Jump to content

All Activity

This stream auto-updates

  1. Yesterday
  2. Nå har jeg Efr 70640.83 og har fullt trykk på 6. gir(samme som 4 gir orginalt) som nevnt.Ladetrykket får man så høyt man vill.Jeg nøyer meg med 1,8 bar da jeg kjører med en bunndel som aldri har vært overhalt og ikke longstuds,lett portet topp og AB07 innsugskam.Har også brukt en litt heftigere innsugskam på en bil her med samme resultat på spoolup men kjentes litt bedre ut på høyt turtall.Forøvrig orginal Weber Marelli og amalventil.
  3. Såpass ja, det er brukbart det altså. Tenker du da på 4 gir? Jeg klarte maks ladetrykk i Dynapack i 4 gir på 4000 o/min blank. 2.268 bar ladetrykk. Men på gata i 3 gir så er den fult med fra 3500 o/min😁 Du har jo kjørt 4x4 ekosmanifold selv i mange år, jeg også byttet til det fra grenrør for ca 5 år siden. Pratet litt med deg om det den gangen på Våler i 2016 var det vel😁 Det ble og er suksess. Kjører også milde kammer. Hva slags turbo kjøpte du igjen, og når har du fult ladetrykk da?
  4. Vil bare minne om at ett maskinert og maksportet A/R0.48 turbinhus i genuin T3 størrelse har en makskapasitet på 400 + hp og dikterer at man kjører milde kamakslinger. Man kjører derfor med en relativt liten turbo og ergo er er det ingen grunn til å kjøre med en 500 - 700 kapabel eksosmanifold som alltid VIL sabotere spool up. Det er sagt at 4x4 manifolden ble tatt frem da responsen i 2wd manifolden rett og slett ikke var tilfredsstillende for bruk i Rally.
  5. Ser man på kompressorkartet til EFR7064 så tenker jeg at det bekrefter at det ikke er godt noko. Jeg vil argumentere for dette slik: Dagens datasprut har amazing kapasitet og store muligheter som jeg ikke har sett at noen har snakket om. De fleste bruker idag VE og da beregner datasprutet først og fremst motorens luftforbruk og tilsetter deretter nødvendig drivstoffmasse for å oppnå ønsket AFR. Dette kan og bør man benytte seg av til å ta ut en kurve som viser luftmasse i lb/min på x-aksen og MAP trykket i BAR på y-aksen. Denne kurven kan man så veldig enkelt føre rett inn i kompressorkartet til f.eks EFR7064 turboen. Vi får da sett at de originale turbinhusene plasserer denne kurven ALT for langt til høyre på kompressorkartet. (og venstresiden forblir ubrukelig og unyttig - akkurat som i politikken.)
  6. Last week
  7. Helt vanlig og ha fullt ladetrykk ved 3500 omdr.med 7064.083 og 4x4 manifold.Med litt brems og full gass på 3000 omdr.spoler den opp til fullt trykk momentant så den manifolden funker helt greit.Ser fram til og høre om 7064.048.(du burde få målt motrykket)
  8. Dette ser jeg virkelig frem til. Vil for ordens skyld bare nevne forspenn på actuator.
  9. Tja, så ble jeg kanskje ikke noe klokere men jeg børster støv av denne. Når jeg kjørte med 7064.083 og 4x4 manifold skjedde det ikke noe før etter 4000rpm. Fikk dermed en stor overraskelse da 7064.092 og nortech skulle prøves. Her startet den å lade på ca. 2200rpm i slak oppoverbakke på 4 gir og bra trøkk i 3000-4000rpm intervallet. Min første tanke var, nortech manifold er konge (slik de sier i england og at det gjør "halve jobben"). Denne tanken varte helt til jeg snakket med en annen kar med 7064.083 på 4x4, hvor han kunne fortelle meg at han hadde tilsvarende respons som jeg hadde med 7064.092/nortech. Mao. min erfaring med 7064.083 er kanskje "feil", dvs. at det var noe feil et eller annet sted i oppsettet som førte til et uvanlig sent ladetrykk, ikke vet jeg. Ikke den konklusjonen jeg ønsket meg men nå er det tid for andre tester. 7064.092/nortech demonteres og erstattes med 7064.048 om ikke så lenge. Blir det med 4x4, 2wd eller nortech manifold er spm`et. To be continued......
  10. Tusen takk for tips. Dette skal prøves ut 👍😊
  11. Stillings sensoren vil sette feilkode, visst den ikke vandrer som den skal. Kan være den får for lite luft på pådrag, når egr skulle åpnet. På min egen bil, har jeg fjernet omløp spjeldet, så den får nok luft uansett selv om egr er blokkert.
  12. Reservenøkkelen har elendig rekkevidde, må nesten opp til glasset for å åpne. Display sa "dårlig batteri". Byttet batteriet, men like dårlig rekkevidde. Reservenøkkelen er svært lite brukt. Tenker at den ikke trenger ny programmering siden den tross alt klarer åpne dørene hvis man er nært nok, eller?
  13. Hei. EGR ble blokkert fordi den var defekt. Noen smådeler som var knekt inni der.
  14. Egr kan forsatt sette feilkoder, visst den sitter fast
  15. Er ikkje den akslingen boltet igjennom hardykoblingen då?
  16. Dei blir nok knust dei og, men dei varer ei stund. Kjør på! 😁
  17. Hei, Motorlampe lyser med feilkode som indikerer noe med EGR (iflg mekaniker som leste av feilkode). EGR-ventil er blokkert på denne, og har fungert bra etterpå, men nå har altså denne feilen oppstått. Ved pådrag i 3. og 4. gear, så lugger den kraftig og dør nesten helt. Dersom jeg tar det rolig, så går det som regel greit. Tips mottas med takk 🙂
  18. Ja, men det er kjedeligste løsninga og hehe. Tenkte en sånn standard lamellbrems kunne være et alternativ da
  19. Huset skal vere likt ja. Vist det kun er for og spinne så kan du like godt sveise for diffen holder like lenge som sveisen 🤣 ein ny innmat med sperre blir jo fort 10 tusen om det skal vare då. Bedre du lar ver og spinne, det er den billigeste løsningen då 😁
  20. Jeg fant sikringen til radioen. Den lå i sikringsboksen under hanskerommet: F6 Audio system (including voice control module) Jeg tok ut sikringen og da steg spenningen på batteriet. Nå satte jeg batteriet til lading.
  21. I disse tider med høye bensinpriser har jeg fulgt ekstra nøye med på pumpeprisen, men igår måtte jeg fylle full tank på Sierraen og beløpet endte på rett under 1200kr.... sure penger, men når pumpeprisen ikke har vært under 27kr på lenge måtte man krype til korset tilslutt... Dette er veldig irriterende mtp at jeg fikk nesten fylt opp tanken to ganger i fjor for prisen av en tank i år Ikke nok med at pumpeprisen er dyr i disse dager, men hvorfor skal 98 være dyrere enn 95?!
  22. Min Mondeo Mk4 2008 viser ABS og traction control lys i dashbordet. Radio har også oppført seg rart. Den vil ha keykode for å fungere. En gang var den helt død. Hadde også veldig dårlig batteri på bilen så den ikke startet. Måtte lade batteriet for å få start. Jeg mistenker det kan være radioen som drar for mye strøm. Kan det stemme? Hvor er sikringen til radioen?
  23. I disse tider så gjelder det å fylle uansett hvor nåla står på tankmåleren når du føler at du treffer prisdippen, men dette var ekstremt. Selv har jeg bare fylt en 10 liter kanne jeg hadde bak i Transiten i vinter. Greit rånerstuk på denne Mondeo. https://www.nrk.no/trondelag/up-stoppet-bil-i-steinkjer-med-400-liter-diesel-og-olje-i-bagasjerommet-1.15993912
  24. Er til høyre rattet, så må evt bytte lykter
  25. Bagasjeroms trekk og sikkerhetsnett fra en Ford Mondeo stv 08 modell. Trekk 400 kr og nett 200 kr. Selges samlet for 500 kr
  26. Ligger et sett på finn nå https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262601509
  27. Gammel tråd, men hvorfor ikke? Har en 7,5" diff med 4,27 utveksling. Er det mulig å montere brems fra sierra eller sierra/Escort cosworth i denne? Veit det er å få kjøpt brems beregna til Merkur xr4ti som bruker 7,5" men leter etter rimeligere løsninger. Er jo bare for å spinne litt hehe.. Sveising er ikke aktuelt.
  1. Load more activity
×
×
  • Create New...