). Da må jeg åpne slik det blir beskrevet her da. Får opp melding i bilen om at oljen må skiftes, og ettersom dette har gått veldig greit tidligere har jeg tenkt at dette er noe man burde klare som et minimum av vedlikehold av en bil (selv om jeg ikke er veldig god på bilmekking som man raskt skjønner etter å ha lest denne tråden).
  3. Ja selvsagt nyttig info. 1,6TDCI 115hk
  4. Har en Ford Focus 2011 (da var modellen helt ny, så vil anta det er 3.generasjons Ford Focus) som jeg skulle skifte oljefilter og olje på for noen dager siden. Har gjort det samme med en 2009 Ford Focus og da var det veldig enkelt siden bunnpluggen (hvis det er det det heter) for å tømme olje samt skifte oljefilteret som sto veldig lett tilgjengelig (tradisjonell "kopp" slik oljefilter er på de fleste motorer til båter og biler). Til min overraskelse fant jeg ikke oljefilteret (ser av det nye at det er annerledes, mangler "metallkoppen" og ser ut som en skjør sak med mange "riller" - litt vanskelig å beskrive). Vil tro man skal skru ut et eller annet og skifte filteret på den måten. Problemet var så enkelt som at jeg ikke fant ut hvor oljefilteret var plassert i motoren. Var også usikker på hvilken skrue man skulle løsne for å tømme oljen. Har vært veldig enkelt å finne på tidligere biler, men på denne Focusen var det vanskelig å være sikker. Noen tips til meg her?
×
×
  • Create New...