Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har kjørt både piggfritt og piggdekk noen vintere. Jeg har kjørt 2 vintere med Hancook dekk, som jeg kjøpte billig på en bensinstasjon.

2 vintere med Nokian Hakkapelitta 4. Jeg må si at jeg ikke er i tvil om hvilket dekk jeg liker best. Disse hancook dekkene var meget tragiske. Når jeg kjørte ned bakkene fra huset rullende på andregir, så begynte rævva på bilen plutselig å slenge i rævva og turtelleren viste at motoren gikk på tomgang. Jeg er jo vant til det, men når dama satt på, måtte jeg holde clutchen inne, ellers begynner hu å slå, skrike og hyle.

Disse dekkene er tragiske på nysnø og is, men sitter meget godt på våt og saltet veg og grus. Når jeg byttet til sommerdekk, så måtte jeg kjøre roligere på grus, fordi de var dårligere. men styr unna dette dekket. Når det gjelder Nokian hakkapelitta 4, så har jeg ikke kjørt på bedre dekk, bortsett fra ispigg. Husker jeg pleide å kjøre omkapp med folka på jobben da vi var ferdige for kvelden, og ingen hadde sjangs å henge på meg. Husker det hadde snødd en god del natt jeg begynte tidlig. og E6 var ikke brøyta. Der kjørte sjefen sakte. Jeg tipper kanskje 50-60km/t. Jeg flekka han i godt over 100km/t. Dekkene var montert på en XR4x4. Husker når jeg kjørte oppover mot trysil (usaltet veg). Ikke noe problem å holde 120-130, mens de jeg tok inn lå i 80km/t 10km/t under fartsgrensa. Danskene kjørte enda tregere. Jeg følge meg avslappet og trygg i forbikjøringene, samt i den hastigheten.

Nå gleder jeg meg til det kommer skikkelig mye snø. Da skal 2.9tt motoren min flytte godt på bilen med disse hakkapelitta 4 dekkene med 4x4.

xr4x4 + hakka4= sant:)