Jump to content

Reidar

Gjest
  • Posts

    16
  • Joined

  • Last visited

Medlemsinfo

  • Bosted
    Gaupne, sogn og fjordane
  • Medlemskort
    Tilsendt i posten og digitalt

Reidar's Achievements

Sykkel

Sykkel (2/6)

  1. Jeg har litt erfaring med e85 og tuning generelt. Men skal ikke utnevne meg selv som ekspert på noen måte, men kan slenge inn litt info og egne erfaringer. E85 brenner på en annen måte enn bensin. Bensin vil på en måte gi en kort peak i cylindetrykk, mens E85 holder dette trykket lengre, og dermed økt moment, som da igjen resulterer i økt effekt på samme turtal. Dette uten å endre tenning. (minimalt i mange tilfeller) Bensin har en stoich AFR på 14.7:1 og E85 9.76:1 . Dette vil da si att bensin trenger 14.7kg oxygen på 1kg bensin for å brenne optimalt. Når man ser disse tallene, vil man fort forstå att E85 vil ta opp mye mere plass i en cylinder enn bensin. Dette vil da også si att på en turbo motor, vil turboen holde til en høyere effekt enn på bensin siden motoren ikke trenger så mye luft. Jeg har vert borti att ved dyse-bytte på E85 trengs det ofte større dyser enn 30-35% for å oppnå lambda 1, selv om det sies du kun trenger 30-35% mere fuel. Den siste var en audi med 820cc dyser på bensin, bytta til 1200cc på e85 og bilen gikk ganske magert på samme map. Det kan være ganske tricky å høre tennings-bank på E85, spesielt på fet blanding. så å få til ett optimalt tenningsmap på E85 kan være vanskelig da e85 ikke banker på samme måte som bensin. I noen tilfeller tar man tenningen på feks 102oct racefuel og justerer deretter fuel-mappet på e85. Bytter man til E85 fra bensin, kan man ofte etter en stund øke tenningen på grunn av att motoren blir renere innvendig. E85 smører dårlig, og selv om dyser kan brukes sammen med E85 bør man kjøre gjennom litt smøremiddel av og til. Man får smøremiddel beregnet for E85, men jeg har også brukt 2-taks olje. E85 kjøler bedre og man ser en lavere eksostemp kontra bensin. Dette resulterer også i att man kan kjøre en magrere blanding enn man ellers ville gjort på en turbomotor pga av den ekstra kjøle-effekten. Dermed dreper man mindre effekt som man gjør ved fet bensinblanding.
×
×
  • Create New...