Jump to content

Merkelig problem iS motor

Recommended Posts

Guest AnDtHo
Posted

Har et merkelig problem på iS motoren i bilen min.. Enkelte ganger når jeg peiler olja kan det se ut som det er vann i olja.. Dette synes jeg virker merkelig da bilen ikke bruker vann, eneste jeg har sett er at vannet har blitt noe mørkere..

Skulle sjekke om det faktisk var vann i olja så jeg helte av olja på motoren, den var som den skulle være den.. Ikke antydning til vann, ikke var den grå eller noenting.. Fyllte på ny olje og kjørte en runde, stoppa bilen og peila olje igjen. Igjen fikk det samme gråaktige feltet på peilepinnen, jeg peila igjen og da så det bra ut..

Hva kan det være? Noen som har verdt borti noe lignende? :blink:

Synes det virker rart, hvor skal vannet komme fra? Den bruker ikke nevneverdig med vann og det kommer ikke noe vanndamp ut av potta.. Eneste jeg kan tenke meg er liten lekk i topp-pakning mellom vann og olje kanal i toppen, men ville ikke olja bli veldig grå da? Og ikke bare litt innimellom? :o

Guest mussa
Posted

Hmm.. Hadde de samme symptomene med min toliter for noen år siden.. Etter å ha kjørt en stund kom det et hvitt skumlignende stoff på peilepinnen med olje.. Skikkelig rart da bilen min heller ikke brukte vann eller at det kom olje i vannet.. Lurer på om jeg byttet merke på oljen da den jeg fikk skummet med var noe fra Obs.. Hugser neimen itte jeg.. Hadde så mye pes med den bilen, tett veivhusventilasjon+++

Posted
Har et merkelig problem på iS motoren i bilen min.. Enkelte ganger når jeg peiler olja kan det se ut som det er vann i olja.. Dette synes jeg virker merkelig da bilen ikke bruker vann, eneste jeg har sett er at vannet har blitt noe mørkere..

Skulle sjekke om det faktisk var vann i olja så jeg helte av olja på motoren, den var som den skulle være den.. Ikke antydning til vann, ikke var den grå eller noenting.. Fyllte på ny olje og kjørte en runde, stoppa bilen og peila olje igjen. Igjen fikk det samme gråaktige feltet på peilepinnen, jeg peila igjen og da så det bra ut..

Hva kan det være? Noen som har verdt borti noe lignende? :blink:

Synes det virker rart, hvor skal vannet komme fra? Den bruker ikke nevneverdig med vann og det kommer ikke noe vanndamp ut av potta.. Eneste jeg kan tenke meg er liten lekk i topp-pakning mellom vann og olje kanal i toppen, men ville ikke olja bli veldig grå da? Og ikke bare litt innimellom? :o

antageligvis olja som kondenserer å legger seg rundt der oljepinnen stikker ned å i veivhusventilasjonen ..

gjør rent å fa tak i ei bra olje :)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Guest zr50sl
Posted

ekke spon fra veivlagra da ?? :P

Guest AnDtHo
Posted

Okey.. Første gang jeg opplevde dette var med en bra mobil1 halvsyntetisk olje nå etterpå hadde jeg på Biltema mineral olje.. Samma problemet da.. Gadd ikke ha på noe dyre greier hvis det viste seg at jeg måtte bytte igjen uansett.. Har en dunk med mobil1 racing olje som skal på når turbon kommer.. Men har hørt et det er best for ventiler osv å ha på mineralolje..

Guest rask-drosje
Posted

Ingen fare guttær.. Velkjent problem, kommer rett ogslett av for lite kjøring. Har bytta olje på hundrevis av Taunser, Granadaer 1,6-2.0l og det fleste har dette problemet. Kondensen fordamper og samler seg i røret til olje pinnen og i påfyllingen til olja.

Guest AnDtHo
Posted
Ingen fare guttær.. Velkjent problem, kommer rett ogslett av for lite kjøring. Har bytta olje på hundrevis av Taunser, Granadaer 1,6-2.0l og det fleste har dette problemet. Kondensen fordamper og samler seg i røret til olje pinnen og i påfyllingen til olja.

Hvis det er tilfelle så er det ikke noe å uroe seg for da.. så bra! Det stemmer bra med det du sier, bilen er ikke i daglig bruk, er mest i helga og en og annen dag inni mellom til jobben.. :D