Jump to content

Byttemotor


Recommended Posts

Posted

Min 3.0 Essex tok kvelden i går:( Tror oljepumpa røyk.. alt står iallefall dønn fast.

Passer feks en 2.8 Scorpio sugemotor på clutchuset til essexen?

Eller er det noe annet som passer? hadde vært greit å slippe å bytte clutchus, kasse og mellomaksling osv..

Posted
Min 3.0 Essex tok kvelden i går:( Tror oljepumpa røyk.. alt står iallefall dønn fast.

Passer feks en 2.8 Scorpio sugemotor på clutchuset til essexen?

Eller er det noe annet som passer? hadde vært greit å slippe å bytte clutchus, kasse og mellomaksling osv..

2.8 passer ikkje på clutchhuset. men om du tar clutch hus frå ein granada 2.8 med 4 gear passer det.

Guest TurboPower
Posted

hmm.. passer clutch huset fra 4 trinns på essex?

Passer ikke da et clutchus for T5 borg warner ment for Essex på en cologne?

Posted

er det noe annet enn 3.0 essex som passer på det eksiterende clutchhuset i det hele tatt? :huh:

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Posted

Hvis ikke clutchhuset passer med noe annet, er det da noe motor med gir somm passer på mellomakslingen, evt bytte mellomaksling uten å måtte modifisere den?

Guest JvhCossie
Posted

2.8 og 2.3 har samme gir... Essexen er nok annerledes... :)

Posted

3,0 og 2,8 har samme gearkasse. type heavy duty. Men forskjellig clutch hus. Clutchhuset er skrudd på kassa så det er berre å bytte. Clutchhuset finn du på granada 2,8 med 4 gear. 2.3 har ikkje samme kasse.

du må og ha andre motofeste for å sette i 2,8

Guest JvhCossie
Posted

Det var snodig.... Mener det ikke passer med både boltsirkel og splines jeg i å med det er en helt annen motor som er laget i et annet land... ?

Posted

så da passer det eller ikke :lol:

splines er lik foran og bak på kassa? så hvis jeg må bytte kasse må jeg også bytte mellomaksel?

har en mellomaksel til 2.0capri også. er kanskje lettere å få tak i 2liter enn 3liter eller tilpasse 2.8.. eller var det flere typer av den? 2literen(V6) som stod i når jeg kjøpte bilen hadde utvendige stag fra girspaken til kassa

Posted

Prøver å forklare ein gong til. Til 4trinn heavy duty kassa finst det 2 clutchhus. 1 til den engelske 3liter essex motoren og 1 til den tyske 2,8. Boltsirkel på tysk og engelsk motor er ulik.Clutch huset kan du bytte over på kassa Splines på inngåande aksel er lik.

 

2 liter kassa med stag har grovare splines på mellomaksel. denne kassa påsser rett på 2.8, men er ein del svaker enn 3liter kassa.

 

har ein 3liter motor tilsalgs om du er interresert

Posted

Komplett motor uten forgasser og fordeler. Har stått i bil heilt til i fjor. Skal ha vert overhalt ein gong på 90tallet.

kunne tenkt meg 4000.-

 

Ellers har eg ein som står i bil og kan prøvekjørast. Men den motoren skal ikkje ut før til vår/sommer.

 

Har og ein komplett 2.8i som har stått i ein xr4i.

Er ikkje sikker på tilstand men forrige eigar sa den skulle vere bra.

2000.-

Posted

4000 var litt i overkant vel?

langt fra Oslo?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...